Saison ala Glazen Toren Saison d'Erpe-Mere

Kanskje man skulle prøvd å brygge en slik "cerveza" da, siden dere begge mener den blir god :) Har en nabo som synes Corona og Sol er gode saker ( :( ), det gjør ikke jeg...
 
Har plukket min eneste bærbusk tom for rips. Varmebehandler bærene opp til 80 ℃ og planlegger å ha dem i en øl.
Ble inspirert av denne tråden, og lurer på om denne oppskriften / gjæren kan splittes hvor jeg bruker rips i den ene halvdelen.
Jeg har aldri brygget med frukt / bærtilsetning, så jeg er svært åpen for eventuelle forslag (uten at tråden sporer helt av) :)
Kommer uansett til å brygge denne oppskriften som den fremstår i post #1

Hvordan gikk det med rips i øl, Morten?
Jeg får noe rips nå som jeg vurderer å bruke i øl eller cider.
 
Lite sidespor:
Jeg har brygget surøl med rips noen ganger, og det blir godt. Rips tilfører en god del syrlighet, så du må tenke på det, om du skal ha den i noe annet brygg. Bedre med for mye enn for lite bær. Ikke vær redd for frukten. Husk å vugge på dunken, så du får dynket frukten - det kan lett oppstå litt mugg på den delen som ligger over overflaten. Alternativt kan du knuse bærene, slik at gjæren lettere kommer til inni, og "spiser opp" innmaten, slik at frukten synker.

Ellers vil jeg anbefale PET-vannflasker til drikkeautomat, når du skal kjøre split batch. De tar 19 liter, og er perfekte til 10 - 14 liters batcher. Koster lite på Staples.
Sent fra min LON-L29 via Tapatalk
 
Sist redigert:
Lite sidespor:
Jeg har brygget surøl med rips noen ganger, og det blir godt. Rips tilfører en god del syrlighet, så du må tenke på det, om du skal ha den i noe annet brygg. Bedre med for mye enn for lite bær. Ikke vær redd for frukten. Husk å vugge på dunken, så du får dynket frukten - det kan lett oppstå litt mugg på den delen som ligger over overflaten. Alternativt kan du knuse bærene, slik at gjæren lettere kommer til inni, og "spiser opp" innmaten, slik at frukten synker.

Ellers vil jeg anbefale PET-vannflasker til drikkeautomat, når du skal kjøre split batch. De tar 19 liter, og er perfekte til 10 - 14 liters batcher. Koster lite på Staples.
Sent fra min LON-L29 via Tapatalk
Takk for gode tips og råd :)
 
Laget en i juli med basis i denne tråden.
OG 1.064 og FG 1.004. Hadde den til grillet hummer nå i kveld.
Må vel tilstå at det var heelt ok med "belgisk" smak.
Noen måneder lagring har den hatt godt av.
 
Mine er på i overkant av 6%, og det er nok for meg - det var ikke meninga å komme så høyt, heller :). Og jeg skal fotsette å karbonere normalt. "Sterkest er den som står alene" :p.
5.8% og jeg ser mot 6.5% som originalen. Forrige var karbonert med CO2 til 3.2 vol, men den gir ikke så mye smak av karbonering som mengde skum ved helling. Går bedre hvis jeg setter glasset i vasken under en stråle med kaldt vann noen minutter før helling. Men tror ølet kler litt mer av begge.
 
5.8% og jeg ser mot 6.5% som originalen. Forrige var karbonert med CO2 til 3.2 vol, men den gir ikke så mye smak av karbonering som mengde skum ved helling. Går bedre hvis jeg setter glasset i vasken under en stråle med kaldt vann noen minutter før helling. Men tror ølet kler litt mer av begge.
Jeg karbonerte min siste til 4 vol, på flasker til og med (tjukkvegga). Holdt seg fint i flaska men må helles forsiktig som en Hefe.
 
Jeg karbonerte min siste til 4 vol, på flasker til og med (tjukkvegga). Holdt seg fint i flaska men må helles forsiktig som en Hefe.
Jeg brukte 12g per liter som du skrev lenger opp i tråden, veldig fornøyd med resultatet. Halvlitersflaskene har en tendens til å bruse over litt ved åpning, ikke opplevd det på 0,75L. Synes uansett det passer best på store flasker.
 
Veldig fornøyd med første batch. Nesten bedre enn originalen :) Åpna en original flaske og synes Glazen Kjetil var tørrere.

Men lageret er nesten tomt, så det er på tide å planlegge neste batch. Ser at flere bruker bare én pose BE-134. Brukte to sist, men er usikker på at det faktisk er nødvendig. Brukte to poser sist og var veldig fornøyd. Brewfather anbefaler to poser. Noen grunn til å begrense seg på mengden tørrgjær i dette tilfellet?
 
Tilbake
Topp