Rosiner i øl

Husk at rosiner ikke nødvendigvis bare gir "rosinsmak". De tilfører også en del syre og tannin fra skallene. Men det er i seg selv ingen grunn til å la være å prøve! Jeg skal definitivt lage surøl med rosiner en dag.
 
Sysler forøvrig også med tanken på dadler eller fiken. Da selvsagt kjøpt fra våre nye landsmenn (og kvinner).
Noen som har erfaringer?
 
Har laget en daddel og fikenvin som ble bra, men den trengte et år på å fly god. På dadler er det vanlig å inkludere halvparten av steinene for å gi smak. Fiken må ikke varmes over 80c, ellers blir det slim av det...

Kan godt se for meg at disse kan gi gode smaker sammen med mørkt øl.
 
Prøver å få liv i en gammel tråd.

Har dere noen tanker om hvor mye rosiner jeg burde tilsette i secondary i en imperial stout?
Evt. hvis jeg lager en mix av dadler og rosiner, hvor mye av hver?
Holder det å la det stå på rosinene/dadlene i et par uker?
 
Ville hatt i rosinene på slutten av kok. Brukte endel rosiner i hjemmebrygg før i tida. De inneholder i alle fall aktiv gjær, og med høy alkoholtoleranse.
 
Brygget et sett fra Brewolution i fjor vinter, kalt «Santa’s little helper» (se bildet) som var knallgod når jeg testet den i jula.

Forsøker å gjenskape denne i BeerSmith men er usikker på hvor mye sukker som evnt. trekkes ut fra rosinene. Mener å huske at det var ca. en kilo med Jumbo rosiner.

Kan disse eventuelt byttes ut med type Sunmaid?

Usikker på hva jeg bør bruke av data på rosiner i BS.

Noen som har noen tips?
d24a54c835fc1896443dbccac4cd49ff.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Vil rosiner tilsatt i flame out eller i sekundær gjøre noe med gravityen tenker dere? Er det en mulighet til å regne ut effekten i tilfelle? Har brygget en belgisk-inspirert juleøl med rosiner både i flame out og sekundær, derav interessen.

Sent fra Tapatalk
 
Husk at rosiner ikke nødvendigvis bare gir "rosinsmak". De tilfører også en del syre og tannin fra skallene. Men det er i seg selv ingen grunn til å la være å prøve! Jeg skal definitivt lage surøl med rosiner en dag.
Også er de jo ferdig oksydert!
 
Tilbake
Topp