Samletråd for internettvarp av bryggerinteresse

Første gang jeg ser dette men rakk å bestille, kanskje dette er som svart fredag og kommer hvert år ?
Det er mulig, det er noe som kalles Blue Monday. 3. mandag i januar skal være den dagen i året folk ser på som den mest deprimerende.
Julen er ferdig, nyttårsløftene har gått åt skogen, og det er fortsatt leeenge til sommeren...

Derfor kommer handelsnæringen nok en gang på banen og vil hjelpe oss til å se lysere på livet :D
 
Det er mulig, det er noe som kalles Blue Monday. 3. mandag i januar skal være den dagen i året folk ser på som den mest deprimerende.
Julen er ferdig, nyttårsløftene har gått åt skogen, og det er fortsatt leeenge til sommeren...

Derfor kommer handelsnæringen nok en gang på banen og vil hjelpe oss til å se lysere på livet :D
Litt forvirrende er det jo at blåmandagen i norsk tradisjon er dagen mellom fastelavn og feitetirsdag - altså ut på vårparten.
 
Har Mesterbrygg i Kristiansand opphørssalg?

199,- for 25kg basismalt er uhørt.
249,- til 300,- for 25kg spesialmalt.

Humle er også billigere enn jeg har sett andre steder.
 
Biltema selger ut mye forskjellig til sterkt reduserte priser for tiden.
Blant annet bokser i rustfritt stål som er kjekke å ha i bryggeriet.
De er luft- og vanntette (pakning i lokket). Jeg bruker de til vanntilsetninger (f.eks. kalsiumklorid.), men de er også fine til humlepellets og annet som bør oppbevares fukt- og/eller lufttett.

Fra 350 til 1500 ml og nedsatt med 75%.

 
For å brygge mindre batcher så har jeg savnet en mindre kjele og SS Brew Tech sin 5.5gal/20L er jo ikke så lett å tak i lenger.

Kjøpte nettopp en 28L kjele fra Aliexpress til den nette sum av 1011kr (kjøpsum, frakt og moms/VOEC inkludert!) som så veldig interessant ut og som er på tilbud nå. Oppdatering følger når den er mottatt :)


1645441235635.png
 
For å brygge mindre batcher så har jeg savnet en mindre kjele og SS Brew Tech sin 5.5gal/20L er jo ikke så lett å tak i lenger.

Kjøpte nettopp en 28L kjele fra Aliexpress til den nette sum av 1011kr (kjøpsum, frakt og moms/VOEC inkludert!) som så veldig interessant ut og som er på tilbud nå. Oppdatering følger når den er mottatt :)


Vis vedlegget 55802
Ser ut som om de er litt koniske i formen, uten at det vel er noe problem?

Jeg synes 28 liter er akkurat litt i overkant. 22-23 liter hadde vært helt ideelt for meg. Men nå har jeg jo 20 liter'n til SSBrewtech. Den begrenser riktignok brygging av no sparge til 9-10 liter til gjæring, men jeg kan leve med det. Til halve brygg med batch sparging er den perfekt, og det er det jeg kommer til å bruke den mest til.

Det er ikke det at jeg ikke hadde kunnet brygge små brygg på 36-liter'n min, men 20-liter'n er bare så suveren å håndtere, så det føles helt ennerledes å jobbe med den:).

SSBrewtech har ikke slutta å produsere den, så det er bare å mase på importøren (https://www.scandinavianbrew.no/) om å ta den inn igjen. (Jeg får ikke prosenter av dem, jeg er bare veldig fornøyd med disse kjelene:).)
 
Sist redigert:
Ser ut som om de er litt koniske i formen, uten at det vel er noe problem?

Jeg synes 28 liter er akkurat litt i overkant. 22-23 liter hadde vært helt ideelt for meg. Men nå har jeg jo 20 liter'n til SSBrewtech. Den begrenser riktignok brygging av no sparge til 9-10 liter til gjæring, men jeg kan leve med det. Til halve brygg med batch sparging er den perfekt, og det er det jeg kommer til å bruke den mest til.

