"Saison de Montagne" - første saison

Sarge

 
Heisann. Jeg har lenge lyst til å forsøke å brygge en Saison med Belle Saison-tørrgjær. Her er et forslag til oppskrift. Den er inspirert litt av en kommersiell oppskrift (det er bare å gjette hvilken), men er endret litt mot mer pilsmalt enn pale malt og også høyere OG enn originalen. Humle er tilpasset ut fra det jeg har tilgjengelig, men er ikke så langt fra originalen.
Ser det OK ut?

Saison de Montagne

Volume 14 litres
OG 1056
FG 1011
Alcohol (ABV) 5.9 %
Colour 19 EBC
Bitterness 26IBU

Pale Malt 1100 g
Pilsner Malt 1500 g
Munich Malt 500 g
Crystal Malt 200 g
Flaked Oats 200 g

Challenger 13 g 60 min
East Kent Golding 14 g 15 min
East Kent Golding 14 g 1 min

Fermentation Danstar Belle Saison 20°C@4 days - 23°C@10 days
 
Sist redigert:
Ser bra ut. Hvis du liker esterpreg kan du dra opp temperaturen til 27-28-29 grader. Belle tåler varme. Pleier å starte på 18 i to døgn og øke gradvis i to døgn.
 
Ser bra ut. Hvis du liker esterpreg kan du dra opp temperaturen til 27-28-29 grader. Belle tåler varme. Pleier å starte på 18 i to døgn og øke gradvis i to døgn.
Takk. :) I praksis vil det nok bli annerledes enn skissert. Jeg har kun varme i skapet der jeg fermenterer, så i stormgjæringsfasen vil gjæren dra seg opp i temperatur, uansett. Nå kommer jeg sikkert ikke i gang med denne på en liten stund, så det kan hende garasjen der skapet står vil fungere som kjøling...
 
Tror jeg hadde mesket den rimelig høyt hvis målet er FG på 1.011.
70C kanskje.
Har ikke gjort det men nå får du kanskje andre sine tanker om mesketemperatur.
 
Takk. Jeg er klar over at Belle Saison er kjent for å gjære langt ned. Meskeskjemaet er hentet fra originaloppskriften, og vil neppe bli endret mye. FG her er beregnet ut fra bryggeprogrammet (beercalc), og standard attentuation for gjæren (80%) i det programmet. Det er ikke krise om den skulle gå lavere i FG. Jeg har ikke så mye egenerfaring med Belle Saison, så dette er en læringsprosess. Originaloppskriften spesifiserer OG og FG til henholdsvis 1.040 og 1.006. Normalt betyr jo høyere OG også en høyere FG. Om jeg havner mellom 1.006 og 1.011, så er jeg fornøyd.
 
Skal du få Belle til å stoppe på 11, må du skyte den. Sist jeg brukte den - og det er siste gang - endte den på 1 flatt. Jeg foretrekker helt klart wlp565 eller 566.

Sørg godt for at det ikke blir igjen spor av den noe sted når du har brukt den - den vil ødelegge alt annet øl den kommer borti. Tenk på den som brett.
 
Min siste stanset på 1.003. OG 1.058. Forsøkte å roe den ned med gjær utgått på dato og gjæringstemp fra 13 til 15C.
Men det brydde den seg ikke om :)
 
...jeg har en slik liggende klar:
gamocenter.jpg


...men fra spøk til revolver:

Jeg vet at du har slitt med Belle Saison, @Finn Berger . Jeg har enorm respekt for dine erfaringer. Men den som intet våger, osv...
 
Min erfaring med Belle S på en Belgisk Spesial, mesket på 67-68gr, OG1.070 (80%Base malt) og at den endte opp på 1.003, som ble altfor tørt....Mesteparten endte forøvrig opp I sluket....
 
Takk for alle advarsler. Jeg driver ikke fallskjermhopping eller fjellklatring. Da får Belle Saison være mitt ekstremsportstunt.
 
Skal du få Belle til å stoppe på 11, må du skyte den. Sist jeg brukte den - og det er siste gang - endte den på 1 flatt. Jeg foretrekker helt klart wlp565 eller 566.

Sørg godt for at det ikke blir igjen spor av den noe sted når du har brukt den - den vil ødelegge alt annet øl den kommer borti. Tenk på den som brett.
Tusen takk igjen. Jeg er ikke klar for å gå for fersk gjær ennå.

Hva endte du opp med å gjøre for å bli kvitt det du mente var en "Belle Saison infeksjon" ?
 
Tusen takk igjen. Jeg er ikke klar for å gå for fersk gjær ennå.

Hva endte du opp med å gjøre for å bli kvitt det du mente var en "Belle Saison infeksjon" ?

Jeg kjenner meg ikke trygg på at jeg er blitt kvitt den. Men jeg renser og vasker og desinfiserer alt jeg kan tenke meg kan være et tilfluktssted for svineriet. Bruker klor på gjæringskarene, plukker fra hverandre kraner, koker slanger og har et veritabelt naziregime overfor flaskene.

Det skal sies at jeg ikke er sikker på at Belle er skurken - det kan jo være en villgjær som er kommet annetstedsfra.Men at Belle kan være like skummel som brett, ville jeg tatt høyde for om jeg skulle bruke den igjen.

