Repitching slurry, starter og oksygenering av starter

Big Bear Beer

Norbrygg-medlem
Etter å ha lest igjennom omlag 100 poster om å pitche slurry uten å finne svar på det jeg lurer på så blir det nok en tråd om å pitche slurry.

Jeg har samlet opp ca 2 liter sloppy slurry som jeg skal pitche i to brygg av ca 60 liter hver som skal brygges i løpet av neste uke. Slurryen er pt 1 dag gammel. Jeg baserte oppsamlet slurry mengde på en podcast på vestbrygg (den om gjær), der de sa at ca 1% slurry i forhold til vørter mengde er en fin mengde slurry. Dvs. 6dl slurry på en 60 liter batch. Så jeg regnet med at 1 liter burde være mer enn nok.

Etter å ha sjekket yeast pitch rate calulatorene til brewersfriend og mrmalty er jeg ikke lengre så sikker på at jeg har nok. På brewersfriend har jeg ikke nok slurry uansett hvordan jeg endrer innstillingene uten å øke mengden gjærceller pr ml fra standard der (1 milliard/ml). Mrmalty er jo langt mer optimistisk mht tallene, og der har jeg nok med mindre jeg endrer innstillingene til de mest negative. Er det noen som har noen erfaringer ang. dette? Altså hvor mye sloppy slurry er nok?

For å være på den sikre siden vil jeg lage en starter. PT har jeg bare en erlenmeyerkolbe på 2L så for at det skal være noe poeng kan jeg ikke lage starer basert på 1 liter slurry, så jeg tenker at ca 0,5 L liter slurry bør være et greit utgpkt. (Planen er da å benytte 0,5 basis slurry + 2 liter med starter) Så her er noe som lager en liten utfordring for meg. Jeg må da ta ugpkt i 1,5 liter vann, men hvor mye spray malt 150 g som gir passe gravity basert på mengden vann, eller 200 g som bør gi korrekt gravity bassert på total menge starter? Utgjør de 50 grammene i det hele tatt noen forskjell?

Jeg hørte en podcast med gutta bak imperial yeast, de anbefalt å oksygenere (tilsette ren oksygen) starteren. Det var nytt for meg (virker veldig logisk når jeg tenker på det). Er det noen som har erfaring med å oksygenere starteren sin? Og hvor lenge (har ikke flowmeter) bør jeg eventuelt tilføre ren oksygen i en 2 L erlenmeyerkolbe? (5-10 sek?)
 
Etter å ha lest igjennom omlag 100 poster om å pitche slurry uten å finne svar på det jeg lurer på så blir det nok en tråd om å pitche slurry.

Jeg har samlet opp ca 2 liter slurry som jeg skal pitche i to brygg av ca 60 liter hver som skal brygges i løpet av neste uke. Slurryen er pt 1 dag gammel. Jeg baserte oppsamlet slurry mengde på en podcast på vestbrygg (den om gjær), der de sa at ca 1% slurry i forhold til vørter mengde er en fin mengde slurry. Dvs. 6dl slurry på en 60 liter batch. Så jeg regnet med at 1 liter burde være mer enn nok.

Etter å ha sjekket yeast pitch rate calulatorene til brewersfriend og mrmalty er jeg ikke lengre så sikker på at jeg har nok. På brewersfriend har jeg ikke nok slurry uansett hvordan jeg endrer innstillingene uten å øke mengden gjærceller pr ml fra standard der (1 milliard/ml). Mrmalty er jo langt mer optimistisk mht tallene, og der har jeg nok med mindre jeg endrer innstillingene til de mest negative. Er det noen som har noen erfaringer ang. dette? Altså hvor mye sloppy slurry er nok?

For å være på den sikre siden vil jeg lage en starter. PT har jeg bare en erlenmeyerkolbe på 2L så for at det skal være noe poeng kan jeg ikke lage starer basert på 1 liter slurry, så jeg tenker at ca 0,5 L liter slurry bør være et greit utgpkt. (Planen er da å benytte 0,5 basis slurry + 2 liter med starter) Så her er noe som lager en liten utfordring for meg. Jeg må da ta ugpkt i 1,5 liter vann, men hvor mye spray malt 150 g som gir passe gravity basert på mengden vann, eller 200 g som bør gi korrekt gravity bassert på total menge starter? Utgjør de 50 grammene i det hele tatt noen forskjell?

