Riste inn mer oksygen etter et døgn?

At det å riste dunken skal være mer effektivt enn malingsvisp kjøper jeg ikke, er helt sikker på at det er motsatt; under drilling med visp på høy hastighet ser det ut som om det er luft fordelt i hele vørteren, med 15-20 cm skumtopp etter kort tid (30-40 sek).
En mulig løsning da uten ren O2 er å piske en ny runde etter 3-12 timer, da gjæren har brukt opp mesteparten av tilgjengelig O2 (kanskje mer 3-6 timer?)
Poenget er vel at alle metodene fører til samme resultat/effektivitet ca. 8ppm oksygen, malingsblander er litt mindre fysisk krevende/lettere på den måten. Er med på at en runde med ny o2 tilførsel riktig timet kan ha verdi, men har bare sett dette nevnt ved high gravity beers. Har du nok o2 ved pitch så trenger du vel sannsynligvis ikke noe mere siden ingen bruker det i praksis ?

Har svart med referanser i din tråd maks o2 vhj. malingsblander/risting/whatever http://forum.norbrygg.no/threads/o2-ved-malingsblander.25554/
 
CO2-lokket er vel avhengig av vannlås. I et åpent kar vil du neppe ha noe særlig CO2. Diffusjonen vil spre det ut i rommet.
Nja. CO2 er tyngre enn oksygen. Står karet alene uten bevegelser i lufta skal CO2 legge seg som et lokk.
Ikke at jeg anbefaler hjemmebryggere å gjære uten lokk. Kan jo miste noe i karet.
 
CO2-lokket er vel avhengig av vannlås. I et åpent kar vil du neppe ha noe særlig CO2. Diffusjonen vil spre det ut i rommet.
Nja. CO2 er tyngre enn oksygen. Står karet alene uten bevegelser i lufta skal CO2 legge seg som et lokk.
Ikke at jeg anbefaler hjemmebryggere å gjære uten lokk. Kan jo miste noe i karet.

Begge påstander medfører riktighet sett i kontekst ølbrygging, diffusjon vil oppveies av stadig ny CO2 under stormgjæring og således har du et lag av CO2 som "beskytter" ølet mot oksygen i en begrenset periode, men altså ikke pga. at CO2 samler seg nederst pga. tyngdekraften. Isåfall ville vel månelandingsprosjektetpå Mongstad vært betydelig lettere å gjennomføre/suksess.

Istedenfor å skrive langt om dette selv som få vil tro på uten kildehenvisning :) så siterer jeg en bra artikkel på nynorsk
In an open fermentation, the slowing of fermentation, higher temperatures and air currents moving across surface of the fermentation are all going to contribute to the breakdown of the CO2 blanket. If you practice open fermentation, you should rack to a closed container when fermentation has slowed dramatically.


The blanket of CO2 atop an active fermentation is not a solid barrier. Gas diffusion is occurring constantly as CO2 diffuses into the air above it and oxygen (and nitrogen) dissolve into the region of high CO2 concentration. And, of course, a strong air current can blow this blanket away. It is the fact that CO2 is constantly being replaced that keeps the “CO2 blanket” intact during fermentation and able to protect the fermenting liquid from the vast majority of the oxygen exposure it would have suffered, if it had not been fermenting.

Hele artikkelen her med mere utfyllende info for spesielt interesserte http://beerandwinejournal.com/can-co2-form-a-blanket/
 
Er ikke hele meningen med O2 i vørteren at gjæren skal formere seg?
Kan man ikke da eliminere all ristingen og tilsetnigen av O2 med faktisk å bare lage en litt større starter, eller tilsette litt ekstra tørrgjær?
 
Den opsjonen er vel allerede oppbrukt, vi kalkulerer optimalt antall gjærceller og pitcher deretter. Gjæren trenger o2 for å bygge celleveggene sine. For mange gjærceller fører til svakere gjær da du slik jeg forstår det får en svak gjærstamme som ikke er særlig vital pga. manglende oksygen, b lir jo flere celler som kjemper om den samme knappe ressursen, O2
"Upon inoculation into wort, the cells first utilize their glycogen reserves and any available oxygen to revitalize their cell membranes for optimal permeability and transfer of nutrients and sugars"
Igjen sitat fra Yeast og det står også at overpitching ikke er bra

Edit: Du kan prøve med olivenolje, sannsynligvis mye mere effekt. Men tror det er litt tidlig i eksperiment fasen ennå for å si det mildt http://www.whitelabs.com/blog/olive-oil-vs-aeration-experiment
 
Sist redigert:
Kanskje de fleste av dere allerede gjør det, men man trenger ikke stå og riste. Jeg setter meg ned med 25 litersdunken på fanget og vugger den frem og tilbake i noen minutter, lett som bare det. På høy OG rister jeg flere ganger. Har ristet etter 30 timer også, gikk helt fint.
 
Dette har ikke jeg gjort når jeg har brygget øl. Hva er fordelen?
Kan noen fortelle meg enkelt hvordan jeg gjør dette og hvordan jeg vet når jeg har "ristet" nok? Gjelder dette all øl eller kun enkelte? Er det romtemperert vørter som nettop er tilsatt gjær dere rister?
 
Tilbake
Topp