Rengjøring av Grainfather

Sarge

 
Hei

Jeg har akkurat fått Grainfather i hus, og har planlagt å brygge på lørdag. Men så bør jo maskinen rengjøres både før og etter første brygg. Jeg har lest og sett på videoer, men har fortsatt noen spørsmål:

1) Hvordan rengjør man kurven for mesking? Tar man alt fra hverandre, inkludert bunnen, eller kan man vaske denne med bunnen i? Jeg tror at silikonpakningen kan bli veldig fort utslitt med mange monteringer/demonteringer.

2) Når man kjører pumpen for rengjøring av maskinen, gjør man det da med eller uten pumpefilteret på?

3) Det står at for motstrømskjøleren, så bør man få ut alt vannet (blåse tom). Hvordan gjør dere det?

NB: Har bedt om at denne tråden flyttes til Grainfather-forumet (hvis det er mulig)
 
Sist redigert:
1) Hvordan rengjør man kurven for mesking? Tar man alt fra hverandre, inkludert bunnen, eller kan man vaske denne med bunnen i? Jeg tror at silikonpakningen kan bli veldig fort utslitt med mange monteringer/demonteringer.

2) Når man kjører pumpen for rengjøring av maskinen, gjør man det da med eller uten pumpefilteret på?

3) Det står at for motstrømskjøleren, så bør man få ut alt vannet (blåse tom). Hvordan gjør dere det?
1. Det er ikke silikonpakning i bunnen. Demonter og rengjør.
2. Jeg gjør det uten.
3. Jeg spyler igjennom med hageslange, så blåser jeg med munnen og svirrer litt på utstyret.
 
1. Det er ikke silikonpakning i bunnen. Demonter og rengjør.
2. Jeg gjør det uten.
3. Jeg spyler igjennom med hageslange, så blåser jeg med munnen og svirrer litt på utstyret.
1. Jo, begge platene har silikonpakning i min Grainfather. Fikk den på mandag. Jeg får vurdere om pakningen er nødvendig, men tror det. Ellers er jeg redd platen er for liten og at den risikerer å falle ut under trykket av tung mesk. Demontering ved rengjøring er notert.
2. Supert. Da rengjør jeg filteret separat.
3. Blåse med munnen har jeg tenkt på, men det virker jo ikke veldig hygienisk. Det er delen det går vørter gjennom jeg tenker på. Jeg har vurdert om det finnes noen pumpeløsninger. Tror jeg har sett noen har skrevet de har brukt sykkelpumpe, uten at jeg helt skjønner hvordan man kobler til det.
 
Sikkert en oppgradering med 2 silikon pakninger. Jeg har v1. Blås med munnen og vær glad. Du skal bare tømme den for vann, den blir uansett ren når du sirkulerer kokende vørter ved neste bruk. Aldri vært noe problem for meg o_O
 
1. Jeg pumper det resirkulerte PBW vannet til et eget kar som er stor nok til at kurven kan stå. Tar ut bunnfilteret og tar av pakningene for vask/oppløsing. Skyller i varmt vann som også er pumpet over etter resirkulering i GF. Hvis du er noenlunde forsiktig, er det ingen sliasje å snakke om. Det setter seg maltrester mot pakningen. Det gjør jeg også for toppristen.
2. Med filter på etter at det er rengjort, fri for trub. Ikke demonter silikonrøret fra filteret. Jeg har lest at flere har fått ødelagt denne silikonovergangen til rørstussen til pumpen.
3. En sykkelpumpe eller feks pumpe for badeleker er ypperlig. Lufta skyver vannet ut sammen med hjelp av gravitasjonskraften.

Sent fra min SGP311 via Tapatalk
 
Gravitasjon alene fikser jo dette. Og som påpekt over, neste runde blir jo sterilisert med kokende vørter uansett, føles det bedre så ofrer du den første halvliteren med vørter i blomsterbedet før du resirkulerer videre :D
 
Tilbake
Topp