Jeg hørte en podcast med gutta bak imperial yeast, de anbefalt å oksygenere (tilsette ren oksygen) starteren. Det var nytt for meg (virker veldig logisk når jeg tenker på det). Er det noen som har erfaring med å oksygenere starteren sin? Og hvor lenge (har ikke flowmeter) bør jeg eventuelt tilføre ren oksygen i en 2 L erlenmeyerkolbe? (5-10 sek?)
Hvis du lager en starter kan du like gjerne starte med en spiseskje slurry. Det er størrelsen på starteren i mye, mye større grad enn mengden celler du starter med som bestemmer hvor mange celler du ender opp med.

Og O2 i starteren er vel fint, jeg bruker en magnetrører for å få nok luft inn, som jo har samme poeng, gi nok O2 for god cellevekst.
 
1mrd/ml synes jeg er pessimistisk. Hvis du har ganske ren slurry så vil jeg si at du trenger mindre.

Noe jeg har praktisert i flere år er 3ml slurry pr liter. Huskeregelen blir også enklere når jeg tar utgangpunkt i 3mrd/ml. Dette har fungert helt fint i utallige batcher med formelen pitchrate*plato*ml i bunn.
 
3ml/l for normal OG that is. 3mrd/ml (ren) slurry hjelper deg egentlig med alle pitcher, me den formelen jeg skrev.
 
sloppy = uvasket og lite kompakt (brulosopher slang)

I read on brulosophers web site to just use double the amount of yeast slurry that the calculators tell you to use since its sloppy and not compacted and clean

so if the calculator says use 100 milliliters to acheive your desired pitch rate off cells of clean slurry then use 200 milliliters of sloppy slurry to over build it since since half of it is yeast & the rest is other...
 
Dette blir veldig omtrentlig. For det første: Hva den slurryen inneholder, avhenger jo av hvor mye trub du tar med fra kjelen. For det andre: Tilstanden til gjæren er like viktig som mengden.
 
Vi har pitchet slurry i mange brygg. Da har det gjerne vært samme dag eller dagen etter flasking. Det fungerer ganske så bra med lite "lagtime".
Har dog aldri sett noe på volumet slurry i forhold til volumet på nytt øl til gjæring. Bare at batchene har vært samme størrelse og stilen som brygges omtrent det samme.

Noen som har noen erfaringer med hvor lenge gjærslurry holder seg uten å vaske den?
Hadde nettopp 2 L nokså sloppy slurry i kjøleskapet som desverre ble stående i 5 døgn. Valgte å skrote denne da jeg synes den luktet ufriskt og ikke ville ta sjansen.
 
Vi har pitchet slurry i mange brygg. Da har det gjerne vært samme dag eller dagen etter flasking. Det fungerer ganske så bra med lite "lagtime".
Har dog aldri sett noe på volumet slurry i forhold til volumet på nytt øl til gjæring. Bare at batchene har vært samme størrelse og stilen som brygges omtrent det samme.

Noen som har noen erfaringer med hvor lenge gjærslurry holder seg uten å vaske den?
Hadde nettopp 2 L nokså sloppy slurry i kjøleskapet som desverre ble stående i 5 døgn. Valgte å skrote denne da jeg synes den luktet ufriskt og ikke ville ta sjansen.

5 døgn er i utganspunktet helt greit. Men hvorfor du synes den luktet ufriskt kan ha flere årsaker. Hvis man er nøye med å la ting bunnfelle godt før tapping til gjæring så er det ikke noen grunn til å vaske. Hvis du føler du må vaske ville jeg sett på forrige setningen min. Men hvis man først har gunk oppi slurryen så kan det hende at den vil lukte off. Slurry vil sjeldent lukte like godt som en ren starter, men jeg synes at den burde lukte nesten slik iallefall.
 
