Sedimentering av WLP400 gjærstarter.

Så, første wit på trappene. Har satt igang en starter på et blodferskt rør med WLP400. Siden denne flokkulerer relativt dårlig, så må jeg kanskje ha den stående i kjøleskap lengre enn jeg ville hatt en annen starter på en mer flokkulerende type (selvfølgelig, men hvor mye lengre)? Det holder kanskje ikke med bare ett døgn i kjøleskap?
Har ingen problemer med å måtte utsette bryggedagen til uti neste uke, og jeg har laget starteren noen prosent større så jeg har noen dager beregnet frafall i populasjonen.

Du ser når du får et godt lag i bunnen, og vørteren begynner å klarne. 1 til 2 døgn bør holde.

Hvordan er det å dekantere en slik starter? Tok i dunken idag for å sette den i kjøleskapet. Det som så ut som solid bunnfall ble med den minste bevegelse til ingenting. En wit er vel gnaske følsom for ulumske smaker, så å pitche hele starteren 2L er kanskje ikke så smart? Blir omtrent 10% av stamvørter.

Er det kanskje et alternativ å bruke en liten slange og heve ut "ølet" uten at gjæren kommer i bevegelse?

Drar opp denne igjen.

Det er vel samme situasjon for mer eller mindre alle hveteøl-gjærene. Jeg tenker at det dumt å risikere å dekantere bort den minst flokkulerende gjæren siden det er den som har best utgjæring..... Hva gjør folk? Som foreslått over med hevert med bunnfallsperre?

Tok erlenmeyeren i høyre hånd rett fra kjøleskap og dekanterte brorparten i bøtta i venstre hånd, én kontrollert bevegelse og 2/3 av ølet borte uten at noe særlig av gjæren "rakk frem" (trikset er selvfølgelig å ikke røre den i det hele tatt før du faktisk dekanterer med første bevegelse) . Når det er sagt pitchet jeg alt på batchen før og den var minst like god...

Tilbake
Topp