"Saison de Montagne" - første saison

Takk for forslaget. For akkurat denne oppskriften har jeg ikke lyst til å endre maltbasen ved å tilsette sukker. Jeg skal jo sannsynligvis bruke tørrgjær-varianten av denne gjæren (T-58) og den spesifiserer attentuation til 70% i databladet. Split batch gir mulighet til å sammenligne og lære. :)

Sist redigert:
Som @cjohansen sier er det ingen problem å lage tørt øl med WLP565. Har ikke tallene foran meg nå, men lagde en slags Tank7-klone i mai og den tror jeg gjæret fra 1.070 til 1.005. Har også brukt denne gjæren tidligere på saison. Jeg bruker å pitche på rundt 20 grader, la den freerise til 22-23 grader, og så gradvis høyne temperaturen til opp mot 28-30 grader C inntil full utgjæring er nådd.

Jeg har vært i tenkeboksen lenge her nå. @Finn Berger , som er enormt mye mer erfaren enn meg, advarer innstendig mot Belle Saison. Jeg begynner så smått å ta det til meg. Mange anbefaler f.eks. WLP565, men den har en relativt lav utgjæring / høy FG. Det kan gi søtere Saison enn jeg ønsker. Fordelen er at den har tørrgjærekvivalenten Safbrew T-58. Jeg leser på Bryggselv at noen pitcher en ny gjær litt ut i gjæringsforløpet hvis man vil ha den tørrere. Her nevnes WLP001 (som vel kan substitueres med US-05).

Her lukter det split batch. En bøtte med kun T-58 og en som starter med T-58 og får hjelp av US-05 etterhvert. Synspunkter tas imot med takk. Jeg lurer også på når man bør pitche gjær nr 2.

Split batch er gøy! Det føles lenge siden sist. Kjenner at det nok er dette jeg ender på. :)

Det er folk her med langt mer peiling enn meg, bare så det er sagt.

Jeg har visst faktisk brukt T-58 en gang, men jeg gjæret den nok litt lavt (17-18 grader?), og den stoppet ganske enkelt opp. "Heldigvis" brygget jeg en split batch den gangen, med Belle i den andre halvdelen, så jeg løste problemet enkelt ved å låne gjær fra belle-dunken. Det ble nok mer Belle enn T-58.

Bare for å mase litt mer om fersk gjær:): Kok opp 300 gram light DME i tre liter vann, hell det i gjæringsdunken, og la det kjølne. Så tilsetter du ei pakke med fersk gjær (som ikke er alt for nær utløpsdatoen) og rister skikkelig. La det stå. Neste dag er bryggedag. Da har sikkert gjæringa kommet greit i gang, og alt du gjør er å helle resultatet av brygginga oppi dunken der de tre literne står og gjærer. Og så rister du skikkelig igjen, da.

Det der er faktisk ganske mye mindre styr enn å drive med rehydrering av tørrgjær. Du må bare regne inn de 300 grammene DME og de tre literne i oppskriften din.

Split batch, sier jeg! ;)

Men jeg hører hva dere sier. Liten strategiendring:
Setter denne i to bøtter og følger med på SG. Hvis jeg ikke får den ned mot 1.006-1.008, så pitcher jeg US-05 i det ene karet.

Sist redigert:
Det der er faktisk ganske mye mindre styr enn å drive med rehydrering av tørrgjær. Du må bare regne inn de 300 grammene DME og de tre literne i oppskriften din.
Takk for tilbakemelding. Fordelen med rehydrering (som er ganske enkelt, IMHO) er at den gjøres samme dag. Det gjør at man kan spontanbrygge og spontanflytte bryggedager. Dessuten er ukene mine hektiske. Jeg brygger i helgene. Punktum.

Ja, jeg er kanskje snever, men det er min sneverhet, og personlig begrunnet: Jeg bruker tørrgjær og trives best med det. ;) Jeg har enormt mye annet å lære om denne hobbyen før jeg begynner med fersk gjær og all moroa det fører med seg.

Takk for tilbakemelding. Fordelen med rehydrering (som er ganske enkelt, IMHO) er at den gjøres samme dag. Det gjør at man kan spontanbrygge og spontanflytte bryggedager. Dessuten er ukene mine hektiske. Jeg brygger i helgene. Punktum.

Ja, jeg er kanskje snever, men det er min sneverhet, og personlig begrunnet: Jeg bruker tørrgjær og trives best med det. ;) Jeg har enormt mye annet å lære om denne hobbyen før jeg begynner med fersk gjær og all moroa det fører med seg.

hehe - det er et tøft liv å være misjonær:D. Jeg har fire pakker 05 i kjøleskapet som jeg har kjøpt med fra Bryggselv til en kamerat som for det første nekter å brygge noe annet enn IPA, og som for det andre nekter å bruke noe annet enn 05.

