Raspberry blond ale and ...

Hei og takk for sist. Det er nå 1 år siden jeg brygget sist og nå har jeg en sommerøl i planene mine.

Jeg skal brygge to nye øl. En Bringebær Blond ale og en Ingefær Blond ale.

Dette er en eksperiment .. Så jeg ser ikke problemet med å bruke Malt Extrakt.. det er kjempe populært i USA og man kan gjøre mye forskjellig med det. Så det ble en Golden Blond Ale fra Europris (Haters gonna hate) men som sagt.. dette er bare en enkel og billig eksperiment.

Dag 1. Jeg bestemte meg for å dele opp den 23L batchen i 2. Så jeg kan lage en med Ingefær og en med Bringebær. Dette blir ca 11,5 L i hver batch.

Her var det bare å varme opp posen som inneholdt klissete malt extrakt i en kasserolle med vann i ca 10-15 min (får å få ut alt i posen lettest mulig uten rot)
Da var det bare å tømme det i gjærkaret ilag med noen liter kokende vann for å få blandet ut det klissete sirrupet. Deretter tilsette rett mengde vann (23L)
Jeg målte heletiden temperaturen da jeg tilsatte vann og kom på 18-20 grader når det ble 23L, deretter tømte jeg over halvparten av batchen i et nytt gjærkar, riste og røre begge bachtene i noen minutter. Så var det bare å tilsette gjæret.


På dag 2 så begynte det å skje det magiske. Så jeg har bare lot det stå fint og i mørket på 22 grader.

Dag 8 og primary har sakte men sikkert roet seg ned, det er nå jeg tørhumler 25 g humle hver, og tilsetter Ingefær og Bringebær.

Ingefær ølet får 150g på ca 11 Liter.
Bringebær ølet får 1600g på ca 11 Liter (spennende)
IMG_0172.JPG
IMG_0161.JPG IMG_0162.JPG IMG_0165.JPG IMG_0167.JPG IMG_0169.JPG
 
IMG_0232.JPG IMG_0233.JPG Dag 12 og jeg har målt litt og smakt litt.

( OG var på ca 10:50 )

* bringebær blond ale er idag på 10,19

* ingefær blond ale er på 10,15

Ginger blond alen som fikk 150g ingefær var grei, men jeg merket ikke noe av ingefæren.
Skal idag kjøpe 500g ingefær og putte den i blenderen som en purre. Så skal jeg slå over til nytt kar (med 500g ingefær) og la det stå uteliggere en liten uke

Bringebær blond alen var veeeeldig fin i fargen og hadde passe hint av bringebær. Trur den kommer til å smake forfriskende etter karbonering.
Mulig jeg slår dette også over i nytt kar som står en liten ukes tid.

Noe innput?
 
Kan trygt si at ingefær ølet ikke blei bra. Sikkert fordi jeg skjærte og puttet oppi 4 sitroner/noen med og uten skall i en blender, Ilag med 500g ingefær. "Tengte dette blir det smak av" men dessverre så ble det for mye "smak" fra sitronene. Gjærne fra frø, skall osv.... dette er ikke optimalt for en ingefær øl..
tengte å få litt syrlighet av å ha litt sitroner oppi. Tips! Ikke putt sitronene i en blender.. skjær en eller to sitroner i båter og ha de i gjørkaret.. du får en finere smak av de.. eller bare skjær av skallet og ha skallet oppi karet.

så dagen jeg bestemte meg for å flaske så smakte jeg på det så kallet ølet... fy faen. Vondere smak skal du leite lenge etter. Så jeg tømte ut alt og gjik over til bringebær ølet.

Den hadde en god smak av bringebær og hint av sitrus.
Samme dag jeg blandet mere ingefær og tilsatte sitroner så var det igjen 2 fine sitroner. De skjærte jeg i båter og skreller av skallet og hadde alt i karet. = ingen usmaker.
Nå er de flasket og jeg venter i spenning. Eneste jeg glemte å måle 100% var hvor mye dextrose/ lake jeg brukte.

Men igjen så var dette bare noe jeg ville eksperimentere på, og noen ganger blir det bra.. andre ikke helt sånn man ønsker..


Så jeg bestemte meg for å brygge en gang til..
denne gangen kjøpte jeg en boks malt ekstrakt av type Geordie: Bitter
Og det ble 22 liter vørt i karet. Kjøpte også frosne bringebær og bærmix fra Elderado, totalt 1600g bær i primær gjæringen.

Fremgangsmåten i primær gjæringen:

Jeg ønsket ikke å bare kaste oppi bærene å la de flyte rundt, slik at jeg mulig fikk bær rester osv. Når jeg skulle bruke heverten. Så jeg fant noe som heter "vaskepose" ( slik man bruker å ha bh, truser osv. Oppi når man vasker klær. ) på Biltema.
uansett så fylte jeg hele 1600g oppi en slik pose, slik at alt av bær rester ligger samlet.

Noe jeg ser i ettertid er at man sku kansje bare la ølet få gjæret ferdig og så gå over til sekundær, for å så tilsette bærene og la de stå noen uker.. men jeg vil tru at å tilsette bær under primær er like så greit? Eller?

Annet ting jeg lurer på.. siden bærene er i primær og gjæringen er en liten uke unna ferdig. Hva er den beste steg videre?
1. Overfør ølet i sekundær og la den stå en uke eller to før flasking?
2. Overfør ølet og "posen" med bærene i sekundær, for å også så en eller to ukers tid før flasking?

Beklager for mulige teite spørsmål, men tru meg.. jeg har lært mye om øl og brygging generelt de siste 2 årene.

Takk
 
Du, dette er fritt etter dårlig hukommelse, så ta det før hva det er verdt, men jeg mener anbefalinga når det gjelder sånne butikkbær med opprinnelse utafor Norge var å varmebehandle før bruk. Var visst noen litt kjipe bakterier. Kan være du vil forkoke dem litt.

Edit: Norovirus, var det visst. Det er jo alltid moro. Tåler ikke all verden med alkohol, men jeg veit ikke akkurat hvor grensa går. http://www.dinside.no/okonomi/derfor-bor-du-koke-de-fryste-baerene/61064168
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp