Rehydrering tørrgjær - hvorfor

Har du prøvd å regne på hvor mange celler du trenger kontra hvor mange du har tilsatt (minus drept)?
Nei det har jeg ikke satt meg inn i. Det kommer jeg til å gjøre. I første omgang velger jeg å rehydrere gjæren, det er jo ikke noen stor jobb. Jeg får ønske meg den boken om gjær til jul.

He

Hei. Jeg er ikke ute etter å krangle, jeg ville bare vite hvorfor og gjerne med en henvisning til en kilde. Når jeg sier at jeg ikke tror ting bare for at det er skrevet mener jeg det er viktig å kunne henvise til noe og ikke bare si at det er sånn. Glennrlie viste feks til en meget interessant artikkel hvor en kar har tatt seg bryderiet med å telle gjærceller ved bruk av henholdsvis vørter og vann. Jeg har vært litt mellom bleieskift og norbrygg forum og har ikke alltid vært helt oppdatert på hva andre har skrevet når jeg har svart deg. For ordens skyld så har jeg fått svar på mitt spørsmål og takker deg og de andre som har bidratt til det. Ser jeg deg og den fine barten din på Christans kjeller skal jeg spandere en øl
Det var da et seriøst spørsmål. Siden du er godt fornøyd med resultatet kan det hende du treffer rimelig godt.
Jeg skjønte selvfølgelig også hva du mente, men sarkastisk humor kommuniseres dårlig gjennom et tekstlig medium.
Barten har jeg ikke lengre, så da får jeg heller spandere.

Jeg og en kompis deler bryggeutstyr. Vi brygger ofte hver for oss. Jeg er stadig på jakt etter å utvikle meg, mens han bare vil ha kjapt og godt øl på enklest mulig måte. Han pitcher bare tørrgjæra rett oppi, mens jeg rehydrerer den. Jeg har alltid hatt teo på at det er smart å rehydrere. Men jeg har fulgt med gjæringsdunken hans etter sist han brygget, og det virker som det er mye mer futt i gjørlåset til han enn til meg, og at det varer lenger før det roer seg. Samme øltype, samme gjærkar, samme ingredienser fra samme leverandør. Alt er likt med unntak av at han ikke rehydrerer. Så da tenker jeg selvfølgelig...hvorfor skal jeg gjøre det? :) Jeg har jo lest mye om det og konkludert med om at det er en selvfølge at man blr rehydrere for å få det optimalt. Men ølet mitt blir godt utgjæret ihht målinger, og det blir hans også. Finnes det ikke en norsk bok om gjær? Jeg synes det blir så tungt å lese engelsk

Bare spekulasjoner, men ...
Kan det være at hans gjær ikke har gode vekst / formeringsvilkår, og at de starter alkoholproduksjon tidligere, mens din gjær reproduserer.
Dette kan også stemme med at hans jobber lengre, siden han har færre arbeidende gjærceller...
Resultatet kan da lett bli at han får usmak i sin øl, mens du får et langt bedre resultat.

Mtp det msevland sa så kunne jeg skrevet at det kan hende at han evt pitchet mindre levedyktige celler enn deg, så de bruker energien sin på å reprodusere så mye de kan, men bruker da lengre tid på stormgjæring (som da burde bli litt puny) siden de har lite reserver igjen og da bobler det lengre og siden de er mindre vitale så kan de slenge fra seg mer usmaker.

Uansett. Gjør det du selv vil. Mener du at du gjør det riktige så kan de andre gjøre som de vil. Jeg vil anta at resultatet kan bli merkbart hvis dere begge brygger en øl over 1.100.

Edit. Endte opp med å skrive omtrent det samme som msevland til syvende og sist.

Jeg har også nylig begynt å rehydrere tørrgjæra, og er spent på å smake de 2 første bryggene jeg begynte dette med. Har trua på at dette har noe for seg! :)

Kommer gjæren hans igang like fort som din? Hvis du har merket deg det..