Det mest irriterende er jo at ølet hans er sabla godt:).

Mange anbefaler f.eks. WLP565, men den har en relativt lav utgjæring / høy FG. Det kan gi søtere Saison enn jeg ønsker. Fordelen er at den har tørrgjærekvivalenten Safbrew T-58.

Ut fra beskrivelsen av T-58, synes jeg ikke den ligner på WLP565. Hvor har du informasjonen fra om at de skal være like?

Jeg har brukt WLP565 flere ganger, og har som regel brukt sukker/lav mesketemp for å få nok utgjæring. Har kommet ned på samme verdier som flere andre nevner her, og har ikke opplevd den som vanskelig.

Hvis du skal splittbatche, hvorfor ikke bruke T-58 i den ene og WLP565 i den andre?

Takk for respons. Fordi ferskgjær er for proffer og dem med god tid og råd og fordi ingen av dem har spesielt god utgjæring på papiret.

Referanser:
https://cdn.shopify.com/s/files/1/0093/2142/files/Yeast_Substitutions.pdf

https://brewcamp.com/blog/yeast-substitutions/ - heeelt nederst

Uansett: Om jeg skulle bruke fersk gjær så ville jeg brukt WLP550, som er oppgitt i originaloppskriften.

Dette er ikke et nytt forsøk på å overbevise deg om at du bør bruke fersk gjær. Men at fersk gjær er for proffer, og krever både god tid og god råd, er feil:
Jeg har brygget 11 brygg nå med gjær fra én pose wlp028. Stort sett har jeg brukt topphøstet gjær som jeg ikke har gjort noe annet med enn å sette den i kjøleskapet til jeg skulle bruke den, og så har jeg hevet den oppi. Ikke spesielt hverken dyrt eller tidkrevende, det der:). Og ihvertfall ikke vanskelig. Utstyret er ei hullsleiv og tomme honningglass - ikke særlig profft heller, altså.

WLP028 har to viktige egenskaper: Du kan bruke den til veldig mange ulike øltyper - så å si alt av amerikanske og britiske ales - og du kan topphøste den. Så hvis du brygger en del, og bare brygger amerikanske og engelske ales, kan du egentlig redusere gjærutgiftene dine til omtrent 0 med en sånn gjær. (Jeg har spart vel 400 kroner på de 11 bryggene med wlp028 i forhold til om jeg hadde brukt us-05.)

Først må jeg bare si at T-58 virker som en interessant gjær, og passet helt sikkert godt til denne ølen.
Jeg tolker den oversikten som at det er gjær som kan brukes i stedet for en annen, ikke at det er nøyaktig samme gjær. I så fall er det flere feil i den oversikten... Safale S-04 er ikke det samme som WLP007 osv.

Takk for respons. Fordi ferskgjær er for proffer og dem med god tid og råd og fordi ingen av dem har spesielt god utgjæring på papiret.

Referanser:
https://cdn.shopify.com/s/files/1/0093/2142/files/Yeast_Substitutions.pdf

https://brewcamp.com/blog/yeast-substitutions/ - heeelt nederst

Uansett: Om jeg skulle bruke fersk gjær så ville jeg brukt WLP550, som er oppgitt i originaloppskriften.
Det er mange esoteroske ting ved bryging man egentlig kan drite i. (Beklager språket). Mye mystikk rundt det med gjær, men har aldri forstått motviljen mot ferskgjær. Strengt tatt er det bare å kjøpe nok og hive oppi (SÅ dyrt er det ikke)

Det er flere grunner, men jeg tar ikke en lang diskusjon på det. Som jeg har sagt før, så er det utrolig mye å lære og erfare i denne hobbyen. Jeg kommer sikkert til å prøve fersk gjær også. Men når jeg brygger sånn ca hver 3. helg så er det noe med å ikke forandre så mye og å ikke måtte investere i all verdens utstyr. Lagring av gjær er en historie for seg. Uansett er utvalget av tørrgjær ganske godt (betydelig bedre enn for få år siden, om jeg har skjønt det rett), så jeg føler det ikke som en begrensning. Heller som en utfordring om hva man kan få til med det man har. Det er som sagt mye jeg kunne utvidet med: Maltkvern, oksygeneringsutstyr, kjøleskap med temperaturstyring for gjæring, sirkuleringsmulighet for mesking etc etc. Jeg har så vidt bare begynt reisen og læreprosessen og tar et steg av gangen (siste store endring var kjølespiral, som kun er brukt en gang så langt).

Så la meg pålegge meg selv begrensningen til tørrgjær inntil videre. Det gir meg færre valgmuligheter, men da blir det kanskje enklere å fokusere og lære innenfor de begrensningene jeg har. :)

Oppdatert oppskrift:

Saison de Montagne

Vital Statistics

Volume 14 litres
OG 1048
Alcohol (ABV) 5.1 %
Bitterness 25 IBU
FG 1009

Fermentables
Pale Malt - 1000 g
Pilsner Malt - 1300 g
Munich Malt - 400 g
Crystal Malt - 170 g
Flaked Oats - 170 g

Mash schedule

Mash step 63 °C 30 min
Mash step 66 °C 30 min
Mashout 77 °C 5 min
Sparge 2 x 2 liter 80 °C ~ 15 min

Hops
Magnum 11.9 % 8 g 60 min
East Kent Golding 4.4 % 14 g 15 min
East Kent Golding 4.4 % 14 g 1 min

Fermentation

Fermentation Safbrew T-58 18 °C 4 days
Fermentation Safale US-05 20 °C 5 days (optional addition - split batch)
Fermentation - 23 °C 5 days
Bottle carbonation - 21 °C 14 days

Oppdatert oppskrift:

Saison de Montagne

Vital Statistics

Volume 14 litres
OG 1048
Alcohol (ABV) 5.1 %
Bitterness 25 IBU
FG 1009

Fermentables
Pale Malt - 1000 g
Pilsner Malt - 1300 g
Munich Malt - 400 g
Crystal Malt - 170 g
Flaked Oats - 170 g

Mash schedule

Mash step 63 °C 30 min
Mash step 66 °C 30 min
Mashout 77 °C 5 min
Sparge 2 x 2 liter 80 °C ~ 15 min

Hops
Magnum 11.9 % 8 g 60 min
East Kent Golding 4.4 % 14 g 15 min
East Kent Golding 4.4 % 14 g 1 min

Fermentation

Fermentation Safbrew T-58 18 °C 4 days
Fermentation Safale US-05 20 °C 5 days (optional addition - split batch)
Fermentation - 23 °C 5 days
Bottle carbonation - 21 °C 14 days
Jeg ville ha lagt til noe sukker. Enten rent sukker eller kandisirup evt honning - 2-300g kanskje.

Skjønner ikke helt meskestegene (63 og 66) dine heller. Du kan like gjerne kjøre ett steg på 64C f.eks. Saison skal være lett i kroppen.

Split batch er gøy men US-05? Skjønner du ønsker bruke tørrgjær. Hva med M29 eller M31 fra Mangrove Jacks? Vil definitivt gi mer preg :)

Enkel forklaring på alt du spør om: Med unntak av at OG er høyere og humletyper er justert en tanke innenfor samme "familie", samt valg av gjær som etter min mening er den største endringen, så er dette en tilpasning av en kommersiell oppskrift fra et kjent norsk bryggeri. Jeg kommer ikke til å justere maltbase eller meskestegene. De kommer fra opprinnelig oppskrift.

US-05 er der for å gi utgjæring uten å sette særlig preg etter at T-58 har gjort den jobben. Begge bøttene får altså T-58 først og når stormgjæringen legger seg, så får den ene bøtta US-05 for å gjære ut til lavere FG og dermed bli tørrere. Slik "seriepitching" av gjær har jeg aldri gjort før, og det er jo en grunn til å prøve det i seg selv.

Liten oppdatering her. Jeg pitchet US-05 i den ene bøtta etter ca 4 dager. Da var SG gått fra OG på 1049 til 1013 med T-58 i begge bøttene.

Så... nå har bøttene stått ca 10 dager og SG er... 1013 i begge bøtter. :p

Dette split batch-eksperimentet ser altså ut til å bli mislykket med tanke på å drive SG lavere med en annen gjær.

Men det luktet veldig godt av dette ølet. Gleder meg til å flaske til helgen. :)

Hei!
Fikk du mye banan fra T-58? Leser på mange amerikanske forum at det er flere som rapporterer banan fra T-58, men de sier ingenting om hvorvidt de har temp.-kontroll eller hvilken temp de lot den gjære på. Tenkte å lage en slags Hesjeøl-klone med T-58 og vil ha så lite banan som mulig :)

Det skal flaskes i morgen. Jeg har ikke svar i dag, men kanskje etter å ha smakt hydrometerprøven i morgen.

Tilbake
Topp