Ringnes Julebokk

@Holmentoppen, så bra :) Men hvor mye er "relativt mye"? Kanskje såpass mye at man burde ta hensyn til alkoholbidraget fra akevitten også, så ikke den blir så utrolig alkoholsterke....?

@Dagfinn A. Rustad, jeg hadde fortsatt kjørt en splittbatch og testet :)
 
@Holmentoppen, så bra :) Men hvor mye er "relativt mye"? Kanskje såpass mye at man burde ta hensyn til alkoholbidraget fra akevitten også, så ikke den blir så utrolig alkoholsterke....?

@Dagfinn A. Rustad, jeg hadde fortsatt kjørt en splittbatch og testet :)
Jeg splittet batchen på to 12 litersfat. Mener jeg brukte en halv liter på det ene fatet. Det økte jo alkoholen litt, og det var lett å kjenne forskjell. Fant oppskriften på bloggen til Chris Colby: Winter Warmer Recipe
 
Sist redigert:
Er det prisen som gjør at dere ikke ønsker å kjøpe denne som sett, og derfor heller vil ha oppskriften? Skal brygge 3 x sett I løpet av noen dager. Da blir den bra til jul :)
 
Er det prisen som gjør at dere ikke ønsker å kjøpe denne som sett, og derfor heller vil ha oppskriften? Skal brygge 3 x sett I løpet av noen dager. Da blir den bra til jul :)
Kan bare svare for meg selv. Jeg synes det er en kreativ utfordring å skru sammen en oppskift basert på research, smaking og erfaring. Når resultatet blir såpass vellykket at det blir minst like godt som forbildet - og vinner NM - så er det enormt tilfredsstillende. Pris har ingenting med saken å gjøre.
 
Ikke akkurat sensasjonelt, men i hvert fall info etter en prat med noen som har en viktig rolle i produksjonen av denne øllen: Dette er en typisk europeisk bokkøl, så det er mest pilsmalt, i tillegg er det mye bayermalt som han kalte det, og det er vel det vi pleier å kalle munich tenker jeg. I tillegg caramel og litt annet smått for farge. (Som sagt, jeg kan ikke stille med nøyaktige mengder her, men det er da noe.) Moderat og forsiktig bruk av humle (ingen detaljer, skal se om jeg kan grave fram noe seinere) og en streit lagergjæring og prosess. Ringnes har allerede i vår flasket sitt øl for året, så modningen er naturligvis viktig. Som det blei påpekt tidligere i tråden er det nok like mye prosessen som er viktig her, man kan neppe gjenskape dette selv om man har en nøyaktig resept.
Jeg kommer tilbake med info om gjær og humlevarianter hvis jeg får gravd litt videre.

Vet at det er lenge siden du skrev, men har du fått noe mere svar fra vennen din?

Ellers lurer jeg på om dette skulle kunne være en tilnærmet maltnota:
Pilsnermalt (1.6 °L)50%
Munich Malt I (6 °L)40%
CaraMunich III (57 °L)5,8%
Carafa II (425 °L)4,2%

Med 75 % brygghuseffekt og OG 86 °Ö, så blir det 2,616 liter/kg maltnota, samt at det burde det gi EBC 58
Jeg har aldrig brygget tidligere med CaraMunich III (57 °L) eller Carafa II (425 °L), hva tenker dere som har det?
Tror dere det passer smaksmessig med Julebukken?
 
Vet at det er lenge siden du skrev, men har du fått noe mere svar fra vennen din?

Ellers lurer jeg på om dette skulle kunne være en tilnærmet maltnota:
Pilsnermalt (1.6 °L)50%
Munich Malt I (6 °L)40%
CaraMunich III (57 °L)5,8%
Carafa II (425 °L)4,2%

Med 75 % brygghuseffekt og OG 86 °Ö, så blir det 2,616 liter/kg maltnota, samt at det burde det gi EBC 58
Jeg har aldrig brygget tidligere med CaraMunich III (57 °L) eller Carafa II (425 °L), hva tenker dere som har det?
Tror dere det passer smaksmessig med Julebukken?
Jeg tror du vil vinne på å bruke mørk munich. Min oppskrift (link et annet sted i denne tråden) ble brygget på en av YouTube-kanalene, og da ble det ved en feil brukt lys munich. Har en boks stående av det ølet – og det skal snart sammenlignes med 2 egne batcher (2019 og 2020) og 2020-utgaven av Ringnes sin. Har en mistanke om at den med lys munich vil oppleves som litt ”tynn”.
 
