Rele til kompressor for fryser

Releet som starter kompressoren i fryseren røk (med masse spraking, gnister og røyk), og ser at mange her har koblet seg rett på fryseren og styrer den med ST 1000, jeg tenkte å gjøre det samme.

Kan jeg koble direkte på kompressoren for å få den til å gå?

Jeg fant info om kompressoren (Danfoss FR 8.5A) og releet (103N0011).

Releet er presset inn på 3 pinner på kompressoren:

L              N
     
        C

Ledningene er koblet blå på L, brun på N og så starter startreleet såvidt jeg har skjønt kompressoren ved å koble L til C i et lite øyeblikk, muligens med 1000 ohm motstand.

Nytt rele er bestilt, men det tar vel en ukes tid før jeg får det, og da blir alle fatene med øl varm :(

Hvordan kan jeg få kompressoren til å gå uten startreleet ved å simulere PTC-saken som er ødelagt?

Fant forøvrig en side http://tech.akom.net/archives/31-Getting-your-refrigerator-to-run-without-a-start-relay-while-you-wait-for-the-part.html som sier at man kan kortslutte L og C, men da ryker sikringen hos meg - jeg har også koblet en 15w lampe på L og C (og får lys), men kompressoren starter ikke.
 

Vedlegg

  • rele.jpg
    42,1 KB · Sett: 720
  • koblingsskjema.gif
    koblingsskjema.gif
    520 KB · Sett: 523
PTC (positiv temperatur coefisient) motstanden øker når temperaturen øker. Dette skjer fort men sakte nok til at kompressor starter, får ikke du kompressor til å starte med kort strøpuls hjelper det trolig ikke å skifte PTC:

Dette ble omtalt som en brannfelle på nyhetene og alle som hadde denne typen kunne få ny.
Jeg prøvde meg etter ett par år og fikk ny selv om tilbudet var gått ut, greie folk på Danfoss :) , fikk to så jeg har en til evt. annet skap.
 
Kompressoren tror jeg fungerer, den gikk helt til det begynte å røyke/gnistre fra releet i går. Jeg har målt pinnene på kompressoren, og det ser ut som motstanden er innenfor det det skal være. Nytt rele kostet $16 inkl. frakt på ebay, det sendes fra england og tar vel minst en uke før det dukker opp.

Når jeg kortslutter N og C så gnistrer det skikkelig før sikringen går.

Håper det holder å bytte releet.. fryseren er sikkert 20 år gammel og jeg fikk den fra en kar på Finn, så ikke det helt store tapet, men jeg savner kaldt øl fra fat :)
 
Fortsetter litt selv om at du har fått med deg det meste.
Det er altså ikke et rele vi har her men en PTC motstand, denne går det strøm igjennom til startviklingen som da blir varm og motstanden øker så den er i ptaksis utkoblet etter start.
Du må og være sikker på pinnene på kompressoren er likt plasser som på tegningen, husker ikke dette selv.
Så gjør du som på tegningen og ikke holder på til termosikring løser ut skal den starte, hvis den er iorden.
Med STC er det greit å la den starte etter noen minutter så sparer du frys/kjøl ved korte srtømutfall.
 

Vedlegg

  • PTC simulering.png
    767,3 KB · Sett: 680
Ok, PTC-saken var knust i flere småbiter og boksen den stod i var brent på midten.

PTC'en øker såvidt jeg har forstått motstanden til oppunder 1000 ohm før kretsen mellom L og C blir sluttet. Har jeg noen mulighet til å kortslutte L og C, f.eks. gjennom en appelsin/potet eller noe annet som kan gi høy nok motstand, slik at sikringen ikke slår seg av?

Så lenge jeg får i gang kompressoren lar jeg den gå til jeg har fått godt under 10 grader i fryseren for å holde ølet kaldt, så lar jeg STC-1000 slå den av, og at jeg da manuelt kan starte kompressoren igjen.
 
Det skal ikke være motstand mellom L og C men mellom N og startviklingen etter at kompressoren er kommet igang, det skal ikke gå strøm gjennom startviklingen etter at kompressoren er startet derfor denn PTC motstanden.
 
Ja, beklager, det var mellom N og C jeg mente - men hvordan kan jeg kortslutte N og C uten at sikringen går? Kan jeg bruke et eller annet for å få en del motstand mellom? Og må det stå spenning mellom N og C hele tiden mens kompressoren går, eller holder det som beskrivelsen jeg linket til sier kun 0,2 sekunder med spenning for å få kompressoren i gang?
 
Under normal drift er det strøm på N (L1)med det samme du setter inn pluggen i kontakten. På C kommer det strøm via termostaten fra den andre fasen, L2, disse skal aldri kobles sammen, det medfører kortslutnong.
Så når du vil starte manuelt setter du strøm på N og C samtidig som du et kort øyeblikk har forbindelse mellom N (L1) og startviklimngen. Eller på tegningen min, strøm på blå og brun hele tiden med et kort strøpuls fra blå til svart.
Litt komlete å gjøre dette manuelt,
 
Ja, hadde håpet på en luddig kobling via en appelsin eller pommelo :) venter til stadighet på en god annonse på finn.no eller leveranse fra UK... ølhobbyen koster masse peng uansett ;)
 
Den gizzmoen som røk hos deg er den som begrenser startstrømmen til komressoren. test med å bytte den. funker ikke dette så kom i hu at den ga deg 20 år iallefall( da er kompressoren kaputt)
 
Tilbake
Topp