Raskere opp i riktig temp med BB30 V3

Torbjørn Aasen

Norbrygg-medlem
Hei
Er det noen som har noen ideer på hvordan mann skal korte ned tiden på oppvarmingen i de forskjellige nivåene under bryggeprosessen.
Syns det tar litt laaaaang tid.
En type tilleggsvarmer som en kan putte oppi...
 
Går nok ikke raskere nei, hvertfall ikke merkbart, men blir mer stabilt :) Isolering av BB30'en med liggeunderlag eller lignende hjelper litt, kanskje også se om du finner en dyppvarmer som passer til formålet?
 
Takk for svar.
Jeg har en isolering som fulgte med BB30 V3
Jeg har bestilt med en dyppvarmer og pumpe når så da blir det nok bedre tenker jeg:)
 
Jeg bruker en 800W grilltenner fra Jula, gjør oppvarmingen betydelig mye raskere. Kostet 49,- da jeg kjøpte! Bare pass på at ikke hele greia detter nedi ;)
 
Da jeg har en ganske ny varmtvannstank, tapper jeg varmtvann til meskevann. Vannet fra kranen holder da 65 grader, og da er jeg raskt i gang. Ved siden av BB30´n har jeg alltid en 20 liters kjele til skyllevann som varmes til 80 grader mens jeg mesker. Et standard brygg er da unnagjort på 3,5 - 4 timer med vask og opprydding.
 
Da jeg har en ganske ny varmtvannstank, tapper jeg varmtvann til meskevann. Vannet fra kranen holder da 65 grader, og da er jeg raskt i gang. Ved siden av BB30´n har jeg alltid en 20 liters kjele til skyllevann som varmes til 80 grader mens jeg mesker. Et standard brygg er da unnagjort på 3,5 - 4 timer med vask og opprydding.
Eg gjør akkurat de samme. De funket kjempebra
 
Da jeg har en ganske ny varmtvannstank, tapper jeg varmtvann til meskevann. Vannet fra kranen holder da 65 grader, og da er jeg raskt i gang. Ved siden av BB30´n har jeg alltid en 20 liters kjele til skyllevann som varmes til 80 grader mens jeg mesker. Et standard brygg er da unnagjort på 3,5 - 4 timer med vask og opprydding.
Jess!:) Neste gang gjør jeg akkurat det samme jeg også.

Takk for svar til en blodfersk brygger
 
Har en helt ny VV bereder, men alle rør er originalt 1968. Har er derfor timer og kokeelement (dyppvarmer) med termostat. Dersom jeg trenger ferdig vann, starter kok en time før bryggestart og termostat settes til 80 grader. 40 liter i en 50 liters gryte slik at det også kan koke uten søl.
 
ImageUploadedByTapatalk1431673845.189283.jpgImageUploadedByTapatalk1431673897.647627.jpg
Jeg har en dyppvarmer på 9kw og vannkoker på 2kw i herm sløyfa. 8-9 min til 65 grader. 6:25 fra 65 til kok. Bare som et eksperiment. Normalt kjører jeg bare herms sløyfa og da er det varmt når jeg har veid opp malt og gjort meg klar. Etter mesking bruker jeg en grilltenner. Jeg skyller ei bøtte ved siden av. Da koker det sånn ca når skylling er ferdig.
 
Vis vedlegget 18587Vis vedlegget 18588
Jeg har en dyppvarmer på 9kw og vannkoker på 2kw i herm sløyfa. 8-9 min til 65 grader. 6:25 fra 65 til kok. Bare som et eksperiment. Normalt kjører jeg bare herms sløyfa og da er det varmt når jeg har veid opp malt og gjort meg klar. Etter mesking bruker jeg en grilltenner. Jeg skyller ei bøtte ved siden av. Da koker det sånn ca når skylling er ferdig.
Frank: hvor er den lille boksen til pid kjøpt? Er ute etter noe slikt selv!
 
Tilbake
Topp