Rengjøring av eikefat

Heisan,

Lurer på om eg skal gå til anskaffelse av eikefat til sur-øl brygging. Noen som erfaring med dette/disse?

Det som blir aktuellt for meg er evt et 30 liters fat, men kordan rengjør man disse og hvor mye rengjøring trengs for å unngå infeksjon av neste brygg?

Mvh,
Victor
 
Har du først brukt fatet til surøl en gang så vil du aldri kunne bruke fatet til øl uten bakterier, eller "infeksjon".

Jeg gjør ikke annet enn å skylle ut bunnfall med vann, før jeg setter på neste surøl. Evt. kan du tenke solera. Ta ut feks. 2/3, eller 3/4, av fatet og etterfylle med ny vørter.

Jeg har ett fat, som det ikke har vært surøl på enda, og dette planlegger jeg å rengjøre litt grundigere før neste øl taes på. (Imp. stout, 12 %). Da bruker jeg dette: http://www.hjemmeproduktion.dk/shop/no/natriumkarbonat-anhydrous-544p.html

Jeg kjøpte eikefatene mine (50 l.) her: http://www.hjemmeproduktion.dk/shop/no/vintoender-whiskytoender-34c1.html

De har skrevet en fin artikkel om behandling av eikefat her: http://www.hjemmeproduktion.dk/shop/cms-16.html
 
Sånn kan det se ut i badekaret etter en enkel spyling av fatet med vann....
02f602de48074ede3681fd96059c8ab1.jpg
 
Nå må jeg få noen ekspert vurderinger her. Har kommet over disse på Finn, er det "spennende" eller helt ubrukelig som ølfat? Hva tror dere? https://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=90981192

kommer helt an på om de er tette, om det er råte i dem, og om det kan ha stått farlige væsker i dem. Magefølelsen sier vel 'antakelig ugunstig', men trur det finnes en del ganske gamle fat som fortsatt er i bruk, så alder aleine er ikke nødvendigvis et hinder...
 
Nå må jeg få noen ekspert vurderinger her. Har kommet over disse på Finn, er det "spennende" eller helt ubrukelig som ølfat? Hva tror dere? https://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=90981192
Jeg vil tippe at de må demonteres fullstendig, og pusses/skrapes både inni og utenpå før du kan bruke dem. Muligens også brennes på nytt. Tipper også at de to, tre første ølene du har på blir udrikkelig, og kanskje også alle ølene deretter.

Jeg ville ikke tatt sjansen, men jeg er heller ikke ekspert.

Hvis du prøver er det du som blir eksperten.

:)
 
2018-03-01 08.54.47.jpg Jeg kjøpte et nytt eikefat fra Brewshop rett før jul i fjor. Lagret en barley wine på det i en drøy uke. Etter det har det stått med vann i alt for lang tid i påvente av neste brygg/prosjekt. Det har begynt å danne seg en bra flora på toppen av vannoverflata, er dette vanlig/forventet? Er det ødeleggende for neste brygg og hvordan bør jeg rengjøre fatet før neste brygg?

Til info så har jeg tenkt å lagre min egen "akevitt" på fatet. (40% sprit som krydres til "akevitt") Usikker på hvor lenge den blir værende på fatet før jeg anser den som ferdig. Jeg aner ikke hvor mye eika preger sprit ift øl. Noen som vet?

Til slutt.
Hvilket øl ville dere lagret på fatet etter akevittprosjektet?
 
Vis vedlegget 35628 Jeg kjøpte et nytt eikefat fra Brewshop rett før jul i fjor. Lagret en barley wine på det i en drøy uke. Etter det har det stått med vann i alt for lang tid i påvente av neste brygg/prosjekt. Det har begynt å danne seg en bra flora på toppen av vannoverflata, er dette vanlig/forventet? Er det ødeleggende for neste brygg og hvordan bør jeg rengjøre fatet før neste brygg?

Til info så har jeg tenkt å lagre min egen "akevitt" på fatet. (40% sprit som krydres til "akevitt") Usikker på hvor lenge den blir værende på fatet før jeg anser den som ferdig. Jeg aner ikke hvor mye eika preger sprit ift øl. Noen som vet?