Starten på gjæringen mener jeg er rimelig lik. Bare merket meg at det var veldig fart i gjærlåset hos kompisen...første som slo meg var at det kanskje var full fart i kort tid, og at det ga seg tidligere. Men putra som juling i dagesvis :) Men jeg har bedt om en smaksprøve på den batchen, så får jeg sjekke om jeg finner noe ut av det. Snakket med en som hadde fått to flasker fra han. Den ene var veldig god, mens den siste han fikk var god, men smakte veldig lite. Dette var altså to batcher med samme oppskrift, og det viser seg at den første flaska han fikk var fra en batch der jeg var med å brygget, og da rehydrerte vi. Behøver kanskje ikke å ha noe å si, men nesten så jeg håper at jeg kjenner forskjell til min fordel, så jeg får en god grunn til å fortsette med rehydrering :) :)

Uansett så er putring i gjærlåsen irrelevant ifht kvaliteten på ølet :)

Ja det forstår jeg, men tenkte at det var logisk at full fart i gjørlåset tyder på at gjæra jobber. Og at mindre plopp tyder på det motsatte? Men men...uansett litt underlig :) Håper jeg finner ut at det er best resultat med rehydrering. Kommer uansett til å fortsette med det helt til jeg evt skulle få bevist at det er bortkasta tid. Så skal jeg lære meg så mye som mulig om gjær :)

Kanskje man overpitcher hvis man rehydrerer? Kanskje produsenten har tatt høyde for mannefallet man får ved å sprinkle direkte oppå vørter?

Aner ikke. Men konsensusen er iallefall at små tørrgjærmenn dør i direkte kontakt med vørter uten rehydrering.

Hentet fra Mangrove Jack's hjemmeside:

http://mangrovejacks.com/collection...products/u-s-west-coast-yeast-10g-coming-soon:

''Usage Directions: Sprinkle contents directly on up to 23 L (6 US Gal) of wort. For best results ferment at 18-23 degrees C (59-74 degrees F).''

Hvorfor skulle de anbefale slik bruk hvis det definitivt er feil

....sjøl om jeg rehydrerte M44 siste gang.. :)

Hmm... På gjæra jeg har brukt har det altid stått at rehydrering anbefales. Så det der har ikke jeg sett før. Men det er kanskje forskjell på gjørtyper, og hvor harføre de er...forskjell på typer øl, hvor slem de er med tørrgjæra etc, aner ikke :) Men jeg ville ihvertfall sagt at det kanskje lønner seg å stole på produsentens anbefaling? Safale US-05 skal ihvertfall helst rehydreres i følge produsenten.

Ja det forstår jeg, men tenkte at det var logisk at full fart i gjørlåset tyder på at gjæra jobber. Og at mindre plopp tyder på det motsatte? Men men...uansett litt underlig :) Håper jeg finner ut at det er best resultat med rehydrering. Kommer uansett til å fortsette med det helt til jeg evt skulle få bevist at det er bortkasta tid. Så skal jeg lære meg så mye som mulig om gjær :)

Et småteit men likevel relevant svar kan være at noe ikke er tett i gjæringskaret ditt, mens hans er potte tett.

Et småteit men likevel relevant svar kan være at noe ikke er tett i gjæringskaret ditt, mens hans er potte tett.

Har selvfølgelig tenkt tanken, men føler meg trygg på at de er identiske. Vi kjøpte dem samtidig, samme type komplett. Og for å dobbeltsjekke, når gjærlåset sluttet å putre, trykte jeg forsiktig på lokket med fingeren både på mitt og hans, og det er helt identisk reaksjon :) Men etterforskningen er ikke over :) Jeg skal finne ut hva det er som foregår, hvorfor og om ølet har forskjeller.

Du skriver at alt er likt men sier ikke noe om temperatur.
Står bøttene ved siden av hværandre?
-Temperatur har mye å si. Og mener også det hevdes at overgjæret øl med forholdsvis lav OG ikke er så kritisk som undergjæret som gjæres rundt 8C.

Det kan være trub, det kan være temperatur, det kan være mengde væske i vannlåsen, det kan være så mangt. Men hvis det meste er likt, bortsett fra hydreringen så må du forske videre og komme tilbake med dine funn, sånt er alltid nyttig og artig :)

Tilbake
Topp