Prøvde meg på litt slurv... forrige helg flasket jeg en munich dunkel med wlp830. Istedet for å vaske gjæra lot jeg bare den bli igjen i bøtta sammens med bunnfallet, satte på lokket og gjærlås. Brygget tysk pils igår kveld og planen var da å bare pitche slurryen rett over i den nye batchen. Etter jeg åpnet lokket og luktet litt ombestemte jeg meg ganske kjapt. Det luktet avføring :confused: bestemte meg for å heller sette bøtta kaldt til jeg fikk hentet meg et par poser tørrgjær idag :oops:
 
Prøvde meg på litt slurv... forrige helg flasket jeg en munich dunkel med wlp830. Istedet for å vaske gjæra lot jeg bare den bli igjen i bøtta sammens med bunnfallet, satte på lokket og gjærlås. Brygget tysk pils igår kveld og planen var da å bare pitche slurryen rett over i den nye batchen. Etter jeg åpnet lokket og luktet litt ombestemte jeg meg ganske kjapt. Det luktet avføring :confused: bestemte meg for å heller sette bøtta kaldt til jeg fikk hentet meg et par poser tørrgjær idag :oops:

Det er sånt man lærer av:p.
 
Prøvde meg på litt slurv... forrige helg flasket jeg en munich dunkel med wlp830. Istedet for å vaske gjæra lot jeg bare den bli igjen i bøtta sammens med bunnfallet, satte på lokket og gjærlås. Brygget tysk pils igår kveld og planen var da å bare pitche slurryen rett over i den nye batchen. Etter jeg åpnet lokket og luktet litt ombestemte jeg meg ganske kjapt. Det luktet avføring :confused: bestemte meg for å heller sette bøtta kaldt til jeg fikk hentet meg et par poser tørrgjær idag :oops:


Lokk og gjærlås gir anaerobe forhold etterhvert (men skulle det skje så fort??) - noe som gir slike ophtamologiske utslag. (= Kast)
Har selv slurvet med rengjøring.....( én gang da :rolleyes: ), men lot karet stå åpent, og det var med litt sorg i hjertet at jeg kastet gjærkaka.
Så ren ut og luktet frisk ren gjær - men ble kastet allikevel. Kaka hadde en liten centimeter vørter over seg som kan ha fungert som barriere.
(5% alkohol, ingen karbohydrater tilgjengelig?)

en?
Hadde nettopp 2 L nokså sloppy slurry i kjøleskapet som desverre ble stående i 5 døgn. Valgte å skrote denne da jeg synes den luktet ufriskt og ikke ville ta sjansen.

Lukter det galt så er det nok galt.
Men det er vel derfor vasking anbefales?
Regner med at første bunnfallet - som kastes - tar med seg både døde gjærceller og eventuelle bakterier som er tilstede.
 
Det er sånt man lærer av:p.
Den lukta satt i nesa resten av kvelden og syns plutslig alt luktet
Lokk og gjærlås gir anaerobe forhold etterhvert (men skulle det skje så fort??) - noe som gir slike ophtamologiske utslag. (= Kast)
Har selv slurvet med rengjøring.....( én gang da :rolleyes: ), men lot karet stå åpent, og det var med litt sorg i hjertet at jeg kastet gjærkaka.
Så ren ut og luktet frisk ren gjær - men ble kastet allikevel. Kaka hadde en liten centimeter vørter over seg som kan ha fungert som barriere.
(5% alkohol, ingen karbohydrater tilgjengelig?)



Lukter det galt så er det nok galt.
Men det er vel derfor vasking anbefales?
Regner med at første bunnfallet - som kastes - tar med seg både døde gjærceller og eventuelle bakterier som er tilstede.
den lukta jeg opplevde hadde lite med gjær å gjøre. Luktet rett og slett syk mage. Er nøye med rengjøring i alle ledd men det vil jo alltid kunne ramle en liten basselusk i karet. Er mye mulig at den lukta jeg opplevde er slik det lukter av å stå en uke i romtemp. Var et lite lag med øl på toppen så i gjærkaka var det jo anaerobe forhold. Er gla jeg helte det ut istedet for å ta sjansen. Fysj
 
Den lukta satt i nesa resten av kvelden og syns plutslig alt luktet

den lukta jeg opplevde hadde lite med gjær å gjøre. Luktet rett og slett syk mage. Er nøye med rengjøring i alle ledd men det vil jo alltid kunne ramle en liten basselusk i karet. Er mye mulig at den lukta jeg opplevde er slik det lukter av å stå en uke i romtemp. Var et lite lag med øl på toppen så i gjærkaka var det jo anaerobe forhold. Er gla jeg helte det ut istedet for å ta sjansen. Fysj

Det har vel vært rimelig ideelle forhold for den vesle rakker'n som så sitt snitt til å hive seg nedi godsakene.

Veldig fornuftig holdning å ikke ta sjanser. Veien til dårlig øl er brolagt med sånne sjanser som man ikke burde tatt:).
 
Det har vel vært rimelig ideelle forhold for den vesle rakker'n som så sitt snitt til å hive seg nedi godsakene.

Veldig fornuftig holdning å ikke ta sjanser. Veien til dårlig øl er brolagt med sånne sjanser som man ikke burde tatt:).
Men herregud det frister av og til å gjøre ting man vet er feil. Man prøver å overtale seg selv til at det vil gå bra.... I slike stunder tenker jeg; "Hva ville Finn ha gjort?"o_O
 
Men herregud det frister av og til å gjøre ting man vet er feil. Man prøver å overtale seg selv til at det vil gå bra.... I slike stunder tenker jeg; "Hva ville Finn ha gjort?"o_O

Synes det ikke frister i det hele tatt, med mindre du vet det går bra, men da er det kanskje ikke helt feil likevel. Og det er ikke en selv man må overtale at det går bra, men heller ølet/gjæren, men de hører sjeldent på oss bryggere når vi først gjør noe dumt.
 
Men herregud det frister av og til å gjøre ting man vet er feil. Man prøver å overtale seg selv til at det vil gå bra.... I slike stunder tenker jeg; "Hva ville Finn ha gjort?"o_O

Livet forøvrig er én ting, bryggerlivet noe annet. I det siste gjelder det å holde sin sti, dvs. sine gjæringskar, kraner, tappestaver, silikonslanger etc., ren. Her er både dydens belønning og straffen for umoral sikker. Den som ikke gjør Det Rette, vil brenne.

"Hva Finn ville ha gjort" er nok dessverre en vare som selges uten garanti:rolleyes: - "som den er", som det står i kjøpsloven. Du kommer ikke nødvendigvis til Himmelen om du gjør som meg:D.

Synes det ikke frister i det hele tatt, med mindre du vet det går bra, men da er det kanskje ikke helt feil likevel. Og det er ikke en selv man må overtale at det går bra, men heller ølet/gjæren, men de hører sjeldent på oss bryggere når vi først gjør noe dumt.

Jeg er nok helt enig. Fristelsene er vesentlig større ute i ikke-bryggingsverdenen. Men når det gjelder det siste der, så tror jeg @Chiefen holder på å pløye ny mark. Han greidde faktisk å overtale en liten koloni gamle, utranglede og livstrøtte belgiere til å gå på jobben og finne ny glede i et arbeidssomt og pliktoppfyllende liv. Tror han er blitt en sånn "yeast-whisperer".
 
Jeg hadde en gang dyrket opp ganske mye WLP099 som skulle i et stort øl.
Når jeg skulle bruke det luktet det IKKE frisk, deilig gjær. Det var ikke så ille at det luktet avføring, men litt ubehagelig var det.

Gjæren gikk i sluket og jeg kjørte på bryggebutikken for å kjøpe noen nye rør med WLP099 slik at jeg kunne dyrke opp mer gjær.
Lukten fra de nyåpnede, friske rørene luktet AKKURAT likt til den slurryen jeg nettopp hadde kastet.

Det er altså slik at ikke alle gjær lukter helt likt, og noen lukter friskere og bedre enn andre.
Erfaringen kostet meg noen nye rør med gjær, men nå vet jeg hvordan frisk WLP099 lukter.

Nå har jeg lært meg vanen å både lukte og se nøye på de ulike gjærstammene jeg bruker.
På denne måte bygger jeg erfaring over hvordan de ulike gjærstammene er, slik at jeg bedre kan bedømme om porsjon gjær er slik den skal eller om den må dumpes.

Lukter det direkte avføring er det nok ikke noe som er lurt å ha i ølet.
 
Tilbake
Topp