For oss var det helt nydelig å få 02 på flaske med stein inn i bildet. Den ristinga begynte å bli greit nitrist etter 13 batcher.
Jeg har gjæringskar lignende en 25L flaske type Better Bottle
http://www.better-bottle.com/. Da er det ganske greit å sette på en kork, løfte den opp med begge armer og hive/riste den rundt i et minutt. Liker å tro at dette må være mye mer effektivt enn hvilken som helst annen manuell metode og at jeg da har ca. 8ppm o2 i vørter når jeg er ferdig. Kaste rundt på en 25kg's flaske ganske kjapt er også litt utfordrende og dersom du sammenligner det med å pumpe jern i helsestudio også hakket mindre kjedelig dersom du legger godviljen til
Nå skal det sies at neste innkjøp blir o2 på flaske, men det er pga. av ønsket om å sette brygg med høy OG der 8ppm blir for lite, 8ppm er maks du kan oppnå ifølge Yeast uten tilgang på ren o2.
Skulle gjerne visst om ekstra tilsetning av o2 etter noen timer <6-12 har bevist god effekt hos noen, tenker da på ølet da gjæren jo har godt av dette
. Det er jo ikke slik at det som er godt for gjæren nødvendigvis er godt for ølet, da hadde vi alle gjæret på 34'ish grader.
Her må det som nevnt passes på at dette ikke skjer etter at den anaerobe aktivieten er igang. Da er det kanskje greit å ha null lekkasjer i gjæringskaret (type Better Bottle?) slik at dersom det er særlig aktivitet i gjærlås så kan du fastslå at anaerob aktivitet definitivt har startet , ref. Yest "
As the yeast come out of the lag phase, they start to consume the sugars in solution and produce CO2"
Men det er kanskje slik at 8ppm O2 gjerne er nok for alle brygg med OG ~1080'ish eller mindre, så behovet er ikke tilstede for noe ekstra tilsetning dersom dette er utgangspunktet? Ifølge boka Yeast så skal en ev. andre tilsetning av oksygen skje rundt 12 timer etter pitch
Why wait until 12 hours? You are waiting for the yeast to complete at least one cell division. There is little or no benefit from additional aeration before the yeast has had a chance to divide at least once.
Ser klart at det blir mye variabler her og at mange som brygger mye i gjæringskar type bøtter synes det blir mye styr med risting etc. og ønsker et konsistent,repeterbart og enkelt oppsett for riktig tilførsel av O2.
Selv vil jeg kjøpe O2 flaske med flowmeter og brusestein og bruke den på brygg med OG over 1070'ish og gi en ekstra dose ved 12 timer på slike brygg
For high-gravity beers, adding a second dose of oxygen between 12 and 18 hours can help fermentation speed and attenuation (O’Conner-Cox and Ingledew, 1990)
De lagde kanskje bra øl før tilgang på ren o2 også, og inntrykket jeg sitter igjen med ar at ren o2 beviselig har god effekt ved høy OG, men for alle andre brygg kan du greie deg foruten ,selv om det er enklere når du først har et o2 kit å bruke det overalt. Og dersom det er et brygg med høy OG så vil en korrekt timet andre tilseting vær svært bra for gjæren, igjen fra Yeast
"Research also indicates the addition of oxygen (some say more than 7 ppm, some say more than 12 ppm), at 12 hours increases fermentation speed by 33 percent and decreases flavor compounds such as diacetyl and acetaldehyde"