Vet at det er lenge siden du skrev, men har du fått noe mere svar fra vennen din?

Ellers lurer jeg på om dette skulle kunne være en tilnærmet maltnota:
Pilsnermalt (1.6 °L)50%
Munich Malt I (6 °L)40%
CaraMunich III (57 °L)5,8%
Carafa II (425 °L)4,2%

Med 75 % brygghuseffekt og OG 86 °Ö, så blir det 2,616 liter/kg maltnota, samt at det burde det gi EBC 58
Jeg har aldrig brygget tidligere med CaraMunich III (57 °L) eller Carafa II (425 °L), hva tenker dere som har det?
Tror dere det passer smaksmessig med Julebukken?
Har selv brygget en prisvinnende (lokalt) dobbelbokk med 40%munich 1, 30%vienna, og noe smått. Carafa i mengde 4% vil gi brent/aske-preg. Ville selv kun brukt denne i skylling for farge, evt droppet den helt og gått for mørkee munich som foreslått.
 
Har selv brygget en prisvinnende (lokalt) dobbelbokk med 40%munich 1, 30%vienna, og noe smått. Carafa i mengde 4% vil gi brent/aske-preg. Ville selv kun brukt denne i skylling for farge, evt droppet den helt og gått for mørkee munich som foreslått.
Jeg brukte 0.4% carafa2 i den siste pilsen min. Er enig at en bør være veldig forsiktig med mørkt røstet malt.
 
Jeg brukte oppskrifta til Holmentoppen, bare med norsk sjokomalt, som er litt for lys ift det man får i butikken. Da gikk det 0,5% carafa special 2 for å juster fargen bittelitt. Den er lovende og skal tappes nå i helga tenker jeg.
 
Jeg bruker alltid Carafa Special, som er den versjonen uten skall. Den gir farge – men lite beskhet.
Jeg var ikke klar over at det var ulike Carafa, er det denne du mener: https://drive.google.com/file/d/1yUwZgAl2OicPCYobm6Gv84gjla6t7MDf/view
Weyermann skriver den kan brukes opp til 5 % av maltnoten, det var derfor jeg tenkte jeg var innenfor med 4,2 %
Tenker du at det er alt for ekstremt, og samtidig må en få plass med noe Chocko? ref. din oppskrift https://web.brewfather.app/share/XR6oyBVVrP67Ex

Jeg må skaffe meg litt Carafa for å teste ut selv på andre brygg, selv om det ikke blir til Julebukken.

Ellers henger jeg helt med på det med Munich II kan gi en fyldigere smak enn den lysere lillebroren.
 
Jeg var ikke klar over at det var ulike Carafa, er det denne du mener: https://drive.google.com/file/d/1yUwZgAl2OicPCYobm6Gv84gjla6t7MDf/view
Weyermann skriver den kan brukes opp til 5 % av maltnoten, det var derfor jeg tenkte jeg var innenfor med 4,2 %
Tenker du at det er alt for ekstremt, og samtidig må en få plass med noe Chocko? ref. din oppskrift https://web.brewfather.app/share/XR6oyBVVrP67Ex

Jeg må skaffe meg litt Carafa for å teste ut selv på andre brygg, selv om det ikke blir til Julebukken.

Ellers henger jeg helt med på det med Munich II kan gi en fyldigere smak enn den lysere lillebroren.
Jeg synes det er på plass med litt choko, men ikke for mye. Oppskriften som Marebrygg har lagt ut er litt for bitter, etter min mening. Mellom 20 og 23 IBU er bedre. Men maltmengdene stemmer, så vidt jeg kan se. Dette er et øl som skal oppleves som søtt (men ikke kvalmende).
 
Jeg bruker alltid Carafa Special, som er den versjonen uten skall. Den gir farge – men lite beskhet.
Er ikke alle Carafa maltene i special versjon?
Uansett så er det special jeg har kjøpt hos brewshop.
Blackmalt er kanskje det maltet som gir minst smak. Det er jo omtrent køl.
Har laget meg te av forskjellige svarte røstede malt og blackmalt var det som gav minst smak.
 
Tilbake
Topp