Safbrew WB-06

Rutof

 
Har tenkt å brygge med denne. Noen erfaringer ang gjærings temp?
Pleid å gjære hvete øl på 17 grader. Funker det på denne og ?
 
Kun gode erfaringer med denne. 17 grader fungerer bra, men gjerne en grad eller to mindre.

Mvh Martin
 
Hvor lang gjæring på 15*grader C? Og hvor lang lagring anbefales? Tenkte å lage en dunkles Weizenbier til sommeren og har sett at noen anbefaler lang lagring opp imot 90 dager på visse Weissbier. Trodde i grunnen at Weissbier var "ferskvare", og ikke trengte lang lagring. Hva er riktig her?





Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Nokon som har tankar om balansen mellom nellik og banan i forhold til temperaturen på denne gjæren?
 
Har gjæra en weissbier på 20 grader med denne og den øla er forferdelig god for øyeblikket....
Håper jeg ikke drikker opp alt før han kompisen min som var med på brygginga kommer hjem fra nordsjøen og får smakt litt :p
Kjennte lite til banansmak heldigvis, ikke det jeg jakta på :p

http://www.fermentis.com/wp-content/uploads/2012/02/SFBWB06.pdf
 
Jeg brygget weiss til et helt bryllup med denne gjæren. Gjæret på nettopp 17 grader, da jeg kom over en artikkel der en kar sa at dette var perfekt for den gjæren. Ølet ble meget godt, og tomt ble det :)
 
Jeg har brukt denne gjæra to ganger. Den første gangen gjæret den på rundt 19-20 grader og Tettnanger 5.5%. Denne syntes jeg ble mye bedre enn den siste jeg prøvde meg på. Hvor jeg gjæret på 15-16 grader og Hallertauer 3%. Den siste fikk også gjære lengre, endte opp med høyere OG og Lavere FG. Eller samme meskeprogram og 50/50 pils/hvete. Mye som spiller inn på smak, men den første smakte mye mer nellik og banan. Der har vel temperaturen spilt inn. Den første fikk forsåvidt bare 5 dagers gjæring og så havnet den på fat.
 
Tilbake
Topp