Safbrew F2

Det sier også om hvor lite sukker som brennes av under karbonering i forhold til hovedgjæringen. De vanlige 6g/l er jo ingenting i forhold til de hundrevis av gram per liter som brennes av i en øl. Vel, en litt sterk øl, iallfall.
 
Men ja. Jeg synes det er litt flabbergasting at man bare trenger 2-7 gram på 100 liter. Det er jo...ingenting? Enda et bevis på at gjæren er ganske artig liten organisme.

Når du tapper (tilsynelatende) klart øl på flaske, så er det jo uansett nok gjær til å karbonere. Jeg vet ikke hvor mye gjær som egentlig er i ølet da, men det kan ikke være spesielt mye.
 
Tror det trengs ca 100.000 celler pr ml for å karbonere et øl greit. Det antallet ser man ikke med øyet.
 
Noen som har et fornuftig svar på dette? Skal tappe en barley wine. (Og hvordan måles dette uten narkovekt?)
Gjæren spiser jo bare det tilgjengelige sukkeret før bunnfelling, så er vel ingen krise om det er litt for mye. Men hvorfor ikke bare sette til et rør av den gjæren du har brukt på ølet under omstikkingen? Samma gjær, samma smaksprofil, ingen narkovekt og samme effekt ;)

Med barley wine får man jo og narkoknekk i knærne etter noen glass, så vekt skulle være unødig ;)
 
Flere ting:
- skal flaske i dag, så tror jeg rett og slett går går 2/5 ts... (virker så lite... hvilket jeg frykter betyr at jeg i kampens hete kommer til å ta "litt mer" og angre etterpå...)
Hvis vi antar at en teskje er ca. 3 gram tørrgjær, så blir vel 2/5 ts innenfor og vel så det. Enda enklere å bruke et kryddermål, dersom det finnes i huset. Kryddermål er 1/5 ts (1ml) og burde være ca. 0.6 gram

Selv bruker jeg denne vekten som kostet meg mindre enn 50 kroner, jeg har sjekket den og funnet den nøyaktig til innenfor +- 0.1 gram, ihvertfall den jeg fikk tilsendt http://www.ebay.com/itm/200g-x-0-01...948864?hash=item2a5a613e80:g:KGcAAOSwYHxWIHBz

Kjekt å ha. Forøvrig sannsynlig at tørrgjær holder seg bra i fryser dersom posen vakumeres og puttes i fryseren, det er folk som hevder det, har ikke prøvd selv.

En fordel med F2 gjæren til karbonering er at den ikke har problem med høyt alkoholnivå i ølet, og danner kompakt sediment i flasken.
 
Leste nylig i Yeast at selv øl som ser helt klar ut kan inneholde så mye som 1mill celler per milliliter. Små greier!
 
Kan det ha noen ulemper å bruke mer Safbrew F2 enn nødvendig?

Må kanskje bruke denne på en batch som er flasket om den ikke karbonerer godt nok av seg selv.

Må pipette eller sprøyte fra apoteket desinfiseres? Kan man bruke Starsan til desinfisering? Kan desinfiseringen skade eller drepe gjæren?
 
Kan det ha noen ulemper å bruke mer Safbrew F2 enn nødvendig?

Må kanskje bruke denne på en batch som er flasket om den ikke karbonerer godt nok av seg selv.

Må pipette eller sprøyte fra apoteket desinfiseres? Kan man bruke Starsan til desinfisering? Kan desinfiseringen skade eller drepe gjæren?

For mye gjær til flasking vil gi unødvendig mye sediment i flasken, som i sin tur kan øke sjansen for autolysesmaker på lang sikt, men er generelt ikke noe jeg ville bekymret meg mye for.

Pipetten kan (og bør) desinfiseres med Starsan, og en desinfisert pipette kommer ikke til å ta livet av all gjæren du doserer med den.
 
Tvilsomt at det er store ulemper. Som flaskebomber og slikt, for det er jo ikke mer sukker for gjæren å spise enn det sukkeret du har brukt for å karbonere på flaskene.

Dersom du tilsetter MASSE mer enn nødvendig, vil jo det legge seg som en større mengde bunnfall enn nødvendig. Og det er mer gjær som kan autolysere, som @cjohansen skrev akkurat (vi skrev samtidig, men cjohansen skriver raskere enn meg ;) )

Jeg har akkurat i kveld tilsatt gjær med pipette til en batch med flasker som ikke ville karbonere.
Jeg valgte å rehydrere gjæren i et større volum vann en "oppskriften" tilsa, for å få færre gjærceller pr dråpe fra pipetten.
Desinfiserte pipetten med starsan og tilsatte 1 dråpe rehydrert gjær i halvparten av flaskene og 2 dråper i resten. 0,33 flasker.
Skal komme med en oppdatering her om en uke og to.

