Rengjøring

Er ofte ang rengjøring at øllet går ikke blir helt perfekt ifølge nordbryggs dommere,sender alltid inn en prøve til en fast dommer. Veldig bra ordning,jeg kan anbefale,for å fa en faglig vurdering. Men problemet som oftest er at jeg får tilbakemeldinger ang,rengjøring. For eksempel,gassbind,plastikk. Kan komme av rester fra rengjøringsmidler for eksempel. Jeg bruker som regel Zalo til å rengjøre gjæringskara og skyller dem godt med vann før de settes bort. Når jeg skal bruke de igjen blir de stående med sta-san blanding med lokk og stadig ristet på før bruk. Men dette er tydelighvis ikke nok,,er Zalo uegnet som vaskemiddel? Eller gjør jeg noe feil med rengjøringa? Det blir de samme resultatet hver gang, trenger sårt hjelp.,.

Prøv PBW. Jeg lar gjæringskaret stå med vann over natten med en 5-6 skjeer PBW før bryggedag. På bryggedag vasker jeg over med 3 liter vann og et par skjeer PBW. Desinfiserer så med Star San. Etter gjæring skyller jeg ut av karet og vasker med 3 liter vann og et par skjeer PBW. Har aldri hatt trøbbel med infeksjon eller usmaker. Så langt jeg klarer å bedømme i hvert fall :)

EDIT: vasker med en myk svamp.

Prøv PBW. Jeg lar gjæringskaret stå med vann over natten med en 5-6 skjeer PBW før bryggedag. På bryggedag vasker jeg over med 3 liter vann og et par skjeer PBW. Desinfiserer så med Star San. Etter gjæring skyller jeg ut av karet og vasker med 3 liter vann og et par skjeer PBW. Har aldri hatt trøbbel med infeksjon eller usmaker. Så langt jeg klarer å bedømme i hvert fall :)

EDIT: vasker med en myk svamp.
Takk for svar,men hva PBW ?

Om du bruker pvc-plast som ikke er godkjent for bruk til matvarer, skal visst det kunne gi den typen smak. (Bare noe jeg har lest, og husker ikke kilden i farten.)

Zalo er totalt uegnet til rengjøring av bryggeutstyr, i tillegg til lav ph er det svært vanskelig å få skylt bort produktet tilstrekkelig, slik at det med 99% sannsynlighet vil ligge igjen produktrester. Den kan også pga et farlig konserveringsmiddel fremkalle allergier hos brukeren.

Jeg tror vi har mange gode dommere i Norbrygg. Jobben kan ikke være enkel. Mange med meg sliter med bedømming av eget øl. I en annen tråd sliter #Finn Berger med egen sensitivitet for fusel. Jeg er sensitiv for oksygenering (våt papp). Mulig du sender til en dommer som er sensitiv for dine usmaker. Jeg ville ha kontrollert med å sende til en annen dommer for en ekstra uttalelse.
Som sagt har vi mange gode dommere i Nordbrygg, og jobben er vanskelig.

Zalo er totalt uegnet til rengjøring av bryggeutstyr, i tillegg til lav ph er det svært vanskelig å få skylt bort produktet tilstrekkelig, slik at det med 99% sannsynlighet vil ligge igjen produktrester. Den kan også pga et farlig konserveringsmiddel fremkalle allergier hos brukeren.
Takk for interessant svar,det ga mening på mitt problem.

Jeg tror vi har mange gode dommere i Norbrygg. Jobben kan ikke være enkel. Mange med meg sliter med bedømming av eget øl. I en annen tråd sliter #Finn Berger med egen sensitivitet for fusel. Jeg er sensitiv for oksygenering (våt papp). Mulig du sender til en dommer som er sensitiv for dine usmaker. Jeg ville ha kontrollert med å sende til en annen dommer for en ekstra uttalelse.
Som sagt har vi mange gode dommere i Nordbrygg, og jobben er vanskelig.
Det betviler jeg ikke, må være en utfordring hver gang. Har brygget et par år selv,og har sendt inn for bedømming i ny og ne, til samme dommer. Har hatt god nytte av det,absolutt.

Tilbake
Topp