"Saison de Montagne" - første saison

I dag fikk jeg flasket. Det var interessant. Eksperimentet med å pitche US-05 for bedre utgjæring etter stormgjæring har helt andre resultater enn forventet. Utgjæringen er omtrent eksakt den samme i begge bøttene (den ene kun med T-58, den andre altså med T-58 og så US-05).

Smaksmessig er det riktig at den er fruktig og krydderaktig med pepperpreg. US-05 har absolutt påvirket smaken. Det er alt for tidlig å si noe om hvordan dette blir etter karbonering og modning, men hydrometerprøvene med kun T-58 hadde en ganske "aggressiv" fruktighet, mens den med US-05 virket mer avrundet. Jeg har vridd hodet for å kunne identifisere noen av fruktsmakene. Kanskje i nærheten av fersken, men med hint av grapefrukt?
Når det gjelder banan så er det lite av det.

Generelt var lukten bedre enn smaken akkurat nå. Peppersmaken dominerer og ølet virker ellers litt spinkelt, men jeg har fortsatt trua på at modning kan gi et godt øl etterhvert. Jeg synes ikke at evt. restsødme var fremtredende, og med sukkerkarbonering blir det enda tørrere, så smaksmessig tror jeg ikke at lavere FG er nødvendig.

Karboneringstest i dag. Overraskende lite karbonert etter 4 dager. Jeg er ihvertfall vant til at det går litt raskere. Jeg er ganske sikker på at jeg har tilsatt nok sukker. Smaksmessig har det skjedd ting. Kryddersmaken har dempet seg og med kullsyre virker ølet mer komplett. Det gjelder begge deler. Begge har nok likevel litt banan, men det ligger i bakgrunnen. Fruktsmakene har endret seg, og fersken og grapefrukt gjelder ikke lenger. Det er fortsatt et hint av frisk sitrus, men smaken har dratt seg litt mot ananas.

Ølet med kun T-58 har mest krydder/pepper. Luktet fortsatt ferskt og gjæraktig. Det er fortsatt noe ubalansert over denne.

Ølet med både T-58 og US-05 er fortsatt mest balansert. Det har gså kryddersmak, men den dominerer ikke så mye. Både banan og ananas er en tanke tydeligere her.

Begge variantene virker fortsatt litt uferdige, men jeg må si at favoritten min er den med US-05 i tillegg til T-58. Det er et mer balansert øl. Jeg vet for lite om typeriktighet, så det kan godt hende at den med kun T-58 er mer typeriktig for en Saison. Begge er også blitt bedre etter bare 4 dager, så her er det bare å glede seg til utviklingen videre.

Kjørte ny smaking på denne i dag, og nå begynner T-58 å rundes av litt og smaker ganske godt. Litt underkarbonert, men veldig drikkendes. Og veldig klart etter en stund i kjøleskapet. For første gang synes jeg ølet med T-58 er best, mens batchen med litt US-05 fortsatt er mindre gjærpreget. Dessverre er det nå et mindre spennende øl enn den delbatchen som kun gjæret på T-58.

Tilbake
Topp