Samletråd for internettvarp av bryggerinteresse

Jeg var ute på et militært overskuddsalg i dag på Forus travbane i Stavanger. De solgte en god del gryter i størrelse 20–52 liter. Det så ut som grytene var i 2 mm rustfritt stål. Jeg kjøpte ingen, men disse grytene er kanskje interessante for noen i Stavanger-området.

Jeg vet ikke det er gryter som egner seg til ølbrygging, men med tanke på at de er beregnet for militæret, så tåler de nok litt. Prisen var det ingenting å si på, synes jeg.

Firmaet som dreiv dette salget het overskuddsmateriell.no. De har visstnok disse salgene rundt om kring i Norge. Jeg har ingen tilknytning til de som selger grytene, annet enn at jeg var ute der og kjøpte noen andre greier.
 

Vedlegg

  • IMG_20160308_171917467.jpg
    IMG_20160308_171917467.jpg
    342,5 KB · Sett: 308
Jeg skal sende en forespørsel om detter rustfrittstål eller alu.

Du legge ut hva de sier. Det så ut som grytene var i rustfritt stål, 2 mm tykkelse vil jeg si. Spennende å se om dette stemmer.

Det lå også en slags rist nedi alle grytene. Den er der sikkert sånn at maten ikke skal svi seg i bånn. Kanskje noe som kan modifiseres til en silbunn? Ser jeg skulle tatt et bilde av innsiden av grytene òg.
 
Sist redigert:
Er det forresten noen som vet grunnen til at Kölsch-glass bare inneholder 2 cl?

2 cl var vel litt lite kanskje, 20 cl er vel mer innafor ;)

Ifølge wikipedia (https://de.wikipedia.org/wiki/Kölner_Stange) er årsaken til formen og volumet på glasset at Kölsch har relativt lavt CO2-innhold og skjørt skum, slik at ølet i større og videre glass fort endrer karakter.

Die Form und das geringe Fassungsvermögen dieser bisweilen als Reagenzglas verspotteten Glasform begründen sich in der Tatsache, dass der Bierschaum des Kölsch nicht sehr stabil ist und dieses von Haus aus einen relativ geringen CO2-Gehalt hat. In großen, breiteren Gläsern würde Kölsch schnell schal.
 
Tilbake
Topp