saga craft beer ipa fra Europris.

Hei! startet et ølbrygg på mandag for en uke siden, premium saga craft beer kits, Captains ipa heter den. noen som har erfaring med det settet? jeg følger manualen, og tilsatte idag. humleposen. lukter nydelig på bryggerommet nå :) Jeg er en Ipa mann, så denne har jeg troen på. forrige batch var en Geordie lager, som står til modning, no. ble et veldig bra resultat. godt med kullsyre også. det jeg urer på er om det er noen som har brygget fra dette kittet? og blei det et godt å drikkendes øl? mvh Alexander.
 

Vedlegg

  • IMG_0915.jpg
    IMG_0915.jpg
    34,3 KB · Sett: 100
Hei :) prisen på settet var 299kr og i settet, følger det med maltekstrakt, og brewing sugar, og 75 gram humle, og en pose med priming sugar, til carbonering. Blir spennende :) Det lukter ihvertfall meget lovende, spesielt etter at jeg tilsatte humlen... Skal komme med en oppdatering når ølet har komt på flasker å fått modnet seg litt. Mvh Alexander.
 
Prøvde denne og det er et greit ekstraksett. Droppet sukkeret som var med i pakken, og brukte US-05 i stedet for medfølgende gjær. Ølet lukter bedre enn det smaker. Men bevares, det er drikkende. Men det merkes at det er ekstraktbasert, synes jeg.
 
Hei. Høres bra ut :). Har et lite spørsmål. Hva gjordf du med humle posen når du stakk om ølet? I manualen står det at den skal festes i enden av heverten, når man stikker om til ny dunk., synest at det er litt rart, skal jeg tømme humleposen for humle? Og deretter sette den på heverten som et filter? Manualen er litt dårlig forklart synest jeg. Og fikk du bra med kullsyre i ølet?
 
Prøvde denne nå nylig, var greitt fornøgd med resultatet. Smaken fulgte ikkje heilt opp til duften, da den var litt endimensjonell humlemessig. Men håper den jamner seg litt ut ved lagring, har stått 3 uker på flaske nå.

Det står i anvisninga at ein skal dumpe humlen rett i gjæringsdunken. Humleposen skal visstnok tres over inntaket på hevertslangen når ein stikker om før flasking, men dette vart berre klønete for min del, strupet suget så mye at jeg til slutt måtte flytte posen over til utløpet i stedet.
Førte til at alt ølet ble filtert gjennom humlegrumset som samlet seg opp i posen. Ved større dimensjon på hevertslangen går det muligens bedre.

Edit: var ok med kullsyre, men hadde ikkje tatt skade av litt ekstra.
 
Prøvde denne nå nylig, var greitt fornøgd med resultatet. Smaken fulgte ikkje heilt opp til duften, da den var litt endimensjonell humlemessig. Men håper den jamner seg litt ut ved lagring, har stått 3 uker på flaske nå.

Det står i anvisninga at ein skal dumpe humlen rett i gjæringsdunken. Humleposen skal visstnok tres over inntaket på hevertslangen når ein stikker om før flasking, men dette vart berre klønete for min del, strupet suget så mye at jeg til slutt måtte flytte posen over til utløpet i stedet.
Førte til at alt ølet ble filtert gjennom humlegrumset som samlet seg opp i posen. Ved større dimensjon på hevertslangen går det muligens bedre.

Edit: var ok med kullsyre, men hadde ikkje tatt skade av litt ekstra.
Ok :) jeg la humlen i posen før jeg putta hele posen med humle i dunken, håper ikke det gjør noe :/. Kanskje berre et pluss siden du synest det var vel mye humle smak :)
 
Det går nok bra, du slipper i alle fall det ekstra kløneriet og bannskapen som fulgte ved når eg prøvde å følgje anvisninga, blir nok å legge humlepelletsen direkte i posen for min del neste gang.

Meinte forøvrig at det ikkje var mykje humlesmak, men at sjølve smaken var mindre kompleks enn ein skulle tru av lukta. Men er som sagt mulig det balanserer seg litt ved lagring
 
Prøvde denne og det er et greit ekstraksett. Droppet sukkeret som var med i pakken, og brukte US-05 i stedet for medfølgende gjær. Ølet lukter bedre enn det smaker. Men bevares, det er drikkende. Men det merkes at det er ekstraktbasert, synes jeg.

Veldig enig
For min del har eg kanskje 6-7 liter igjen på fatet, og merker at eg er utruleg lei av dette ølet. Men var veldig godt fornøgd i starten.
 
Veldig enig
For min del har eg kanskje 6-7 liter igjen på fatet, og merker at eg er utruleg lei av dette ølet. Men var veldig godt fornøgd i starten.

det er kanskje et øl man blir fort lei av? jeg synest at Ipa øl er litt min stil, siden lys pils blir litt tamt, og vassent :).
Men det blir spennende å smake.. hører mange skryter av coopers sin Ipa, kanskje verdt å å prøve den.
 
det er kanskje et øl man blir fort lei av? jeg synest at Ipa øl er litt min stil, siden lys pils blir litt tamt, og vassent :).
Men det blir spennende å smake.. hører mange skryter av coopers sin Ipa, kanskje verdt å å prøve den.

Har berre smakt Cooper sin lager. Endra litt ved å trekke ca 75 gram kvar av munchen 25 ebc, carapils og lys krystallmalt i varmevatn i ca 30 minutt. Kokte dette i 20 minutt med 1 kg spraymalt siste kvarteret. Gjæra med Saflager W34/70 og temperaturstyring. Etter ca 3 mnd på kaldlagring må eg, som allgrain-bryggar, innrømme at det var imponerande bra. Fatet forsvann på eit par kveldar saman med 3 lagerdrikkande kompisar. Så om dette er synonymt med Cooper sine andre sett, så må du prøve IPA.

Homebrewforum ligg ein tråd der folk vurderer ulike kit.
 
Dette var det absolutt første ølet jeg brygget. Ble helt greit og er etter hva jeg mener ett godt øl ut fra at det er ett slikt sett (har dog ikke erfaring fra noe annet heller). Folk som har fått dette servert er også imponert over at dette er øl som kun er "rørt sammen".. Er absolutt best etter ha vært lagret kjølig i ett par måneder.
 
da har jeg tatt en smakstest av ipa ølet fra Europris, og må sei meg veldig imponert. har stått på flasker i en uke, så den trenger litt lenger modning. men du, å du, for en øl.. masse smak av humle. og god og kraftig malt smak. dette blir godt jule øl :)
 

Vedlegg

  • IMG_0934.jpg
    IMG_0934.jpg
    183 KB · Sett: 74
Har dette på gjæring nå. Brygget det i fjor og brukte den medfølgende posen til priming (er det rett ord?) før flasking.
Ble ganske dødt øl, såvidt noe brus i det. Noen tips?
 
Har dette på gjæring nå. Brygget det i fjor og brukte den medfølgende posen til priming (er det rett ord?) før flasking.
Ble ganske dødt øl, såvidt noe brus i det. Noen tips?

Jeg brukte ikke den priming sukker posen. 100gram er alt for lite, skal være 6gram pr liter øl. Det jeg gjorde var å koke opp ca 4 desiliter vann med 132 gram farin/sukker, og rørte det forsiktig inn i ølet som jeg stakk om til ny bøtte/gjæringskar, rett før flasking. Du får ganske nøyaktig 22liter, og da blir det 132gram sukker, for å få 6gram pr liter.
 
Er det slik med dette settet at det følger med sukker i settet som man skal blande i? Har hørt at noen bytter ut slikt sukker med DME for å få et bedre resultat?
 
Tilbake
Topp