Du trenger ikke magnetrører og erlenmeyerkolbe for å bruke fersk gjær. Alt som behøves er en stor nok beholder og tørrmalt + tilstrekkelig styring med tida di til at du kan beregne passende tid før bryggedagen til å sette starteren på.
 
Jeg har en erfaring med Belle Saison, den er heller ikke udelt positiv. Gjæret hardt ut, 1.004, men akkurat dette opplever jeg som en fordel, ikke en ulempe (for Saison). Ølet mitt ble ganske dominert av pepper og en sånn smak som jeg forbinder med "fenolsk" uten at jeg er helt trygg på om det er riktig.

I etterkant har jeg hatt for jævlig mange infeksjoner. Det KAN være tilfeldig, og det kan være åndenes makt, engleskolen, jesus og Belle Saison som trollet meg. Uvisst.

Flaska forøvrig nylig en Saison med WLP585, og det var den reneste hubba bubba, gleder meg til å smake.

Bruk gjerne Belle Saison om du vil prøve, men ikke gjør det kun i frykt for fersk gjær. Fersk gjær er ikke vanskelig. Ihvertfall ikke til en medium gravity saison. To pakker pure pitch rett i karet, og vips! Øl!
 
Belle er litt utenom det vanlige, så da kommer det an på hva man liker. Esterprofilen fra Belle på høy temperatur er noe jeg liker godt. Har brukt Belle mange ganger og vil bruke den igjen pga smak og aroma. Har aldri hatt noen problemer med at den har hengt igjen i gjæringskaret.
 
Bruk gjerne Belle Saison om du vil prøve, men ikke gjør det kun i frykt for fersk gjær. Fersk gjær er ikke vanskelig. Ihvertfall ikke til en medium gravity saison. To pakker pure pitch rett i karet, og vips! Øl!
Jeg frykter ikke fersk gjær. Jeg foretrekker tørrgjær fordi det er så lettvint. Enklere å oppbevare. Mindre styr i forkant av brygging med startere osv (det er ikke så vanskelig å planlegge i forkant, det er heller det at en bryggedag fort kan bli avlyst dersom det dukker opp noe familiegreier). Billigere (selv om det ikke er SÅ viktig). Mindre krav til oksygenering av vørteren (selv om jeg vet at de lærde strides her).

Jeg tenker vel at jeg heller ikke går for fersk gjær kun i frykt for Belle Saison. ;)
 
Belle er litt utenom det vanlige, så da kommer det an på hva man liker. Esterprofilen fra Belle på høy temperatur er noe jeg liker godt. Har brukt Belle mange ganger og vil bruke den igjen pga smak og aroma. Har aldri hatt noen problemer med at den har hengt igjen i gjæringskaret.
Henger meg på denne. Digger Belle rett og slett!
 
Opprinnelig oppskrift lister WLP550, for øvrig. Er det en annen tørrgjær som bedre tilnærmer seg denne enn Belle Saison, så er jeg villig til å bytte i oppskriften min. Inntil videre så satser jeg på Belle Saison. Siden de aller fleste rapporterer at den gjærer langt ned nesten uansett, så har jeg redusert maltbasen en del, slik at OG nå kun er 1.049, og forventet FG er 1.003. Det gir ABV på ca 6%, omtrent som før.

Takk for innspill, folkens. :)

(...men om jeg velger en annen gjær så betyr det ikke at jeg ikke har lyst til å prøve Belle Saison. Jeg har vurdert å lage en en Creme Saison, altså en Cream Ale gjæret med Belle Saison. ;) Men det er en annen historie).
 
Sist redigert:
Jeg har vært i tenkeboksen lenge her nå. @Finn Berger , som er enormt mye mer erfaren enn meg, advarer innstendig mot Belle Saison. Jeg begynner så smått å ta det til meg. Mange anbefaler f.eks. WLP565, men den har en relativt lav utgjæring / høy FG. Det kan gi søtere Saison enn jeg ønsker. Fordelen er at den har tørrgjærekvivalenten Safbrew T-58. Jeg leser på Bryggselv at noen pitcher en ny gjær litt ut i gjæringsforløpet hvis man vil ha den tørrere. Her nevnes WLP001 (som vel kan substitueres med US-05).

Her lukter det split batch. En bøtte med kun T-58 og en som starter med T-58 og får hjelp av US-05 etterhvert. Synspunkter tas imot med takk. Jeg lurer også på når man bør pitche gjær nr 2.

Split batch er gøy! Det føles lenge siden sist. Kjenner at det nok er dette jeg ender på. :)
 
Sist redigert:
Jeg brukte Belle Saison på tabbebrygget mitt som ble mesket på over 90grader. Den spiste alt som var av sukker...

Sent fra min D5803 via Tapatalk
 
Hvis du mesker for høy utgjæring og/eller tilsetter litt sukker så kan du forvente høyere utgjæring enn White Labs opplyser om. Tallene fra White Labs er vel først og fremst nyttig for å sammenligne gjærstammer. Ikke noe problem å lage tørt øl med feks WLP565. Hadde nylig 92/93% tilsynelatende utgjæring med henholdsvis WLP568 og WLP585.
 
Tilbake
Topp