Samsung RW33EBSS1 Vinskap som Gjæringsskap / potensiell kegerator?

Fikk mitt i dag. Flott skap med god plass. Veldig kjekt for oss som har begrenset plass.
Det så ut som at man bare kan snu den nederste rist/kurven å sette gjæringsbøtten oppå der igjen. En selvbygd hylle vil selvfølgelig være mer stabilt ..

For å slippe å sette vinskapet på gjesterommet hadde jeg lyst å sette det inni en skyvedørsgarderobe fra IKEA, hva tror dere om dette? Er redd for at skapet må stå med åpen dør konstant mens vinskapet står på. Mange har innebygde skap på kjøkken, er dette skap som er designet for å fungere uten kjøling?
 
Fikk mitt i dag. Flott skap med god plass. Veldig kjekt for oss som har begrenset plass.
Det så ut som at man bare kan snu den nederste rist/kurven å sette gjæringsbøtten oppå der igjen. En selvbygd hylle vil selvfølgelig være mer stabilt ..

For å slippe å sette vinskapet på gjesterommet hadde jeg lyst å sette det inni en skyvedørsgarderobe fra IKEA, hva tror dere om dette? Er redd for at skapet må stå med åpen dør konstant mens vinskapet står på. Mange har innebygde skap på kjøkken, er dette skap som er designet for å fungere uten kjøling?
Hvorfor testet jeg ikke det før jeg snekret hylle...? o_O
Er usikker på kjølebehovet.. tror ikke det har det største behovet dersom det f.eks står på 18 grader, men er kanskje greit med litt utluft sånn at ikke skapet skaper merarbeid for seg selv? Kanskje det holder å integrere en sånn lufterist fra clas/biltema som man maler i samme farge som klesskap?
 
Hehe, herlig! Om man ikke har noen dør forran så kommer det sikkert nok kald luft til. Hvordan har dere satt vinskapet, Tore og Glenn?
 
Hehe, herlig! Om man ikke har noen dør forran så kommer det sikkert nok kald luft til. Hvordan har dere satt vinskapet, Tore og Glenn?

Står og koser seg i hjørnet på kontoret/gjesterommet, passet perfekt inn der :) Burde vel gå an å sende en mail til Samsung ang innbygging? Evt lese brukermanualen? :p
 
Handla ei slik en selv, etter en kort test i går ser det ut til at termostaten resettes til 18 grader når den har stått uten strøm litt. Så ekstern termostat for å naile temperaturer under dette går nok ikke (med mindre mitt skap bare kødda med meg i går). Men for å styre temp fra 18 og opp bør det gå fint.
Takk. Det er temperaturen i ølet, ikke kjøleskapet som er interessant, så om jeg skulle bytte ut min nåværende løsning med noe med høyere waf-faktor ønsker jeg ikke å degradere med hensyn til kvalitet og kontroll på gjæring.
 
Til dere som har skapet stående i kontor eller gjesterom. Merker dere noe særlig til lukt fra gjæringen i resten av hus/leilighet?

Lefdal har skapet til 1995,- nå: http://www.lefdal.com/product/hvite...ng-vinskap-rw33ebss?scid=PRICECOMP_PRISJAKTNO
Dette har model nummer rw33ebss, ikke rw33ebss1 som nevnt i tråden her. Men ser ut til att det er samme skap.

Det er samme skap. Jeg har ikke merket noe fremtredende magisk lukt igjennom skapet under gjæringen :)
 
Dette skapet er helt genialt! Jeg fikk ølet til å holde en konstant temperatur på 19 grader under hele gjæringen ved å sette termostaten på 15 grader den første dagen for så å øke sakte på mens stormgjæringen avtok. Etter stormgjæring holder ølet 19 grader når termostaten er på 18 grader. Dette tror jeg er perfekte forhold for favorittgjæren min, US-05. I dag skal jeg brygge pils. Veldig fornøyd med å endelig ha full kontroll på gjæringstemperatur:)

Tips: For de som bruker gjærlås og gjæringskar fra europris vil denne gjærlåsen gjøre at karet får plass med gjærlås: http://www.247homebrew.com/major-airlock-883-p.asp Selv liker jeg best å bruke blow off tube. Da har jeg heller ikke plassproblem i dette skapet.
 
Heiv meg på her jeg også, og bestilte fra Lefdal.com - planen er å bruke det til gjæringsskap, det er sannelig på tide å få litt kontroll der :)
 
Jeg har allerede dette til vinskap, og er godt fornøyd.
Hva tenker dere om nedre og øvre grense for temperatur? Skulle man hatt enda en grad eller to i hver ende (2-22C) for å få med seg både lager og litt mer fenolske øl?

Anders
 
Heiv meg på her jeg også, og bestilte fra Lefdal.com - planen er å bruke det til gjæringsskap, det er sannelig på tide å få litt kontroll der :)
Harru sett. Halla Steingrim :)

@semuren: Jeg har et kjøleskap stående på kontoret mitt. Det er sjelden lukt å spore, men 25l med en veldig aktiv belgisk gjær lar seg merke de første par dagene ;) Ikke noe stort problem, men du får tak i en litt søt eim.
 
Tilbake til topic: Dere som har dette skapet, hvordan fungerer det hvis det er kaldere i rommet det står i enn hva man ønsker?

Det er vel ikke å anbefale, tror jeg. Mener å ha lest i veiledningen at det ikke bør skje, men antar det går greit dersom det ikke er snakk om store temperaturforskjeller over lang tid? Har hatt skapet i kun to ukers tid, så det kan være en voksen må svare på dette :p
 
Sjelden jeg har over 30 grader her inne, så i den enden av skalaen er et ikke noe problem. Men det kan vel hende at det er 17C i kjelleren, kanskje ned mot 16C om vinteren. Jaja, får bare sette kjøleskapet et annet sted, ikke noe stort problem :)
 
Sjelden jeg har over 30 grader her inne, så i den enden av skalaen er et ikke noe problem. Men det kan vel hende at det er 17C i kjelleren, kanskje ned mot 16C om vinteren. Jaja, får bare sette kjøleskapet et annet sted, ikke noe stort problem :)
Det står at skapet fungerer fra 10-30°C så det burde nok gå greit på 16.
 
Tilbake
Topp