Resultater flaskekonkurransen 2014

Vi hadde det samme, trodde at saisonen skulle gjøre det bra, men den fikk en helt ok plassering. Tror den fikk 4 plass av saisons. Byggvinen derimot havnet på en overraskende 2 plass i mørk ale :)
 
Det JEG synes er rart med mine innsendinger er at min DIPA ble disket pga feil flasketype. 4 av mine 6 bidrag ble levert personlig på Godlia i Oslo, alle levert i en vanlig grønn ølkasse, alle av samme flasketype (bjørnunger). De ble sågar inspisert og godkjent ved levering. Jeje, hadde vel ikke hatt noe å si fra eller til, men hadde jo vært moro å fått en bedømming på den da. Nuvel.

Og Jamils humlevalg på amerikansk IPA er visst ikke typeriktig ;)  ;D
 
Det blir alltid litt hummer og kanari, men det bedrer seg nok litt når dommerne får noen flere konkurranser på baken. Gitt at eksaminerte dommere faktisk møter opp på de forskjellige flightene da (et lite stikk til de hjemmebryggerene som norbrygg spanderer kurs på, men som aldri dømmer i en eneste konkurranse etterpå.  Eller verre, ikke møter opp på eksamen i det heletatt)!

Jeg har merket at det varierer en del fra dommer til dommer hvor grensene går på typeriktighet og hvor mye det vektes. Noen legger mye vekt på det, og anser nesten konkurransen som en typeriktighetskonkurranse, mens andre "godkjenner eller underkjenner typeriktighet" og legger mer vekt på hvor godt teknisk brygget ølet er, sammen med balanse mellom smaker, aroma osv.
 
Det kan jo også forekomme at enkeltflasker har feil (infeksjon eller annet) som vil gjøre dømmingen ulik i forskjellige runder.

Selv om brygget man har i kjøleskapet hjemme smaker "perfekt", må man betrakte en smaking av et øl i konkurranse som en enkeltsmaking man dessverre ikke har mulighet til å kontrollere.
Det kan ha skjedd ting etter transport f.eks.

Men for all del, jeg tror nok også det er lurt med litt "dommerkalibrering".

Ellers vil jeg takker for innsatsen med å dømme ølene og  publisere resultatene.
 
Trodde det, men ser nå at jeg ikke hadde fått det. Leverte det inn personlig i Bergen. Vel vel, får prøve igjen neste år.


På flaske:
Garlic Porter
Dubbel
Mandarina Porter
Celebrator Doppelbock klone
Pilsner Urquell klone
Mandarina Imperial IPA
Westvleteren 12 klone
Nelson Saison
 
Da er det grunnen. Imp. IPA skulle til Oslo, og ikke Bergen

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk
 
loebrygg skrev:
Må bare spørre jeg
Kommer det no mer nå
Sheet med oppskrifter f.eks?

Da jeg arbeidet med dette i fjor la jeg inn link til oppskriftene fra resultatskjemaet på denne måten: https://docs.google.com/spreadsheet...fdEhDN3pqV2xfZ0dndFZ6YWI2LTREYkE&usp=sharing
Hvis oppskriftene er lagret på samme måten i år, vil jeg tro det er en smal sak å få det inn.
Jeg håper virkelig oppskriftene kommer, da det er et fint sted å hente inspirasjon til nye brygg.
 
Jeg lastet ned og gikk gjennom pdf-ene til jeg fant "mine" skjemaer. Tok sin tid... Noen skjemaer er jo merket med klasse eller ølstil i filnavnet, så for min del forenklet det letearbeidet noe.
 
Tilbake
Topp