Samletråd for internettvarp av bryggerinteresse

Jeg har vært på jakt etter en bøtte å samle eplejuice fra pressing, får ca 8 liter fra en batch. Men igjen, vet ikke om den er verdt 450 kr der heller...
 
Tja, men den vil jo overleve brygging i all fremtid, og alle andre oppgaver som bøtte.
Jeg vedder på at jeg kan ødelegge bøtta derom jeg er litt uforsiktig med denne... ;)
Ødela hvertfall den bøtta jeg miksa limen i. Den herda under vann.

 
Synes i grunn Black Week ikke har vært noe å snakke om. Noe også denne tråden viser med null aktivitet.

Selv om Brewshop har den del humle på tilbud, har jeg ikke noe interesse for dette i år.

Men det finnes ett unntak. Desverre gjør fraktkostnader dette uaktuelt for meg. Amundsen sin hjemmebryggerbutikk har priser som er verdt å heve et par øyenbryn.

AEB gjær med 40% avslag

Prisene på bokser ser rimlige ut.

Yakima Chief humle med greit avslag

Rundt midnatt lå det inne store avslag på 25kg malt. Fuglesang Pilsner og Simpson Golden Promise til under 300,-
Det var antakelig en feil, ser det er borte nå.
 
Synes i grunn Black Week ikke har vært noe å snakke om. Noe også denne tråden viser med null aktivitet.

Selv om Brewshop har den del humle på tilbud, har jeg ikke noe interesse for dette i år.

Men det finnes ett unntak. Desverre gjør fraktkostnader dette uaktuelt for meg. Amundsen sin hjemmebryggerbutikk har priser som er verdt å heve et par øyenbryn.

AEB gjær med 40% avslag

Prisene på bokser ser rimlige ut.

Yakima Chief humle med greit avslag

Rundt midnatt lå det inne store avslag på 25kg malt. Fuglesang Pilsner og Simpson Golden Promise til under 300,-
Det var antakelig en feil, ser det er borte nå.
Jeg har spart en del kroner på Winexpert vinsett fra Brewshop. Så nå har jeg tre sett i tillegg til det jeg allerede har på flaske, som jeg blei veldig godt fornøyd med.

Skjønner bare ikke hvordan jeg skal få drukket 80 liter vin - jeg drikker jo nesten ikke vin :D.
 
Skjønner bare ikke hvordan jeg skal få drukket 80 liter vin - jeg drikker jo nesten ikke vin :D.
Det står seg godt. Har flasker som er over året nå, lagra under trappa inne i huset sikkert litt varmere enn optimalt, men smaker ikke noe feil ved de enda. Flotte julegaver/bursdagsgaver eller å gi bort til verten hvis man blir invitert i selskaper.
 
Det står seg godt. Har flasker som er over året nå, lagra under trappa inne i huset sikkert litt varmere enn optimalt, men smaker ikke noe feil ved de enda. Flotte julegaver/bursdagsgaver eller å gi bort til verten hvis man blir invitert i selskaper.
Ja, jeg får nok ikke avsetningsvansker:). Og ølkjeller'n har grei oppbevaringstemperatur; den varierer mellom 9-10 grader på vinteren og rundt 14 om sommeren. Det bør holde.

Noe går sikkert med til matlaging. Med en litt rimeligere literpris kan man jo bruke litt mer vin, og det er mye godt som er basert på det:).

Det var noe veldig fascinerende med å faktisk få god vin av det Classic-settet, så jeg blei rivi med:). Har gått opp til Reserve nå, men skal nok prøve topp-klassen, også.
 
Helt ærlig gutter, kan resultatet fra sånne sett sammenlignes med vanlig vin?
Jeg testa et billig sett tidligere, hvitvin. Den var vel omtrent på nivå med hva jeg ville forventa av det billigste på polet. Ikke veldig godt, men det gikk an å drikke. (Og den forsvant på merkelig vis. Plutselig var det tomt:).)

