Riste eller ikke riste

Ja,det vil jeg mene.
Det er å finne riktig sannhet som er en av utfordringene med denne hobbyen :) Jeg opplever iallefall at man kommer veldig langt ved å holde seg til de jevnt over etablerte sannhetene om rett mengde frisk gjær, oksygenering, gjærnæring, temperaturkontroll og det å unngå oksygen etter gjæring. -Usikker på om gjærkauking inngår her :p

Ellers steber jeg etter å mestre stadig flere momenter ved bryggingen. Jeg merker iallefall at ølet smaker bedre etterhvert som kontroll/mestring øker. -Målet er aldri å lage helt OK øl, men best mulig.

Omtrent det eneste jeg er helt sikker på, er at det er nødvendig å ha styring på temperaturen under gjæringa. Ellers er jeg åpen for muligheten av at det meste man mener er nødvendig, kanskje ikke er det. Jeg holder meg jo likevel til boka, sånn stort sett. Men rett som det er, har noen lest ei annen bok enn meg:confused:.
 
Omtrent det eneste jeg er helt sikker på, er at det er nødvendig å ha styring på temperaturen under gjæringa. Ellers er jeg åpen for muligheten av at det meste man mener er nødvendig, kanskje ikke er det. Jeg holder meg jo likevel til boka, sånn stort sett. Men rett som det er, har noen lest ei annen bok enn meg:confused:.

Ja, man gjør seg forskjellige erfaringer.:) Jeg har selv bommet totalt på flere parametre for litt siden når jeg gikk over til nytt utstyr. -Ble "godt" øl selvom jeg var way out på mesketemperatur (feil med termometer) og mengde skyllevann (kjapp regnefeil). Langt fra det beste ølet jeg har laget, men godt drikkandes :)

Sant skal sies- Du har 2x antall brygg og tilhørende erfaringer under beltet enn det jeg har, så tror jeg skal høre etter.
 
Omtrent det eneste jeg er helt sikker på, er at det er nødvendig å ha styring på temperaturen under gjæringa.

:D Vel, jeg har erfart å totalt mistet kontrollen med temperaturen under gjæring, og endt opp med nydelig øl. Kanskje ikke det ølet jeg planla å brygge, men likevel nydelig. Plosebo?;)
 
Ja, man gjør seg forskjellige erfaringer.:) Jeg har selv bommet totalt på flere parametre for litt siden når jeg gikk over til nytt utstyr. -Ble "godt" øl selvom jeg var way out på mesketemperatur (feil med termometer) og mengde skyllevann (kjapp regnefeil). Langt fra det beste ølet jeg har laget, men godt drikkandes :)

Sant skal sies- Du har 2x antall brygg og tilhørende erfaringer under beltet enn det jeg har, så tror jeg skal høre etter.

Jeg har bare holdt på i to år, og har dessuten ikke gode faglige forutsetninger for å gå skikkelig i dybden i det vitenskapelige stoffet. (Hadde min siste kjemitime utpå vårparten i 1971:p.) Dem en virkelig skal høre på, er dem som både har faglige forutsetninger, solid praktisk erfaring og skikkelig oversikt over litteraturen. Jeg er ikke i nærheten, så du kan helt sikkert høre like mye på deg sjøl som på meg.

Og så kan vi høre på hverandre. Det er det beste;).
 
Mange fine kommentarer her.
Følger dere denne tråden så er det vel i alle fall bevist at det ikke er noe i veien med futten i min gjær, selv uten å slite med å riste inn noe som helst:
https://www.dropbox.com/s/55b1fndcpsip5zr/20170307_002018.mp4?dl=0
Dette er weissbier.
Og for å være ærlig så får jeg masse skryt for mitt øl fra alle kanter. Sammenlikner jeg med mikro-øl kjøpt både i butikk og på pub ute og hjemme så smaker mitt akkurat like godt, i mange tilfeller mye bedre. Dersom man ved nesten vitenskapelige metoder kan detektere en ørliten smaksforskjell ved å holde på med denne øvelsen, så får det heller være. Men jeg har stor respekt for at mange synes dette er en del av kunsten. Jeg vil bare lage godt øl.
Kan sikkert sammenliknes med den gangen jeg ble anbefalt å kjøpe svindyre høytalerledninger med gulltråder. Hørte ikke noe forskjell jeg. Hadde jo ikke akkurat skyteråd i utgangspunktet da..
Men utgangspunktet for mitt innlegg i denne tråden var å finne ut hvorfor man rister, og det føler jeg er godt besvart.
 
Mange fine kommentarer her.
Følger dere denne tråden så er det vel i alle fall bevist at det ikke er noe i veien med futten i min gjær, selv uten å slite med å riste inn noe som helst:
https://www.dropbox.com/s/55b1fndcpsip5zr/20170307_002018.mp4?dl=0
Dette er weissbier.
Og for å være ærlig så får jeg masse skryt for mitt øl fra alle kanter. Sammenlikner jeg med mikro-øl kjøpt både i butikk og på pub ute og hjemme så smaker mitt akkurat like godt, i mange tilfeller mye bedre. Dersom man ved nesten vitenskapelige metoder kan detektere en ørliten smaksforskjell ved å holde på med denne øvelsen, så får det heller være. Men jeg har stor respekt for at mange synes dette er en del av kunsten. Jeg vil bare lage godt øl.
Kan sikkert sammenliknes med den gangen jeg ble anbefalt å kjøpe svindyre høytalerledninger med gulltråder. Hørte ikke noe forskjell jeg. Hadde jo ikke akkurat skyteråd i utgangspunktet da..
Men utgangspunktet for mitt innlegg i denne tråden var å finne ut hvorfor man rister, og det føler jeg er godt besvart.

Når du legger ut på dette forumet så får du svar. Det viktigste er at ølet blir godt. Det er derfor man fortsetter med hobbyen og det er det som teller, synes jeg :)

Men video av plopping beviser jo lite egentlig, jeg kan legge ut denne, weizen dette og:

https://drive.google.com/file/d/0BwvX7kbdjS_xeEZoYlBJNHljeEE/view?usp=drivesdk
 
Og for å være ærlig så får jeg masse skryt for mitt øl fra alle kanter. Sammenlikner jeg med mikro-øl kjøpt både i butikk og på pub ute og hjemme så smaker mitt akkurat like godt skrev:
Dette er vel den mest klassisk påstand fra oss alle hjemmebryggere :beermug:
 
Få det bedømt av en objektiv dommer så vet man hvor man ligger. Jeg liker ofte ølet mitt, men nå som NM nærmer seg forventer jeg egentlig slakt på alle fronter. En selv er som ofte bedre kritiker enn venner.

Nå mente jeg ikke at ølet ditt er under par, selv om innlegget kan fremstå slik. Som sagt så er det viktigste at man selv og andre liker ølet. Men å sammenligne det med kommersielt tilgjengelig øl er nok litt vanskeligere, egentlig.
 
Filmen var bare for å bevise det noen kommenterte til å begynne med at det var godt gjort at jeg hadde brygget i 10 år uten å ha fått med meg at man MÅTTE riste inn luft.
Vel, smaken er som baken. Når jeg får skryt fra alle rundt meg er det vel greit nok. En dommer vil ikke kunne brukes når det gjelder denne diskusjonen, uten at man lager to helt identiske brygg. Et med og ett uten risting. Da kunne man sammenliknet. Det er dette diskusjonen går på. Men jeg er selvfølgelig enig i at en dommer vil kunne fortelle meg om mitt øl holder mål eller ikke i forhold til det ølet jeg forsøkte å lage.
 
Tilbake
Topp