Det er ikke det at jeg ikke hadde kunnet brygge små brygg på 36-liter'n min, men 20-liter'n er bare så suveren å håndtere, så det føles helt ennerledes å jobbe med den:).

SSBrewtech har ikke slutta å produsere den, så det er bare å mase på importøren (https://www.scandinavianbrew.no/) om å ta den inn igjen. (Jeg får ikke prosenter av dem, jeg er bare veldig fornøyd med disse kjelene:).)
Den er litt konisk for å kunne stable kjeler oppi hverandre ja.

Selv om kjelen er 28L helt opp til kanten så må man jo ikke fulle den helt til kanten heller :p

Jeg koker vanligvis i en SS Brewtech 15gal/57L kokekjele til vanlig så det blir litt lettere å håndtere ja!

Kan jo lure inn noen enkle BIAB brygg på hytta også med en passelig liten kjele for kosens skyld :)
 
Den er litt konisk for å kunne stable kjeler oppi hverandre ja.

Selv om kjelen er 28L helt opp til kanten så må man jo ikke fulle den helt til kanten heller :p

Jeg koker vanligvis i en SS Brewtech 15gal/57L kokekjele til vanlig så det blir litt lettere å håndtere ja!

Kan jo lure inn noen enkle BIAB brygg på hytta også med en passelig liten kjele for kosens skyld :)
Det siste er avgjort en ide:). (Nå har ikke jeg hytte, men vi som bor på Hadeland trenger jo ikke det :p.)

Du kan jo gjøre sånn: https://forum.norbrygg.no/threads/liten-og-kjapp-enkel-og-billig-brygging.44180/#post-570993
 
Jeg starta bryggekarrieren med å rote fram den største gryta jeg hadde i hus (13L) og BIAB så kjenner prosessen. Kjelene vokste fort etter det men nå "må" man altså ha en litt mindre kjele i hus for fleksibilitet :)
hehe - etter opptelling ser jeg at jeg har: 15 ltr Coop, 20 ltr SSBrewtech, 36 ltr "vanlig", 40 ltr "vanlig", 60 ltr SSBrewtech og 80 ltr SSBrewtech. Akk ja; det har balla på seg:). Et par av dem er resultatet av litt ubetenksomme internettvarp - for å ha sagt noe som holder meg innafor trådtemaet:).

Det er grunn til å besinne seg litt, altså. I den sammenhengen kan jo nevnes at det er på vei 16 glass á 350 gram svart melasse til meg. De var på tilbud, og så var det noe med grensa for fri frakt, og det bør vel også nevnes at jeg hadde latt meg rive litt med av hvor godt ølet mitt smakte den dagen. Så hvis noen har et ærend på Hadeland samt behov for svart melasse, er det bare å stikke innom :p! (Det kan dere for så vidt gjøre uten å ha behov for melasse, også:).)

Jeg brygger jo etter hvert nesten utelukkende lyst øl :D.
 
For å brygge mindre batcher så har jeg savnet en mindre kjele og SS Brew Tech sin 5.5gal/20L er jo ikke så lett å tak i lenger.

Kjøpte nettopp en 28L kjele fra Aliexpress til den nette sum av 1011kr (kjøpsum, frakt og moms/VOEC inkludert!) som så veldig interessant ut og som er på tilbud nå. Oppdatering følger når den er mottatt :)


Vis vedlegget 55802

Tenker vi kaller det en 25L kjele :) (25,8 liter med vann i den på bildet)

Her dandert med tri-clamp gjennomføring, pickup tube og sanitær kuleventil.

Latterlig tynnvegga kjele! Men den virka på induksjon og var sykt lett å håndtere, så dette blir gøy for små test batcher / hyttebrygg osv.


20220329_185721190_iOS.jpg
 
Tilbake
Topp