"Støv" i overflaten av glass med gjær

Har hatt et glass med Saison-gjær i kjøleskapet i et par uker, grovvaska, med kokt og avkjølt vann. Stussa derfor da jeg så det hadde dukka opp hvitt "pulver" i overflaten på det litt gulaktige vannet over gjæren, og noe som så ut som antydning til mugg i kanten. Ølet gjæren kommer fra var det ikke noe i veien med, vannet var kokt, og glasset desinfisert med starsan. Lurer derfor litt på om det faktisk er infisert, eller om det kan være noe annet som foregår. Lukta litt surt, men det gjør det jo fra gjær-beholderene rett fra produsent også. Kunne jeg bare helt av det "støvlaget" på toppen av væska i glasset og brukt gjæren, eller burde jeg ha stått over?
 
Vet ikke hva det er du har på overflata, men å "støvsuge" det vekk vil nok ikke hjelpe. Om det er noe galt så er det nok spredt i hele glasset.
 
olavgn skrev:
Har hatt et glass med Saison-gjær i kjøleskapet i et par uker, grovvaska, med kokt og avkjølt vann. Stussa derfor da jeg så det hadde dukka opp hvitt "pulver" i overflaten på det litt gulaktige vannet over gjæren, og noe som så ut som antydning til mugg i kanten. Ølet gjæren kommer fra var det ikke noe i veien med, vannet var kokt, og glasset desinfisert med starsan. Lurer derfor litt på om det faktisk er infisert, eller om det kan være noe annet som foregår. Lukta litt surt, men det gjør det jo fra gjær-beholderene rett fra produsent også. Kunne jeg bare helt av det "støvlaget" på toppen av væska i glasset og brukt gjæren, eller burde jeg ha stått over?

Har du gjenbrukt gjær du er i tvil om kvaliteten på, bruk den aldri, med mindre du er forberedt på en ødelagt batch.
 
Det er jeg klar over, allerede helt den ut av den grunn, men lurte likevel på om det kunne være et annet fenomen som jeg bare ikke har hørt om. Men siden ingen har kommet med noe bedre forslag får jeg bare anta at det var et fint, hvitt, støvlignende mugglag.
 
Har observert noe slikt jeg også, men gjæra var helt fin - det var ikke mugg.
Dette var en eller annen ale-gjær, husker ikke hvilken.

Saison-gjærkulturer har jeg dessverre ingen erfaring med.

Uansett, dumt å ta sjanser.
;)
 
Kan vel være litt gass i gjæren og at noe av den følger med bobler som stiger til overflaten. Lag en starter og smak på den.
 
Jess, var slike ting jeg lurte på om det kanskje kunne være :) Jaja, er uansett helt ut nå i vasken nå, så litt vanskelig å teste nå.
 
Tilbake
Topp