Samletråd for internettvarp av bryggerinteresse

Sånn!
Evt med øll i flasken.
nedameme.jpg


Sent from my C6603 using Tapatalk
 
Kult:) Hva slags karboneringsten bruker du? Har du prøvd med øl også? Kan du åpne flasken rett etterpå uten at det bruser over eller må du vente?
 
Alle har seff fått med seg at Biltema nå selger rustfrie kuleventiler? I tillegg flere nye godbiter for styreskap, som lamper osv
 
BananØl skrev:
Kult:) Hva slags karboneringsten bruker du? Har du prøvd med øl også? Kan du åpne flasken rett etterpå uten at det bruser over eller må du vente?

Bruker alkismetoden, samme metode som jeg bruker på fat.
Ingen karboneringsstein, snur oppned og rister som ¤%&%& helt til jeg synes det virker passe. Viktig at innholdet er kaldest mulig, gjerne 0 grader. Trykk ca 3 bar.

Det er noen rester av maskineringsolje på pakninger og stål, så i dag prøvde jeg bare med vann. Skal få en runde i oppvaskmaskin før jeg smaker eller bruker dyrebar øll.

Ser for meg at det kan være lurt å åpne forsiktig, veeeldig forsiktig. (Basert på rikholdig sodastream-eksperimentering på tidlig 80-tall) 
 
Skjønner fremdeles ikke helt poenget; en må ha en slik for hver PET-flaske?


Jernia har 36liters alukjel med lokk, brenner og regulator for 998kr. Gryta var solid, omtrent som en gammeldags Høyang fra bedehuset.
 
Bård skrev:
Alle har seff fått med seg at Biltema nå selger rustfrie kuleventiler? I tillegg flere nye godbiter for styreskap, som lamper osv

Fikk med meg at de har kommet i den nye katalogen ihvertfall, har du sett at ventilene har kommet ut i butikkene?
 
GuttormG skrev:
Skjønner fremdeles ikke helt poenget; en må ha en slik for hver PET-flaske?

Regner med du skrur den av etter karbonering og skrur på en vanlig kork. Som med en brusmaskin. Jeg har også bestilt en. Skal komme tilbake med erfaring når den er utprøvd.
 
Jepp, det er prinsippet. Som en brusmaskin, men du kan bruke de flaskene (og innholdet) du vil.
Ser for meg at den kan være praktisk for å smake underveis i lagring/modning/tørrhumling av ferdig (men flatt) øl. Sikkert også nyttig hvis du sliter med å drikke opp hele flaska, men det gjelder vel ingen her inne. 

Et tips er å klemme ut luften fra flasken før korken skrus på, men bevare litt ledig plass i flasken. På den måten unngår du kontakt med luft og dermed oksydert øl. Litt headspace er fint, det gjør det enklere å riste inn CO2 i væsken/øllet.
Hvis man er ekstra paranoid kan man først fylle flasken med CO2, før du fyller den med øl. Da vil øllet presse ut CO2en fra undersiden, og du reduserer kontakt med O2 til et ABSOLUTT minimum. 
 
Amarillo skrev:
Bård skrev:
Alle har seff fått med seg at Biltema nå selger rustfrie kuleventiler? I tillegg flere nye godbiter for styreskap, som lamper osv

Fikk med meg at de har kommet i den nye katalogen ihvertfall, har du sett at ventilene har kommet ut i butikkene?
Finner ingenting online på biltema.no, burde jeg det?

Erlend H.
 
Ikke meg også finner disse online.

Men jeg kan melde om tidenes levering fra aliexpress, bestilte silbunn på onsdag i forrige uke, landa hentelapp i postkassa onsdag denne uka.
:fyflate: :fyflate:
 
Har en stor handleliste klar til aliexpress og lurer på om jeg skal dele den opp i mindre for å se om fortolling kan unngås
 
Erlend H. skrev:
Finner ingenting online på Biltema.no, burde jeg det?

Erlend H.

Ser i katalogen at en annen artikkel i samme kategori (forniklet kuleventil i messing) er merket med "Kommer inn i løpet av april". Mye mulig det gjelder de rustfrie også? De ligger heller ikke tilgjengelig online. Tar vel også litt tid før nettbutikken er oppdatert tenker jeg.
 
Brastad skrev:
Ikke meg også finner disse online.

Men jeg kan melde om tidenes levering fra aliexpress, bestilte silbunn på onsdag i forrige uke, landa hentelapp i postkassa onsdag denne uka.
:fyflate: :fyflate:
Hvilken silbunn er dette? Link?
 
Avsug: Du fester på en silikonslange. Slangen fester du så på en nippel. Nippelen har du festet innvendig til gjennomføringen på kjelen. Fest en kran med nippel/hurtigkobling på utsiden av kjelen. Da er det bare å trykke på play. Hvos det ikke funker med en gang, kan du ta ut silbunnen og blåse på den, evt. dra ut slangen, telle til ti, og så prøve på nytt. :p

Pleier å gi glimrende resultat!;)
 
Tilbake
Topp