Saison oppskrift, meninger (ekstrakt)

Dalaker: Tusen takk for inputs på minimesk! Jeg skal definitivt prøve det ut!

JørnP: Da lar jeg det stå på 300 gram Munich, så får vi se åssen smak det blir av det.

Gahr: Nå har jeg skiftet det ut med dekstrose som var det nærmeste jeg fant farin i lista på beercalc.
Tror jeg bare lar det stå på 300 gram å ser hvordan det blir. Blir nok ikke siste gang jeg brygger en Saison.
Min første Saison var en Nøgne Ø Saison, Husker at det var som om munnen min gikk inn i "Hyperspeed"! :eek:

Vil takke alle for hjelpen og inspilla til nå (Det kommer nok flere spm. etterhvert).  ;)
Uten dere og dette forumet ville nok mange hjemmebryggere fremdeles holdt seg
til "just add sugar and water" og bruksanvisningen som kommer med.

Her kommer the final recipe:

Statistics
Boil volume: 23 liters
Volume: 20 liters
OG: 1051
FG: 1007
Alcohol: 5.8 % by vol.
Colour: 9 EBC (Golden)
Bitterness: 24 IBU
BU/GU: 0.47


Fermentables
Dry Light Extract 2000 grammes
Dry Wheat Extract 300 grammes
Munich Malt 20 EBC 300 grammes (minimeskes)
Dextrose/Farin 300 grammes


Hops
Amarillo 6.5% alpha 20 grammes 60 minutes (Denne blir kun for bitterhet, derfor bruker jeg
                                                                  det jeg har fra forrige brygg)
Styrian Golding 4.0% alpha 25 grammes 15 minutes
Styrian Golding 4.0% alpha 25 grammes 5 minutes
Styrian Golding 4.0% alpha 25 grammes dry hopped


Fermentation
Yeast: 3711 French Saison
Fermented at 20-27 degrees C for 14 days or more.
 
Så det nå, tenkte ikke over det. Men det er bare forskjell i farge ut fra det jeg kan se,
sukker er visst bare sukker i følge Beercalc.  :)
 
Ok, ikke så mye å si på så små mengder altså?
Jeg skal bruke helt vanlig butikk sukker, regner med det var det de gjorde back in the days også hvis
de skulle tilsette sukker i brygget. Tviler på de stod å klødde seg i hodet å lurte på om de skulle
bruke farin, demerera, dekstrose etc.  :laugh:
 
Ikke så veldig forskjell. Uansett vil forskjellen neppe ødelegge brygget ditt!
 
Nå har jeg gjort et forsøk på denne oppskriften. Men til min store skrekk klarte jeg å glemme å tilsette sukker under koking!
Hva gjør jeg nå? Vørteren er allerede kjølt ned. Har jeg ødelagt hele brygget? Eller kan det reddes?
Trenger hjelp fra noen kloke hoder  :help:
 
Pjuu! Tusen takk for super raskt svar! Trodde hele greia var gått adundas et øyeblikk.
Ok, da gjør jeg det i morgen. I mellomtiden blir det spennende å se om gjæringa kommer i gang.  :)
Men skal jeg røre i brygget etter at jeg har tilsatt sukkeret? Eller bare hele det over og la det stå til?

Nok en gang tusen takk!

Mvh
 
Nå har saisonen stått til gjæring i snart to uker. I dag tilsatte jeg 25 gram Styrian goldings i gjæringsbøtta.
Det som jeg synes var litt rart var at like etterpå begynte det å ploppe forholdsvis hyppig i gjærlåsen.
Jeg tok en prøve også, og den viste en SG på 1002 så det skal jo ikke være så mye sukker igjen.
Hovedgjæringa avtok etter 4 dager, og før jeg tilsatte tørrhumlen så ploppa det kanskje 2 ganger i timen.
Er dette normalt? Hva er det eventuelt som gjør at gjæringa starter igjen?
 
1002 er jo meget bra :skitbra:
jeg bare drømmer enda om slik lav FG

Jeg vet ikke hva skjer med plopping i låset :jaha: tror det betyr ikke så mye
 
Må si jeg ble meget overrasket over målingen!  :eek:
Med tanke på at gjæren var begynt å bli litt gammel så trodde jeg aldri at den skulle gjære så lavt.
Men synes allikevel det var merkelig at gjæren våknet til liv etter jeg tilsatte humlen.  :jaha:

Smakte litt på prøven også. Ble kanskje ikke helt overbevist over smaken, men håper det vil
hjelpe seg når det får modnet litt på flasker. Tror også at 300 gram med hvete malt var litt lite.
Ølet var ikke så tåkete som jeg håpte, og smakte heller ikke noe særlig hvete.
Så blir nok å tilsette 500 gram neste gang.
 
Jeg har brygget med ca 15% hvete med og uten proteinrast men øllet blir klar etterhvert. Jeg tar gjerne imot tips om hvordan å få uklarhet som varer :)
 
Bortsett fra å bare få bevegelse i flaskene, noe de visst ofte gjør med hveteøl i tyskland, så kan man tilsette hvetemel under kokingen, som sørger for en tåke av stivelse. Er ikke så sikker på hvilken effekt dette har på smaken, men det vil ihvertfall sørge for at ølet ikke blir helt klart.
 
Det som er problemet mitt er at ølet er mer eller mindre klart/gjennomsiktig i dunken. Så når dette går på flasker
vil det jo ikke komme med noe særlig av hveten, siden dette har sunket til bunns under gjæringsprosessen.
Noe jeg heller ikke var klar over når jeg brygget dette er jo at hvete spraymalt består av kun ca. 50% hvete.
Så det vil si at jeg har tilsatt rundt 125 gram hvete i et brygg på 20 liter, som jeg ville tro er altfor lite.
Men nå er jeg en erfaring rikere til neste gang.  :)
 
1002 er jo meget bra
jeg bare drømmer enda om slik lav FG

målte på min siste saison 1003 i dag.
Det tok 6 uker (OG 1056) og nå er jeg usikkert om jeg skal tilsette ny gjær til etterkarbonering.. brukte Belgian Saison.
 
Jeg tilsatte ikke noe ekstra gjær til karbonering. Er det noe jeg burde gjort?
Tenkte ikke helt over det når jeg flasket.
 
Mikkel skrev:
Jeg tilsatte ikke noe ekstra gjær til karbonering. Er det noe jeg burde gjort?
Tenkte ikke helt over det når jeg flasket.
neida, mellom brygge og tappedato var det ca 3 uker hos deg. Men jeg har aldri tappet 6 uker etter bryggedag.. derfor tviler jeg
 
Tilbake
Topp