Rensing av tappesystem.. Hvor ofte?

Har fått i gang et tappetårn, og lurer på hvor ofte andre m tappekran renser systemet? Har lest om de som renser hver gang et fat skal vaskes.. Men det kan fort bli en gang i mnd. Har pumpetank som jeg hooker opp, så kjører jeg gjennom rensemiddel og skyller.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
 
Alt for sjeldan her igården, spylte gjennom i dag med varm starsan. Lenge sidan sist, kansje tre månadar og to-tre brygg....
 
jeg har en tråd anngående dette. trykksprøyte fra Biltema med kobling.... 5 min ok....
finner ikke lenken akuratt nå, men søk på den så finner du det. jeg skyller mellom hvert fat.
edit:



http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,3131.msg23259.html#msg23259
 
protto skrev:
Alt for sjeldan her igården, spylte gjennom i dag med varm starsan. Lenge sidan sist, kanskje tre månadar og to-tre brygg....

Du har altså ikke blitt noe syk eller dårlig av så skjelden rensing, så da har jeg noe å stile etter :) Da ken jeg altså rense 1 gang i mnd?
 
JensWiken skrev:
protto skrev:
Alt for sjeldan her igården, spylte gjennom i dag med varm starsan. Lenge sidan sist, kanskje tre månadar og to-tre brygg....

Du har altså ikke blitt noe syk eller dårlig av så skjelden rensing, så da har jeg noe å stile etter :) Da ken jeg altså rense 1 gang i mnd?
Nei, berre fyllesjuk... Eigentleg så blir eg ikkje fyllesjuk av mitt eige brygg lenger. Var det berre når eg ikkje hadde kontroll på gjæringstempraturen for lenge sidan.

Laga eit svakt (låg sg) vørterøl for ei god stund sidan, kansje tre månar, kobla fatet til ein kran utan å vaske og vørterølet er like friskt og fint i dag. Eg er ikkje trent i å smake infeksjonar men kan ikkje kjenne forskjel frå dag ein.
 
magne1972 skrev:
jeg har en tråd anngående dette. trykksprøyte fra Biltema med kobling.... 5 min ok....
finner ikke lenken akuratt nå, men søk på den så finner du det. jeg skyller mellom hvert fat.
edit:

http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,3131.msg23259.html#msg23259

Det er fortsatt tett? Har ikke fått prøvd med utventil på trykksprøyta ennå. Men må testes. Bruker den foreløpig til å trykksette/tømme fat osv under renhold.
 
Jeg laget mitt eget lille rensesystem i går. Bruker 50 liter fat samt et cornelius fat med vann. Har CO2 på vannfatet også. Stillingen på de to ventilene på bildet bestemmer om krana skal levere øl eller vann for gjennomskylling. Funker fint. Skyller kun gjennom når jeg vet at det ikke skal tappes på noen dager. Vann-fatet ses til venstre, og øl kommer i slangen fra høyre. Tappetårn øverst i bildet. Skal sette på det samme systemet på den andre slangen som henger ned fra tårnet og koble til fat nummer 2. Setter så bare et T-stykke på vannet som går til begge systemene. 20150511_201710.jpg
 
Sprayer krana med StarSan. Har Perlic-kraner, så de lukker godt. Tapper alltid av "linje-ølet" først.
 
Sprayer kranen med starsan, evt skyller den først dersom jeg vet den blir stående mer enn en uke eller to.
Skyller gjennom med pbw og starsan når fatet er tømt.
Jeg har fatene og kranene stående i kjøleskapstemperatur, så det skal en del til før det blir mugg e.l. på kranen.
 
Sprayer kranen med starsan, evt skyller den først dersom jeg vet den blir stående mer enn en uke eller to.
Skyller gjennom med pbw og starsan når fatet er tømt.
Jeg har fatene og kranene stående i kjøleskapstemperatur, så det skal en del til før det blir mugg e.l. på kranen.

Ja det fungerer sikkert fint. Jeg hadde tidligere den håndholdte tappekrana, og da er man i stand til å se utløpet. Flere ganger jeg måtte skrape bort mugg og vaske hvis jeg hadde glemt det. Bare etter en god uke. Har også kjølerom. Det er ikke like lett å se utløpet i et tappetårn, men det funker sikkert hvis man kjører opp en tynn slange og prayer som dere sier. Uansett så tror jeg min metode også fungerer. Skylle gjennom med vann. Billig og bra.
 
Vasker med PBW, skyller med varmt vann og desinfiserer med Starsan ved fatbytte. Funker som fjell det. Men nå har ikke jeg noe usmakkurs....
 
Drar fram denne igjen ettersom jeg er nybakt tappekraneier.

Har et tårn med to stk Perlic 650SS. Ser folk har forskjellig praksis angående rens når jeg leser bakover i tråden.
Hvordan holder disse seg hvis de ikke brukes på en uke? Er det nok med å sprute vann opp gjennom tuten på kranen for å
renske ut eventuell øl som kan sette seg, og deretter en liten dusj desinfeksjonsmiddel (ala Odland)? Vet jeg at de ikke blir brukt
på 2 uker kommer jeg til å koble fra slangene på fatet og kjøre vann og rensemiddel gjennom hele sulamitten.
 
Kjører kun igjennom et par liter starsan når jeg bytter fat, ellers nada :) Går stort sett alltid en uke mellom hver gang kranene brukes, ofte mer også. har ikke merket eller sett noen ulumskheter.
 
Pumpe fra Biltema, co2 rør og sveisenippel for cornelius. 6 ganger i året.
 

Vedlegg

  • 2016-03-21 17.24.18.jpg
    2016-03-21 17.24.18.jpg
    283,1 KB · Sett: 152
  • 2016-03-21 17.24.04.jpg
    2016-03-21 17.24.04.jpg
    244,9 KB · Sett: 145
Tilbake
Topp