Winexpert-settet til 900 som jeg har testa, er vesentlig bedre. Sjøl om er vinen er helt fersk, synes jeg den er fullt på høyde med en ikke altfor dyr polvin. Jeg er ingen vinkjenner, og ser ingen grunn til å handle på polet når jeg har denne i kjeller'n. Og jeg ser for meg at den vil runde seg og utvikle seg litt, sjøl om jeg ikke trur at det ligger noe stort lagringspotensiale i den.

Og så er jeg spent på de litt dyrere settene jeg sitter med nå, som jeg ikke har gjort noe med enda.
 
Jeg testa et billig sett tidligere, hvitvin. Den var vel omtrent på nivå med hva jeg ville forventa av det billigste på polet. Ikke veldig godt, men det gikk an å drikke. (Og den forsvant på merkelig vis. Plutselig var det tomt:).)

Winexpert-settet til 900 som jeg har testa, er vesentlig bedre. Sjøl om er vinen er helt fersk, synes jeg den er fullt på høyde med en ikke altfor dyr polvin. Jeg er ingen vinkjenner, og ser ingen grunn til å handle på polet når jeg har denne i kjeller'n. Og jeg ser for meg at den vil runde seg og utvikle seg litt, sjøl om jeg ikke trur at det ligger noe stort lagringspotensiale i den.

Og så er jeg spent på de litt dyrere settene jeg sitter med nå, som jeg ikke har gjort noe med enda.
Er det bare hvitvin du har prøvd?
 
Er det bare hvitvin du har prøvd?
Nei, det jeg nettopp har fått ferdig nå, er rødvin; et Classic Winexpert-sett med Carnernet Sauvignon-druer fra Chile. Saftig, fruktig, masse "bærsmak". Tørr, og med kraftige tanniner. Preg av fersk vin på en god måte. Ville vært farlig lett å bøtte nedpå mye av dersom jeg hadde hatt det med å bøtte nedpå mye vin.

13,4% - skumle greier.
 
Ja, ja og ja. Lurer på å teste litt på boks av det Amarone settet jeg skal lage nå. 330ml er en fin porsjonspakke.
Amarone er kanskje det beste jeg vet. Bedre enn en Belgisk kvadruppel. Fint om du forteller hvordan resultatet ble. Jeg håper det faller gjennom i forhold til en god Amarone, for da slipper jeg å starte med vinlegging igjen. De to siste flaskene fra forrige vinleggingsperiode (midt på -80tallet) ligger fremdeles i kjelleren.
 
Amarone er kanskje det beste jeg vet. Bedre enn en Belgisk kvadruppel. Fint om du forteller hvordan resultatet ble. Jeg håper det faller gjennom i forhold til en god Amarone, for da slipper jeg å starte med vinlegging igjen. De to siste flaskene fra forrige vinleggingsperiode (midt på -80tallet) ligger fremdeles i kjelleren.
Jeg prøvde meg vel også den gangen. Og flere andre. Som jeg husker det, blei det aldri laget noe som var i nærheta av å være godt. Det du får nå, er noe helt annet.
 
Amarone er kanskje det beste jeg vet. Bedre enn en Belgisk kvadruppel. Fint om du forteller hvordan resultatet ble. Jeg håper det faller gjennom i forhold til en god Amarone, for da slipper jeg å starte med vinlegging igjen. De to siste flaskene fra forrige vinleggingsperiode (midt på -80tallet) ligger fremdeles i kjelleren.
Har laga en versjon før, det var av reserve settet. Dette er premium settet med 14 liter most og drueskall. Forrige var veldig god allerede etter seks måneder. Har ei flaske igjen av den som skal tas i jula tenkte jeg. Vinen er litt bløtere enn polvin, mangler litt av bittet. Men kan være at jeg drakk vinen for tidlig, for den saks skyld. Amarone skal jo lagres 2-5 år på fat før tapping på flasker.
 
Tilbake
Topp