Finn Berger
Moderator
Det er bare å hive seg i rundt, på side 73 her er det en oppskrift på Left of lefse extra-dry potatoe stout!
Nå skal jeg brygge en cream ale til et bryllup, så jeg tar ikke sjansen på en bismak av gammal lefse.
Det er bare å hive seg i rundt, på side 73 her er det en oppskrift på Left of lefse extra-dry potatoe stout!
Fin å ha til nattmaten, når man vil ha gjestene hjemNå skal jeg brygge en cream ale til et bryllup, så jeg tar ikke sjansen på en bismak av gammal lefse.
Men er einaste argumentet for å bruka hurtigris føre ris at den slepp du å koka? Og viss du brukar vanleg ris så fungerer den lika bra dersom den blir kokt fyrst?
Det er jo så mykje som tek tid i løpet av ein bryggedag at eg ser ikkje heilt korleis 15-20 min putring av litt ris under oppvarming av meskevatn skal vera det heilt stora orket [emoji846]. Eg er iallefall ikkje i tvil om kva ris eg hadde servert til ein middag viss eg skulle velga mellom hurtigris og skikkeleg ris [emoji16]. Og sikkert kjekkare å kjøpa ein sekk med ris på butikken enn å tøma heile hylla med hurtigris, spesielt i desse tider då det har vore mykje fokus på hamstring[emoji28]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Nå skal jeg brygge en cream ale til et bryllup, så jeg tar ikke sjansen på en bismak av gammal lefse.
Artig at du svarar på nynorsk! Men ikkje påkrevd [emoji16]!
Så det vil seia at viss ein skulle brygga eit lyst øl med pilsnermalt og ris som gjærbare hovudingrediensar, hadde det ikkje vore nok å hatt ferdigkokt ris i mesken? Men at du må «meska» risen for seg +oppkok av heile rismesken? Og så kunne ein ha blanda den ukokte vørteren frå pilsnermaltet med «risvørteren(?)» og kokt vidare som vanleg?
Eller gjeld det du skreiv viss du nesten berre skal bruka ris?
Aldri tenkt så mykje på å bruka ris i øl(før nå), men kjekt å vita.. [emoji846]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Hm. Endelig en god bruk av de restene av kokte poteter i kjøleskapet?Det hadde faktisk ikke det minste smak av lefse.
Kanskje man burde prøve en gang, sånn for morroskyld.
Er ikke dette unødvendig komplisert? Til sammenlikning er jo flaka ris hverken meska eller kverna, det er bare hele korn som er valsa sånn at den blir gelatinisert. Har bare gjort dette med kokt ris en gang, men jeg mener at å koke risen med vann en halvtime (ikke trekke den, som til middag, men koke som til grøt) er rikelig. Risen løser seg nesten opp etterhvert, så jeg skjønner ikke at kverning skal være nødvendig.Det er to sider ved det, så vidt eg forstår:
Kvifor ein skal blande i malt, og altså gjere ein liten mesk ut av det, finn eg ikkje noka presis forklaring på. Eg vil tru det gjer prosessen meir effektiv. Alfa-amylasen gjer jo væska meir lettflytande når han klipper opp - hydrolyserar - stivelsestrådane. Og sjølv om det ikkje er nok amylase til å få full konvertering av stivelsen til sukker, hjelper det nok på. Slik vert det mindre jobb på dei enzymane som må gjere jobben når kornmesken vert sett til hovudmesken.
- Du må få knust gryna - av same grunn som vi kvernar maltet. Viss ikkje vert ikkje all stivelsen i gryna/korna tilgjengeleg. Palmer rår til å køyre risen gjennom kverna fleire gongar for å få han så fin som mogleg. Å berre koke risen og ha han oppi mesken, ville gje dårleg utbytte, trur eg.
- Du må få gelatinisert stivelsen, og for ris ligg temperaturen så høgt - opp mot 80 gradar eller enno litt høgare - at det ikkje funkar å blande han rett i mesken - som du kan gjere med umalta kveite, som ikkje treng meir enn 65 gradar. Og kokinga skal hente ut optimalt av stivelsen, om eg forstår det rett.
