Rengjøring av corneliusfat

Hva slags vaskemidler er greiest å bruke for skikkelig rens av corneliusfat?

Kaustisk soda?
Eller er det bedre med sånt man får på bryggesjappene: Chemipro, PBW, osv.?
 
Krystallsoda også, dog eit litt svakere middel, men er veldig fint til "vanleg" vask av fat. Mens for eks. førstegangsvask av brukte fat bør nok kanskje bli gjort med meir potente middel som kaustisk eller PBW.
 
Ang pakninger til Corneliusfat, tåler de kaustisk soda? Og hva er anbefalt dosering pr fat om man bløtlegger fatene f.eks over natten?
 
Skal rengjøre noen fat før NM, noen som kan svare på det med dosering? Da gjerne til en litt kjappere vask for min del :)
 
Fikk svaret litt sent, men det var dette jeg gjorde. Uansett greit å få det dokumentert. :) Tok sjangsen på at det som stod på flaska var greit. Fatet ble meget rent, og ble kvitt bruslukta eller hva nå enn det var i de fatene fra candirect. Skyllte fatet 5 ganger med varmt vann etterpå. Får håpe det er nok :)
 
jeg skyller det godt når det er tomt og fyller det med vann og 2-3 korker klorin og lar det stå slik til det skal brukes på ny (ikke mange dager)skyller det godt før jeg fyller det opp med neste brygg
 
Takk for tipset hva er faren med klor og rustfritt?(nyskjerrig og fersk med fat)jeg må nok finne ett annet desifiserende middel til fatene det er så mye forsjelligt hva er best til rustfritt?,men er klor greit og bruke på glass og plast?  :attevar:
 
Jeg kan ikke kommentere på det med klor, men til desinfisering så er StarSan ufattelig praktisk. Kjøper man den på ca 9dl så varer den _lenge_.
 
Du kan bruke klor til mange ting, men frarådes til rustfritt. Bruk PBW rik rengjøring å evt. Starsan til desinfisering så er du sikker.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg skyller fatet 2-3 ganger med kaldt vann, så vasker jeg det med oppvaskpulver uten glansemiddel, eller PBW m varmt vann, eller starsan.. Har ikke hatt noe uhell med noen av delene, egentlig.. men tror starsan e best for matrialene til fatet. Kjører dette ut ventilene med varmtvanstrykket som oppstår i fatet (les lengre ned).. deretter skyller jeg godt med vann. Til slutt har jeg nedpå 1-2 liter med kokende varmt vann, rister og lar det stå litt.. Da kan jeg trykke ned ventil på fatet på ut-ventilen og få kokvarmt vann ut som desinfiserer, legger fatet over på siden og gjøre samme med inn-ventilen. Ellers vasker jeg seff lokket og overtryksventil i starsan. Av og til skrur jeg av alle deler og gir de et godt bad og litt skrubbing.

(ikke le! :p ) Pakningene smører jeg med litt Apobase fuktighetskrem, hehe! "If its working, dont change it!"
 
Har et spørsmål:

Fikk i går noen piknick kraner m/slange og hurtigkobling av  noen som hadde sluttet med brygging. har rengjort slangen/hurtigkoblingene og kranen med PBW i dag den ble ren og pen, men det sitter litt øl lukt igjen i den hvite gummien på picknik kranen i tilegg er  den  litt gulaktig i gummien. Kan jeg bare annse den som ren og bare kjøre starsan gjennom den? Er det normalt at det sitter litt øl lukt igjen og at gummien i picknik kranen blir litt gulaktig etter en tids bruk?

IK
 
Tilbake
Topp