Risskall/Rice husks

Er det noen som har brukt risskall i forbindelse med mesking av høye prosenter hvetemalt/flaket hvete?

Jeg har kikket på Petit, Maltbua og Vinogbar, men det ser ikke ut til at noen av dem fører risskall.

Hvor kan jeg få tak i dette? (Helst i Norge pga toll/mva.)

Hvor mye sånn ca skal jeg bruke, noen som har erfaringer å dele?
 
Vanlig å bruke ca. en halv kg til en 20-25-liters batch. Jeg er dog stort sett av den oppfatning at det ikke er nødvendig å bruke risskall om man har rimelig kontroll på meskingen/silingen sin.
 
Gahr skrev:
Vanlig å bruke ca. en halv kg til en 20-25-liters batch. Jeg er dog stort sett av den oppfatning at det ikke er nødvendig å bruke risskall om man har rimelig kontroll på meskingen/silingen sin.

Snakker du om ved ca 50% hvetemalt? Hva om man vil prøve med 100% hvete? Hvor høy hveteandel har du klart å meske vellykket uten tilsetninger?
 
Jeg bruker 50 % hvete i wit. Brygger lite med hvetemalt selv, men kompiser har brygget med inntil 65 % hvetemalt uten bruke av risskall. Med 100 % hvete ville jeg dog ha vurdert noe.
 
Spørst vel litt kva utstyr du meska med, og om du resirkulerar eller ei. Sjølv so brukar eg ein BB30, på den må det enten ver ganske grovt malt, eller so må eg tilsette risskal for å ikkje få stuck mash
 
Tilbake
Topp