"Ville" øl

Pål

 
Er det flere her som er glade i syrlige øl, f. eks lambic eller flamsk rød og brun, og som har tenkt på eller forsøkt å brygge noe i stilen? I så fall så kunne det vært fint å utveksle noen erfaringer!

Jeg og mine medbryggere har for tida tre øl på gang med villgjær:
En mørk øl i belgisk stil, først gjæret med Wyeast 1762 Belgian Abbey 2, så tilsatt Wyeast 5526 Brettanomyces lambicus i sekundærkaret. Denne er noen måneder gammel nå, og kunne kanskje begynne å nærme seg tappetid?
Ellers har vi en lambic-etterligning, brygget etter oppskrifta i Wild Brews, med Wyeast 3278 Belgian Lambic blend.
Og til sist en mørk øl i belgisk stil, som etter planen skal ende opp som noe i nærheten av en flamsk rød/brun. Denne er først gjæret med Wyeast 3787 Trappist high gravity, men er også blitt tilsatt lambic blend. Disse to siste ble brygget ganske nylig, og er vel ikke vits å tenke på å smake på en gang før om et års tid.
Ettersom disse ølene gjerne tar så lang tid hadde det vært moro å høre om noen her hadde fullført noen slike brygg, og kunne fortelle om resultatene. Villgjær og bakterier jobber jo ganske tregt i forhold til vanlig gjær.

Wild Brews av Jeff Sparrow er for øvrig ei flott bok for den som er interessert i historien og bryggeprosessen til slike øl!
 
Dette høres meget spennende ut. Her er link til mitt villgjær-prosjekt.

http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,2266.msg15755.html#msg15755
 
Artig prosjekt! Vi har også en eplecider fra tidligere i høst som vi lot spontangjære, mye på samme måte som din epleøl tror jeg. Aner ikke hvordan den ble, den står på dunken ennå.

Ølet ditt ble vellykket, skjønner jeg. Utviklet det seg mye etter flasking?
 
Ja den trengte litt modningstid på flaske. Jeg har og en eplecider gående på dunk.....gjæret med belgisk hvetegjær :eek:
 
Planlegger øl med bruk av Wyeast 3278 Belgian Lambic Blend, som brukt ovenfor.
Dette er jo en kultur av både gjær og bakterier. Er det nok med en "smack pack" til 20 liter?
Jeg har på lager en pakke som er laget i mai og en i oktober, bør jeg bruke begge?
Bør det lages starter på en bakteriekultur?

Edit: Dette er tenkt tilsatt i sekundærgjæring, sammen med bær.
 
roba skrev:
Planlegger øl med bruk av Wyeast 3278 Belgian Lambic Blend, som brukt ovenfor.
Dette er jo en kultur av både gjær og bakterier. Er det nok med en "smack pack" til 20 liter?
Jeg har på lager en pakke som er laget i mai og en i oktober, bør jeg bruke begge?
Bør det lages starter på en bakteriekultur?

Edit: Dette er tenkt tilsatt i sekundærgjæring, sammen med bær.

Etter hva jeg har lest lønner seg det ikke å lage starter til slike blends, fordi man risikerer at en kultur blir mye større enn de andre, og forholdet kan bli et annet enn det som var tenkt av produsenten. Usikker på om du bør bruke begge pakkene, kanskje ikke nødvendig når det bare skal være til sekundærgjæringa. Sikkert lurt å bruke den ferskeste pakken. I tillegg skal det være gunstig å tilsette sedimenter fra flasker med lambic og annet surøl, fordi de er vant til å være i et alkoholholdig miljø og kan være mer aktive enn de fra Wyeast-pakker.

Hva slags øl er det, og hva slags bær tenker du å bruke?
 
Fælt å spille det som kunne bli godt øl, har kjøpt ei flaske Lambic på ølfestivalen i Tromsø å det blir garantert den siste!
 
Lambic: Love it or hate it!

Jeg sitter forresten med boka "Yeast; The practical guide to beer fermentation" foran meg.
I et kapittel advarer en av forfatterne om spontan-gjæring, dvs. ved å bruke selvdyrket villgjær. De sier det er mulig med helseskadelige patogener i det ferdige produktet, og at man bør være varsom med slik gjæring. Garantert ikke noe problem med Wyest eller whitelabs sine kulturer, men tenkte jeg skule nevne det likevel.
 
Jeg har en ganske lys øl, med noe caramalt.
Denne primærgjæret på Wyeast 3278 Belgian Lambic Blend.
Deretter ble den stukket om på ny bøtte med eple og tyttebær.
Der har den stått og villgjæret siden begynnelsen av august en gang.
Veldig spent på resultatet, har løftet på lokket og sett det har kommet et slags hvitt lag, likt det jeg har sett på bilder fra ekte brygging av lambic.
Noen som har noen ide om hvor lenge denne evt må modnes på flaske? Har tenkt å flaske enten rett før eller etter jul.
 
Bjørn Lantz skrev:
Noen som har noen idé om hvor lenge denne evt må modnes på flaske? Har tenkt å flaske enten rett før eller etter jul.
De beste lambicene jeg har smakt har vært lagret lenge, ville ha lagret den ihvertfall 6 måneder om ikke mer.
Nå har jeg ikke erfaring fra egne brygg, bare fra "kommersielle" lambic/gueze, men ser ikke noen grunn til at det skulle være annerledes for ordentlig hjemmebrygg.
 
Tilbake
Topp