På et slikt oppsett, bør man kjøre starsan gjennom de røde rørene før man begynner koking? De vil kanskje ikke bli varme nok av kokeren og det er en potensiell fare for å få infeksjon i ølet hvis man ikke desinfiserer disse? Synspunkter?
Hei. Jeg vil tro det er lurt å kjøre Starsan, siden mindre mengder av Starsan ikke ødelegger vørter, og i og med at vørteren er så skjør for bakterier.
Jeg er nybegynner og har ikke samme system som deg, men jeg vasker iallefall alt, alltid med starsan før jeg begynner, som en rutine bare
Om mulig er det beste å desinfisere rett før du overfører vørteren til gæringskaret. Jeg vet ærlig talt ikke hvor varme rørene vil bli, men dersom de overstiger 80 grader (og er ellers rene, ingen skitt) burde det være trygt.
HAr ikke slikt utstyr ennå. Det er på planleggingsstadiet. Så kan være greit å vite hva man må tenke på ved designet. MAn kan jo bare stenge ventil B og kjøre noen få liter starsan gjennom hele systemet før man begynner koking, og tappe det ut etterpå, før man overfører vørter.
Det er et planlagt prosjekt. Det er tenkt rør. Det er jo ventil rett ut fra kjelen (ventil b) tenkte å fylle kokeren gjennom samme åpning og fylle den fra bunnen ved å åpne ventil A og pumpe vørtern opp i kokeren.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.