Scotch Ale / Wee Heavy, innspill?

Nei, utrolig nok klarer den seg ganske bra uten særlig lagring.
I følge Jamil Zainasheff, så blir denne typen øl ofte kastet rett på kranen i det de er ferdige. Så det er vel litt smak og behag. Jeg har smakt den både fersk og lagret, og synes begge versjoner er gode.
 
Nei, utrolig nok klarer den seg ganske bra uten særlig lagring.
I følge Jamil Zainasheff, så blir denne typen øl ofte kastet rett på kranen i det de er ferdige. Så det er vel litt smak og behag. Jeg har smakt den både fersk og lagret, og synes begge versjoner er gode.
Kommer til å prøve denne. Forstår jeg det rett at dette er oppskrift til 22 l, men at du ville økt maltmengden for en høyere OG? Hvor endte du på FG og hva med mesketemp?
 
Kommer til å prøve denne. Forstår jeg det rett at dette er oppskrift til 22 l, men at du ville økt maltmengden for en høyere OG? Hvor endte du på FG og hva med mesketemp?
Jeg ville økt maltmengden på mitt oppsett, da jeg hadde lavere utbytte enn estimert.
Jeg fikk OG på 1.077, mens jeg skulle hatt 1.083-84.
Så hvis du tilpasser den til din effektivitet, så er du nok safe.
Det skal dog sies, at det var 1.077 versjonen som vant juleølkonkurransen.
Den endte opp med en FG på 1.021. Mesketemp var 67 grader.
 
Jeg ville økt maltmengden på mitt oppsett, da jeg hadde lavere utbytte enn estimert.
Jeg fikk OG på 1.077, mens jeg skulle hatt 1.083-84.
Så hvis du tilpasser den til din effektivitet, så er du nok safe.
Det skal dog sies, at det var 1.077 versjonen som vant juleølkonkurransen.
Den endte opp med en FG på 1.021. Mesketemp var 67 grader.
Da har jeg brygget denne i kveld - OG ble i drøyeste laget - 1086. Åssen blir det mon tro - avhengig nå at gjæren gjør jobben sin. Starteren min var beregnet på 1082....
 
Sist redigert:
Hvis du vanner ut blir det større volum, da trenger du vel like mye gjær? Jeg ville bare satset på at det går bra.
 
Tilbake
Topp