Jeg har brukt flaket ris (i en pre-prohibition amerikansk lager). Det ga et fantastisk utbytte. Konkluderte den gangen med at ris inneholder mye stivelse. Brukte risen slik den var. Tror egentlig det også gjelder for hurtigris fra dagligvaren. Vanlig ris må jo gjennom en cereal mash, men har aldri hørt at den må kvernes. Men det skal sies at ris ikke gir spesielt godt øl, etter min erfaring.Er ikke dette unødvendig komplisert? Til sammenlikning er jo flaka ris hverken meska eller kverna, det er bare hele korn som er valsa sånn at den blir gelatinisert. Har bare gjort dette med kokt ris en gang, men jeg mener at å koke risen med vann en halvtime (ikke trekke den, som til middag, men koke som til grøt) er rikelig. Risen løser seg nesten opp etterhvert, så jeg skjønner ikke at kverning skal være nødvendig.
Er ikke dette unødvendig komplisert? Til sammenlikning er jo flaka ris hverken meska eller kverna, det er bare hele korn som er valsa sånn at den blir gelatinisert. Har bare gjort dette med kokt ris en gang, men jeg mener at å koke risen med vann en halvtime (ikke trekke den, som til middag, men koke som til grøt) er rikelig. Risen løser seg nesten opp etterhvert, så jeg skjønner ikke at kverning skal være nødvendig.
Jeg har brukt flaket ris (i en pre-probation amerikansk lager). Det ga et fantastisk utbytte. Konkluderte den gangen med at ris inneholder mye stivelse. Brukte risen slik den var. Tror egentlig det også gjelder for hurtigris fra dagligvaren. Vanlig ris må jo gjennom en cereal mash, men har aldri hørt at den må kvernes. Men det skal sies at ris ikke gir spesielt godt øl, etter min erfaring.
Jeg fikk et alkoholpreg i ølet som jeg ikke likte. For meg virket det som at risen ikke bidro med annet enn sukker – og tenkte at jeg like gjerne kunne tilsatt sukrose. Ellers er jo Budweiser et av de mest kjente risølene. Det er et ubeskrivelig dårlig øl, som burde vært omfattet av et salgsforbud i alle siviliserte samfunn.Alle de anvisningene på hvordan en kornmesk skal gjennomføres som jeg har lest, angir at risen må knuses/kvernes. Jeg tror det blir temmelig meningsløst om du ikke gjør det; hvordan skal da enzymene komme til stivelsen i kornene?
På hvilken måte bidro risen negativt? Det var deprimerende å høre; jeg har prøvd både mais og sukker tidligere, uten å bli fornøyd, og så har jeg lest at ris skal være det mest smaksnøytrale du kan bruke - hvilket er hva jeg er ute etter. Jeg skal jo lage ølverdenens svar på lutefisken: et produkt som smaker ingenting på en behagelig måte.
Litt på siden kanskje, men altså: Som jeg har forstått det så er kliet polert vekk i hvit ris. Mens i bygg og malt er kliet intakt og enzymene vil slite mer med å komme inn. Så kverning av ris lager mindre biter, men ikke mindre barriere.Jeg tror det blir temmelig meningsløst om du ikke gjør det; hvordan skal da enzymene komme til stivelsen i kornene?
Jeg fikk et alkoholpreg i ølet som jeg ikke likte. For meg virket det som at risen ikke bidro med annet enn sukker – og tenkte at jeg like gjerne kunne tilsatt sukrose. Ellers er jo Budweiser et av de mest kjente risølene. Det er et ubeskrivelig dårlig øl, som burde vært omfattet av et salgsforbud i alle siviliserte samfunn.
Jeg fikk et alkoholpreg i ølet som jeg ikke likte. For meg virket det som at risen ikke bidro med annet enn sukker – og tenkte at jeg like gjerne kunne tilsatt sukrose. Ellers er jo Budweiser et av de mest kjente risølene. Det er et ubeskrivelig dårlig øl, som burde vært omfattet av et salgsforbud i alle siviliserte samfunn.
Fullstendig off-topic, altså, men jeg blir jo veldig nysgjerrig på hva dette lutefisk-cream ale-bryllupsølet er og blir? Noe du har erfaring med funker bra til stor fest?Jeg regner gjæring med rikelig med nydyrka skotsk gjær på lav temperatur som et relativt trygt prosjekt.
Mulig jeg er på viddene (og at sukkersammensetningen blir annerledes om ris fermenteres med ølgjær), men det ser ut til at glukose er den sukkerarten som dominerer. Men også en del fruktose og malto-sukker. https://www.researchgate.net/figure...rmentation-with-respect-to-day_fig3_323747928Ris og sukker blir ikke det samme, maltose fra ris gir et annet produkt enn helt enkle sukkerarter