Til slutt.
Hvilket øl ville dere lagret på fatet etter akevittprosjektet?

I utgangspunktet så burde du benytte en lagringsløsning av vann, natriummetabisulfitt (campden) og vinsyre i fat som skal stå tomme over tid. Dette hindrer vekst av mikroorganismer. Min gjetting er at dersom du heller et øl i det fatet nå så får du surøl. Les @Per Buer sin fine bloggpost hos Bryggselv: https://www.bryggselv.no/blogg/praktisk-bruk-eikefat/
Kortfattet og får med seg alt en trenger å vite.

Det kan jo hende at langtids lagring av sprit på fatet vil drepe det meste av organismer, men jeg ville nok vært litt varsom uansett.

Selv har jeg et par eikefat, hvor det ene tidligere har blitt brukt til akevitt. I høst lagret jeg en belgisk tripel på dette, med stor suksess. Jeg rappet skamløst denne idéen fra Dahls Bryggeri som lager et øl kalt "Store Bjørn" som er nettopp en tripel lagret på akevittfat (helt fantastisk godt). https://www.ecdahls.no/beverage/e-c-dahls-store-bjorn-2017/

Det andre er et "villfat", brukes kun til surøl. Har en flamsk rød stående der nå, kanskje klar i år en gang.
 
Vis vedlegget 35628 Jeg kjøpte et nytt eikefat fra Brewshop rett før jul i fjor. Lagret en barley wine på det i en drøy uke. Etter det har det stått med vann i alt for lang tid i påvente av neste brygg/prosjekt. Det har begynt å danne seg en bra flora på toppen av vannoverflata, er dette vanlig/forventet? Er det ødeleggende for neste brygg og hvordan bør jeg rengjøre fatet før neste brygg?

Til info så har jeg tenkt å lagre min egen "akevitt" på fatet. (40% sprit som krydres til "akevitt") Usikker på hvor lenge den blir værende på fatet før jeg anser den som ferdig. Jeg aner ikke hvor mye eika preger sprit ift øl. Noen som vet?

Til slutt.
Hvilket øl ville dere lagret på fatet etter akevittprosjektet?
Dersom neste oppdrag er akevit er det ingenting å bekymre seg over. Siden vi såvidt overlever juleakevitten selv innebærer den massedød for noen lusne melkesyre eller eddiksyre bakterier. Etter akevitten anbefaler jeg Old Ale eller Barley Wine. Vær imidlertid oppmerksom på at din Old Ale antagelig vil falle utenfor Norbryggs definisjon. Men innenfor BJCP.
 
Det er for å unngå mugg at fatet aldri bør stå tomt (eller kun delvis fullt). Mugg trenger luft for å utvikle seg.
 
Det kan jo se ut som det er i toppen av fatet det har dannet seg en eller annen kultur. Det fordamper jo noe veske som jeg etterfyller av og til. Så det kan kanskje være mugg?
Hvordan vil muggen oppføre seg med sprit på fatet?
 
Det er mugg innvendig på fatveggen som må unngås. Av og til vil du kunne få mugg utenpå fatet rundt åpningen. Som regel på grunn av søl som ligger igjen. Det vasker en greit unna med såpevann. Ellers bør fatet toppes opp regelmessig. Men ikke la dette gå over i unødig bekymring. Normale rutiner holder fint.
 
Ok, takk for svar. Om du/noen kan gi meg litt utfyllende konsekvenser av videre bruk av fatet hvis det er snakk om mugg. Og hvordan kan jeg bekrefte/avkrefte hva jeg har i toppen av overflata?
 
Fatet er garantert bra. Det er mye som kan flyte opp og ligge på toppen av ølet. Alt som flyter (gjær, humlerester, maltrester, spon fra fatet etc) samler seg akkurat under åpningen på høyeste punktet. Enkelte ganger kan det også bli noen muggrester der siden det er lufttilgang. Men det er helt ufarlig! Smak på ølet. Smaker det bra er det bra. Toxiner fra mugg kan du bare glemme. Det høres ut som du har en god prosedyre på fatlagringen.
 
Tilbake
Topp