Safale US-05 gjæret for kaldt

SteJak

Norbrygg-medlem
Hei! Jeg brygger en Amber Christmas, og den har nå stått til gjæring i 6 dager. De første fire dagene lå temperaturen i rommet på 17 - 18 grader og det boblet friskt i gjærlåsen men kulda kom mens jeg var borte og de to siste dagene har temperaturen vært 14 grader. Kan det ha skadet på noen måte? Bør jeg røre litt rundt for evt å få gjæren i suspensjon igjen? Tenkte å tørrhumle om et par dager og få temperaturen opp på 19 - 20 grader. OG var 1.060 og SG er nå 1.014 så mye av gjæringen er jo gjort. Håper noen med mer erfaring enn meg kan svare:)
 
Min erfaring er at US-05 kan gi en del acetaldehyd når dette skjer. Dytt temperaturen opp til litt over 20 grader (22-23 bør være helt uproblematisk når mesteparten av gjæringa er over) og gi den noen dager ekstra på gjæringskaret. Da bør alle, evetuelle, usmaker den avbrutte gjæringa har gitt være ryddet bort.
 
Stormgjæringen er vel over etter 4 dager, så nå kan du godt fyre temperaturen opp på 21-22 grader for å få gang på oppryddingen.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
 
Takk for svarene Gle1 og gustavf. Ble litt beroliget. Varmer opp til 20+ og tørrhumler om et par dager. Lar den stå 16 dager totalt. Vil det bli problemer med flaskekarbonering, eller vil gjæren greie seg?
 
05 kan brukes på 14C så temperaturen tror jeg ikke har tatt knekken på den.
Karboneringen bør gå greit.
 
Tilbake
Topp