Saison ala Glazen Toren Saison d'Erpe-Mere

SG er nå nede på 1005. Bør jeg la den stå enda noen dager eller kan jeg sette den kaldt?
La dyra gjøre seg helt ferdig. Saisongjær med appetitt på dekstriner har alltid brukt lang tid på det her i huset, i alle fall. Jeg har hatt dem stående på 25 grader på badet, og de har klukka og kluukka og kluuukka - og SG har hele tida sunket langsomt. De har endt nede på 1.000 eller under med BE-134, litt høyere med Dupont-gjær (wlp565 og 566).
 
SG er nå nede på 1005. Bør jeg la den stå enda noen dager eller kan jeg sette den kaldt?
Jeg også ville ventet noen dager.
Mine to som jeg har brygga gikk fra 1.059 til
Hhv 1.003 og 1.004(flaska siste i går etter 4 uker på samme gjærdunken).De siste 4-5 poengene brukte de en uke på.Stått stille siste uka.Gjæra på 26c.
 
Hei - jeg synes at min d'Erpe ser lit merkelig ut etter 3 dager gjæring..... (kokt på onsdag 31. mars)
Oppskriften etter 1. innlegget i tråden her.

B2BE4D52-3E84-4068-B15E-26003BF4683C.jpeg
 
Er det noen som har prøvd denne med Mangrove Jack M31 Belgian Tripel?

Det skal visstnok være en ompakket BE-134.
 
SG endte på 1004 etter nok en uke. er nå overført til tank og flasker resten i morgen.
Gjæren i bunnen av tanken må være den reneste jeg har sett.
Blir nok til at jeg bruker den på et nytt brygg før helgen.
 

Vedlegg

  • BE-134 gjær.jpg
    BE-134 gjær.jpg
    1.018,8 KB · Sett: 27
Gjør deg selv en tjeneste: hold deg til Fermentis eller Lallemand tørrgjær. MJ kan gå bra, men det er alt for mange eksempler på det motsatte så ikke verdt forsøket.

Jeg har brukt M31 ved om lag ett dusin ulike anledninger, over flere år. Har aldri opplevd problemer med akkurat den gjæren. Jeg synes den er veldig forutsigbar og en god arbeidshest.
 
Hvor mye gjær brukes i en 25 liter, dersom jeg følger oppskriften på 1.050-55?

Jeg har brukt M31 ved om lag ett dusin ulike anledninger, over flere år. Har aldri opplevd problemer med akkurat den gjæren. Jeg synes den er veldig forutsigbar og en god arbeidshest.
Har du brukt den i denne oppskriften? Evt. sammenlignet med BE-134?

Dersom man ikke har 134 tilgjengelig kan det være greit for flere å vite at det finnes et alternativ i M31.
 
Hvor mye gjær brukes i en 25 liter, dersom jeg følger oppskriften på 1.050-55?


Har du brukt den i denne oppskriften? Evt. sammenlignet med BE-134?

Dersom man ikke har 134 tilgjengelig kan det være greit for flere å vite at det finnes et alternativ i M31.
Jeg bruker 2pakker BE-134, Eller 1,5l Starter på 1pakke satt dagen før hvor alt går i bøtta. Av og til magnetrøreren også.
 
Tilbake
Topp