RIMS

Sverre K

Norbrygg-medlem
Plages en del med at vørteren svir seg på varmeelementet. Det blir et såpass tykt lag at jeg må skrape det bort etter hver brygging. Hva kan jeg gjøre for å slippe dette? Varmeelementet er bare på 2 kW og jeg prøver nå i skrivende stund med en effektregulator og har justert det ned ca 10% for å se om det hjelper. Skal være et element med lav overflatetemperatur og har ikke strøypa inn noe på flow så er litt i villrede. Tar gjerne imot tips om noen vet om bedre element om det kan hjelpe meg.
 
Det har hent meg noen ganger også. Var en periode som jeg var sløv med å vaske. Da bygde det seg opp. Men har funnet ut at når man mesker inn er det mye malt mel som kan svi seg lett. Mesker inn uten å ha på elementet. Resirkulerer en liten stund til vørteren har klarnet,så skrur jeg på. Men har ikke hatt mye problemer med svidd vørter. Er veldig fornøyd med men rims. Min er fra brew power
 
Ja regulerer med PID og takk for ideen, skal prøves ut neste gang. Har vært en del tull med fastbrent vørter som jo er en del jobb å fjerne så om jeg kommer meg utenom den er jeg veldig fornøyd. Har ikke tenkt så langt om det melstøvet men man ser jo hvor mye grums som er i vørteren de første minuttene etter at man rører ut malten så tanken burde jo streifa...
 
Har vært ganske rene element etter jeg begynte med det. Kjører igjennom 60 grader varmt sterk såpevann (rema1000) i 20 min etter jeg er ferdig. Helt rene og fine da
 
Tilbake
Topp