Raskt spm. om est. pre boil SG i Beersmith

Heisann

Jeg holder nå på med mitt 4. all grain brygg. Men denne gangen bommet jeg med +0.005 SG i forhold til Beersmith :jaha: Hva er årsaken til dette? Bra knust malt?

Et annet spørsmål er hva er meske effektivitet, og hvordan utregnes dette?

Tusen takk

-Daniel
 
Daniel B skrev:
Heisann

Jeg holder nå på med mitt 4. all grain brygg. Men denne gangen bommet jeg med +0.005 SG i forhold til Beersmith :jaha: Hva er årsaken til dette? Bra knust malt?

Et annet spørsmål er hva er meske effektivitet, og hvordan utregnes dette?

Tusen takk

-Daniel

Det kan være flere årsaker, men hvordan målte du det? Jamil anbefaler å måle Pre-boil SG først etter fem minutter med koking, så vørterkonsentrasjonen jevnes ut. Før den tid vil vørteren være tynnest nærmest overflaten, og tjukkest mot bånn.
 
Etter at jeg var ferdig med utskylling rørte jeg godt, kanskje 1-2 min, før jeg tappet ut prøve igjennom tappekran. Brygget var da under oppkok. SG og temperatur ble målt og justert deretter i BeerSmith.
Kan jo være at jeg ikke har rørt godt nok. Ble bare litt nysgjerrig på denne såpass store forskjellen.

Kan du også forklare hva meske effektivitet er, og hvordan dette utregnes?

-Daniel
 
Daniel B skrev:
Kan jo være at jeg ikke har rørt godt nok. Ble bare litt nysgjerrig på denne såpass store forskjellen.


-Daniel

0,005 SG er vel ikke stor forskjell....?
regner med at du mener istedenfor f.eks 1050 havnet du på 1055.
det er en minimal forskjell!
husk at beregningen i beersmith er en beregning....
hvis du beregner reisetiden fra oslo til trondheim, og etterpå ser at du bommet med 5 minutter er ikke det rare feilberegningen....
 
0,005 SG er vel ikke stor forskjell....?
regner med at du mener istedenfor f.eks 1050 havnet du på 1055.
det er en minimal forskjell!
husk at beregningen i Beersmith er en beregning....
hvis du beregner reisetiden fra Oslo til trondheim, og etterpå ser at du bommet med 5 minutter er ikke det rare feilberegningen....
[/quote]

Fantastisk sammenligning.. :skitbra:
 
Det kommer også an på hva effektiviteten er satt til i BeerSmith. BS vil beregne høyere utbytte hvis effektiviteten på utstyret ditt er satt høyt.
 
Tilbake
Topp