"Standard meskeskjema"?

Hei! Da er jeg endelig medlem av adelen med en splitter ny Speidel 20 8) Hadde spart meg for masse penger om jeg bare hadde kjøpt den tidligere, hehe................ Men nå er plutselig en ny verden åpnet seg da jeg har enkel mulighet til div meskeskjema. Er det noen "enkel/fast" meskeskjema som er anbefalt for ukompliserte pils og ale typer? Fint om noen kunne delt noen erfaringer/meninger rundt dette. Har egentlig ikke greie på det, har kun brukt fast mesking på 65grader tidligere.
 
Jeg mesker vanligvis inn på 38[sup]o[/sup]C, deretter 10 min på 52[sup]o[/sup]C, 60 min på 65-67[sup]o[/sup]C, 10 min på 72[sup]o[/sup]C og til slutt 10 min på 78[sup]o[/sup]C.
 
Nesten samme her; 38, 5 på 52, 20 på 62, 40 på 67, 10 på hver av 72 og 78, fyller til toppmerket før start og skyller med 4l.

I mellomtiden har jeg sovet, vasket badet, handlet, klippet plen eller pratet skit med besøkende og tatt en matbit. Elsker Speidelen min.
 
Innmesk på 53, 1min på 54, 10min på 60, 30min på 63 for lager og 66 for ale, 10min på 70, 1min på 78. Det tar nærmere en og en halv time på Speidel50. Slik jeg ser det så er det mer mesking på stadig stgende temperatur enn stegmesking da det tar lang tid med 3,2kw varmeelementet å komme fra 53 til 78. For oppvarming til 53 og fra 78, samt få den anbefalte "good rolling boil" har jeg i ett ekstra 3.2kw element. 
 
Tilbake
Topp