Jeg brukte DENNE tørrgjæren, etter diskusjon frem og tilbake med en ansatt på Vestbrygg. Det stod mellom den og F2.
Om det var lurt vil bare tiden vise. Dersom den spiser MASSE mer av tilgjengelig sukker enn det den opprinnelige gjæren gjorde i hoved-fermenteringen får jeg jo et problem. Men LITT farlig skal man jo leve :cool:

Jeg endte jo opp med nesten ALL den rehydrerte gjæren ubrukt, var ikke mange dråpene som gikk med til flaskene.
Så da kjøper jeg inn eplejuice og setter det til gjæring på en BetterBottle med resten av denne gjæren. (HATER å kaste noe :oops: )
 
Tvilsomt at det er store ulemper. Som flaskebomber og slikt, for det er jo ikke mer sukker for gjæren å spise enn det sukkeret du har brukt for å karbonere på flaskene.

Dersom du tilsetter MASSE mer enn nødvendig, vil jo det legge seg som en større mengde bunnfall enn nødvendig. Og det er mer gjær som kan autolysere, som @cjohansen skrev akkurat (vi skrev samtidig, men cjohansen skriver raskere enn meg ;) )

Jeg har akkurat i kveld tilsatt gjær med pipette til en batch med flasker som ikke ville karbonere.
Jeg valgte å rehydrere gjæren i et større volum vann en "oppskriften" tilsa, for å få færre gjærceller pr dråpe fra pipetten.
Desinfiserte pipetten med starsan og tilsatte 1 dråpe rehydrert gjær i halvparten av flaskene og 2 dråper i resten. 0,33 flasker.
Skal komme med en oppdatering her om en uke og to.

Jeg brukte DENNE tørrgjæren, etter diskusjon frem og tilbake med en ansatt på Vestbrygg. Det stod mellom den og F2.
Om det var lurt vil bare tiden vise. Dersom den spiser MASSE mer av tilgjengelig sukker enn det den opprinnelige gjæren gjorde i hoved-fermenteringen får jeg jo et problem. Men LITT farlig skal man jo leve :cool:

Jeg endte jo opp med nesten ALL den rehydrerte gjæren ubrukt, var ikke mange dråpene som gikk med til flaskene.
Så da kjøper jeg inn eplejuice og setter det til gjæring på en BetterBottle med resten av denne gjæren. (HATER å kaste noe :oops: )

Dette fungerte veldig bra!
Både flaskene med 1 dråpe ny, frisk gjær og de med 2 dråper har karbonert veldig bra.
En helt ny opplevelse av dette ølet sett i forhold til når det var helt dødt.

Her er bildet av quadrupel fra en av 0,33 flaskene med 1 dråpe gjær. 17 dager etter tilsetting.
2016-08-19 22.23.58.jpg


Leste forøvrig etterpå om gjæren at MAX rehydreringstid er 45 minutter.
THE TOTAL REHYDRATION DURATION SHOULD NEVER EXCEED 45 MINUTES
Så det ble ikke noe av at jeg sparte på den i kjøleskapet noen dager til jeg hadde fått kjøpt inn eplejuice.
Men jeg har kjøpt en ny pakke av gjæren så det bli nok eplecider til slutt allikevel.
 
Sist redigert:
Vurderer å bruke f2 i en pale ale som skal tappes på lørdag.. Vurderes pga oksygen trapping egenskapene den påberoper seg.. Noen som har noen tanker om dette??
 
Hva er det med denne trappingen sammenlignet med annen ølgjær?
Gjærer primærgjæren ut karboneringssukkeret så er vel det F2 også gjør?
Og noe annet vil vi vel helst ikke den skal spise da det kan gi for mye co2 i ølet.
 
Poenget er å ha en rask karbonering i oksygenfølsomt øl. I en pale ale er det vel neppe noe stress gjæren er utsatt for så da er det kanskje ikke så farlig. Men en DIPA eller surøl som begge er veldig oksygenfølsomme og begge har svak gjær som har vært gjennom mye så vil jeg si det er et poeng.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp