Såvidt jeg forstår, er det en saison-gjær, "samme" som wyeast 3711, og kanskje Belle Saison fra Danstar (tørrgjær). Hvis den oppfører seg som Belle, skal du gi den god tid før du tapper opp. Den (Napoleon) skal gi ekstrem utgjæring, men den bruker antakelig litt tid på å knaske i seg de siste restene av komplekse sukkerarter. Bli ikke overrasket om den går under 1.000.
- Jeg bruker b64 napolion Imperial Organic. Den er vel egentlig fransk - men håper det blir en saison? Saison er vel litt fransk også?
Finnes det noe belegg for å hevde at 'de vil oppføre seg som infeksjoner'?Såvidt jeg forstår, er det en saison-gjær, "samme" som wyeast 3711, og kanskje Belle Saison fra Danstar (tørrgjær). Hvis den oppfører seg som Belle, skal du gi den god tid før du tapper opp. Den (Napoleon) skal gi ekstrem utgjæring, men den bruker antakelig litt tid på å knaske i seg de siste restene av komplekse sukkerarter. Bli ikke overrasket om den går under 1.000.
Vær veldig nøye med reinholdet når du bruker disse gjærtypene, for de vil oppføre seg som infeksjoner om du får dem over i andre brygg.
Hvis du får gjær med veldig høy utgjæring i et brygg hvor det skal være lav utgjæring, blir resultatet veldig høy utgjæring. Litt som for infeksjoner. Min erfaring er dog at normalt renhold er tilstrekkelig, men der er det flere oppfatninger.Finnes det noe belegg for å hevde at 'de vil oppføre seg som infeksjoner'?
Presis! Og det å utsette en gjær for mistanker uten grunn har jeg liten sans forHvis du får gjær med veldig høy utgjæring i et brygg hvor det skal være lav utgjæring, blir resultatet veldig høy utgjæring. Litt som for infeksjoner. Min erfaring er dog at normalt renhold er tilstrekkelig, men der er det flere oppfatninger.
Presis! Og det å utsette en gjær for mistanker uten grunn har jeg liten sans for
Det er ikke snakk om å "utsette for mistanker", og du burde kanskje sjekke om det er noen grunn til å være litt forsiktig med disse gjærtypene før du beskylder meg for lurvete oppførsel?.
Belle saison er en villgjærtype - diastaticus - som er "temmet", og det er antakelig andre saison-gjærtyper med så ekstrem utgjæring også.
Har du en kilde for dette du kan henvise meg til slik at jeg kan utdype meg i det? Finner ikke noe konkret når jeg googler
Bekreftes. De mente forøvrig at all saisongjær er diastaticus....på forespørsel har fått bekreftet fra Danstar at Belle Saison er en diastaticus. Det har også en av deltakerne på forumet her fått (@Oberstbräu?), men jeg finner ikke igjen tråden nå.
Jeg har brygga en del med begge disse. Oppfører seg svært forskjellig, uten at jeg kan påstå noe om slektskapsforholdet av den grunn.3711 stammer antakelig fra Brasserie Thiriez (http://allaboutbeer.com/brasserie-thiriez/), og hvis 3711 og Belle har samme opphav, kommer selvfølgelig Belle derfra, også.
Bekreftes. De mente forøvrig at all saisongjær er diastaticus.
Jeg har brygga en del med begge disse. Oppfører seg svært forskjellig, uten at jeg kan påstå noe om slektskapsforholdet av den grunn.
Har ellers aldri opplevd kontaminering av batcher gjæra med andre gjærstammer. Gjæringskar i plast, vasket med PBW, desinfisert med StarSan.
Har aldri hatt rosa bunnfall med Belle (eller noen andre gjærtyper).Et symptom; gjærbunnfallet i de infiserte ølene er rosa. Forteller det noe? Mener å huske at Belle gir et rosa bunnfall. Eller husker jeg fei?
Har aldri hatt rosa bunnfall med Belle (eller noen andre gjærtyper).