Ruddles County. Noen som har testa denne oppskriften?

Er det noen som har testa denne oppskriften, og som kan si hvor nærme den kom orginalen?
Jeg fikk desverre ikke tak i molasses, så jeg måtte erstatte med mørk sirrup. Siden molasses har mye smak, så kjørte jeg på med litt exta sirrup enn det skulle være molasses. Dette endrer nok smaken, men men...

Ruddles County Bitter OG 1050 25 Litres

Crushed Pale malt 3875g (4260g)
Crushed Crystal malt 250g (275g)
Brewing sugar 500g
Molasses 30g
Brewers caramel 10ml
Irish Moss

Mash for 90 mins at 66c

90 mins Boil
Fuggles 60g full boil
WGV 45g full boil
WGV 15g 15 min soak after heat off

Nydal skrev:
molasse kan du få kjøpt i velassorterte helsekostbutikker.

Ja, jeg har kjøpt der før (prøvde meg på en molasses stout en gang, som gikk i vasken!).. men brygginga starta etter kl.slett hvor butikken var stengt, og jeg klarte ikke vente :) Ellers skal en visst få det på felleskjøpet.. men den er ment for dyr, så jeg skal jammen ikke go god for at den er noe bra til brygging!

R.C har en karamel/sirrup-aktig smak over seg som er prikken over i-en sammen med humlen.. det er kanskje molasses som gjør den? Om så,  da kommer jeg iallefall til å mangle den når jeg erstatta med sirrup. Venter i spenning!

Er spent på resultatet av brygginga di :)
Du må gi info om smak etter kvart. Ruddles County er øl etter min smak. Har tenkt å prøve oppskriften, og venter spent.
Håper det blir godt :)

mørk sirup har jeg forsøkt i ett brygg. det ga litt røyksmak på øllet. ellers ingen merkbar smak av sirupen.

ivaaar skrev:
Er spent på resultatet av brygginga di :)
Du må gi info om smak etter kvart. Ruddles County er øl etter min smak. Har tenkt å prøve oppskriften, og venter spent.
Håper det blir godt :)

Jeg tok en stikkprøve i går, og den ser ut som ruddles, har aroma som ruddles, og smaker som ruddles! :) Mulig den kunne vært litt mer bitter, men den vil smake mer bitter når den er kjøligere, så vi får se..
Den har faktisk en svak røyksmak, noe som sikkert kommer av sirupen, som magne1972 navner. Jeg skal gi en tilbakemelding når den er klarnet, kommet på fat, og er ferdigkarbonert.. så jeg venter fremdeles i spenning :)

NB! Må nevne at jeg måtte bytte ut WGV med East Kent Golding. Husker ikke alfrasyren i farten, men skal sjekke når jeg er i "bryggeriet" i kjellern.

Nå er Ruddles C kommet på fat, og godt testa :) Det er Ruddles, men ikke helt.. absolutt en god bitter ale!

Jeg husker å ha lest om når ruddles skiftet litt på oppskriften/smaken, så det er mulig jeg har brygga etter gammel oppskrift (??) Noen som vet noe mer om dette og oppskriften jeg har funnet?

Som sagt, erstattet jeg molasses med mørk sirrup, så det er mulig der jeg ligger skjeivt i smaken. Men det lukter absolutt Ruddles C, og smaken er jammen ikke langt unna :) Min bryggebror mener den kunne vært enda mer bitter, men jeg er jammen ikke sikker selv. Spennende å se hvordan smaken kommer til å utvilke seg når den har fått stått på fat og godgjort seg en stund :)

Oppdatering:

Mulig det er lagringen som gjorde susen: Men jeg kjøpte meg en ruddles county flaske for å sammenligne med min hjemmebrygga versjon. Den er nokså close, men ikke bitter nok, samt for lite aroma. Skal i gang med å brygge en ny batch, men skal uppe all humlen litt.. da spesielt bitterhumlen og aromaen. Tenker det blir extra tørrhumling i slutten av klarningen.. -> eller andre forslag til tidspunkt jeg bør tørrhumle m pellets?

Mener å huske at Ruddle's County gjør en sak av at de bruker Bramling Cross som en av humletypene. Vet ikke om det er som bitter- eller aroma-humle, men jeg ville vel gjette på sistnevnte.

Jepp, Greene King påstår at de bruker Bramling Cross på Ruddles County.
Hvilken gjær brukte du?

Erlendso skrev:
Jepp, Greene King påstår at de bruker Bramling Cross på Ruddles County.
Hvilken gjær brukte du?

Takker Thom og Erlendso: Da må jeg få tak i denne humlen! Jeg har bare brukt EKG både som bitter, smak og aroma på neste brygg av R C som jeg laga for 2 dager siden. Denne gangen uppa jeg bitterhumlen og aroam. Skal egentlig være fuggles som bitter i oppskriften jeg bruker, men jeg fekk ikke tak i det i tide, desverre. Men siden bitterhumle setter mindre smak og aroma, så håper jeg at det ikke skal ha så mye å si. Regna ut så det skulle stemme med IBU i forhold til IBU på fuggles. Brukte Fuggles første gangen.

Kommer raport når batch nr 2 av RC blir ferdig på fat! :)

Nei, det gikk ikke bra denne gangen. Usikker på hva som gikk gale, men tror det kan være gjæringstemperaturen. Været slo om, så den har stått til gjæring ned i 13-12c i kjellern. Gjæret var Nottingham. Mulig det også er byttet jeg gjorde, til fruktose i steden for dextrose i oppskriften, som visst skal være det som er best som rein bryggesukker.. får prøve igjen om ikke så alt for lenge!

Har satt Ruddles County nr 3 nå, og har stått et par uker nå.. blir vel å få den på fat neste uke, kanskje. Denne håper jeg at jeg har fått det bedre til enn r.c-batch nr 2, som gikk i dass delux!
Nr 1 blei som sagt nokså bra, bare for aroma og bitter. Nr 2 blei bad pga fructose (i steden for dextrose), som jeg skjønte seinere er samme som vanlig bordsukker, og det gav en ekkel heimebrygga vinsmak :eek:ppkast:
Denne gangen har jeg uppa bitter, meska bedre med nytt utstyr, og jeg skal tørrhumle, samt at jeg har jussa litt på hele oppskriften :ilike: Skal legge den ut om den blir vellykket.

Oppdatering kommer! :)

Tilbake
Topp