Reflektiv isolasjon

Hei,

Ser mange av våre amerikanske kolleger benytter reflektiv isolasjon av type Reflectix, som ser slik ut:

Reflectix-Vert-315x189.jpg

Noen som vet hva dette heter i Norge og eventuelt hvor man får kjøpt slikt?

Disse skal fungere veldig bra når temperaturforskjellen er stor (finner desverre ikke kilden) og det ser veldig enkelt ut å tilpasse disse til tankene i forhold til f.eks. glava.

Har tittet på motoromsisolasjon, men finner de kun som mindre matter som dermed må skjøtes sammen. Blir også svindyrt til å isolere tre vbb'ere på 130-190L. Synes også å huske at de var ganske stive sist gang jeg holdt på med slike (type Biltema).

Jeg kunne gjerne tenkt meg litt mer bling isolasjon rundt meske og varmtvannskjelene mine, men hvor mye av varmetapet er stråling egentlig? Er ikke det mest ledning gjennom stålet til luft? I så fall fungerer ikke da mitt billige liggeunderlag like godt?

Min tidligere jobb var teknisk-isolering.
Hvis det ønskes best mulig isolasjon rundt feks en tank med varmt innhold, ønsker man tynnest mylig isolasjon med minst mulig evne til å lede varme slik at overflatetapet mot omgivelsene blir lavest mulig. Feks, 7mm argon i luftett kammer tilsvarer 100mm glava isolasjon.
For oss hjemmebryggere vil jeg foreslå 9-12mm armaflex rundt den varme tanken, denne fåes i mange varianter, også med "bling"-alufolie som har til hovedhensikt å lettest kunne gjøres reint i et skittent miljø som feks et maskinrom el.

Jeg har bestilt noen kvadratmeter med isolasjon av denne sorten http://low-e.no/?page_id=104 , samme firmaet som det er lenke til på Finn lenger opp i tråden.
I følge reklamen så er jo dette nesten for godt til å være sant, men etter å ha lest litt og studert datablad og tekniske tabeller så er vel min konklusjon at hvis dette blir montert med litt avstand fra det som skal isoleres så er det mye bedre enn liggeunderlag fra Biltema.
Har primært tenkt å isolere et skap at tynn stålplate (et avdanket tørkeskap fra barnehagen til fruen) for å ha til gjæring i en uisolert garasje, og hvis dette funker så blir jeg godt fornøyd. Blir artig å se om jeg greier 30 grader høyere temp i skapet enn utenfor med en 200W frostvakt fra Jula som varmekilde.
Skal også prøve dette på kok- og meskekjele.

Erlend H.

Tilbake
Topp