Sensor for måling av gjærprosess

oyvindt skrev:
Jepp, tror det skal bli vanskelig å finne en vekt til de mengdene som har god nok oppløsning.

.. jeg måler difrensialtrykk mellom to punkter i bøtta 10-15 cm fra hverandre (vertikalt). Jo høyere SG, jo høyere vil trykkfoskjellen mellom de to punktene være. Har ikke målt en skikkelig vørter enda, men bare gjort forsøk med sukker og vann på kjøkkenbenken :)

Resultatet så langt (uten forsterking av signalet som kommer i neste runde..) var ca 3.3V ut ved SG 1.000 og 3.7V ut ved SG 1.040. Har ikke testa over så veldig lang tid, men målingene var stabile over 2 dager eller så. Neste test blir å gære noe sukkerlake eller liknende og logge resultatet skikkelig ;)

Hvis du skal bruke en difrensialtrykkmåler på kun 10 cm avstand tror jeg du vil slite med å finne en god nok sensor som kan gi deg nøtyaktighet du trenger. Da har du kun 100mm vannsøyle som måleområde. Da vil barometertrykket (godt/dårlig vær) påvirke målingen.

Mvh

Dan Ove
 
Dan Ove skrev:
Hvis du skal bruke en difrensialtrykkmåler på kun 10 cm avstand tror jeg du vil slite med å finne en god nok sensor som kan gi deg nøtyaktighet du trenger. Da har du kun 100mm vannsøyle som måleområde.

Regner med det blir nærmere 15cm vannsøyle på neste forsøk. Sensoren jeg har nå (som for så vidt er valgt etter første-og-beste prinsippet ;D ) har et måleområde på +-25mbar, så området bør ikke være ett problem. Nøyaktigheten er forøvrig ikke så intressant som repeterbarhet, da jeg må gjøre kalibrering uansett..

Dan Ove skrev:
Da vil barometertrykket (godt/dårlig vær) påvirke målingen.

Om jeg hadde målt absolutt-trykk skulle jeg heller vært enig i deg her, men ser ikke hvordan en difftrykk måling under væske vil bli påvirket av atmosfære-trykk?...
 
Ah.. ved difftrykk vil ikke atmosfærtrykket spille inn. Du har helt rett. :)
Håper du får det til å fungere å deler dine resultater her. Jeg har hadde tenkt på å gjøre noe i samme gata men slo det fra meg da jeg tror det ble for unøyaktig. 15 cmH2O = 14,71 mBar som ikke er så mye :)

Dan Ove
 
Dan Ove skrev:
Håper du får det til å fungere å deler dine resultater her.

Det håper jeg og, og skal sørge for å dele rikelig om det skulle virke :)

Jeg har hadde tenkt på å gjøre noe i samme gata men slo det fra meg da jeg tror det ble for unøyaktig. 15 cmH2O = 14,71 mBar som ikke er så mye :)

.. er jo for så vidt skeptisk selv, spesielt det når det tilsynelatende ikke finnes noen som har gjort det samme alle rede i alle fall på hobby-nivå.. Men det skader jo ikke å gjøre et forsøk. "Failure is always an option"  ;D
 
Oi, det tok jo sånn ca bare ett år å gjøre ett skikkelig forsøk på denne.. Sånn går det når andre ting kommer i veien!  :sovne:

Her er i alle fall resultatet av 2 liter eller så med vørter med OG 1.043 som etter endt gjæring endte på 1.018 eller så (null oksygen ristet inn, og stod i en litt kald kjeller så regner med det var derfor den ikke kom seg lavere.). Gjæret med en slump WLP400 tatt av fra en starter.

Andre ting gikk selvfølgelig ikke helt som planlagt heller. Hadde planlagt å måle diff-trykk mellom to punkter i vørteren, men når eksperimentet var flyttet til kjelleren oppdaget jeg at det var hull på slangen som gikk fra ett av rørene, dermed er denne testen gjort med å måle trykket fra overflaten av vørteren og ned til ett punkt (ca 15 cm under overflaten). So, without further ado, her er resultatet:


Gjæring by otjervaag, on Flickr

Y-aksen er spenning (V) * 1000 fra trykksensoren, og X-aksen er selvfølgelig tid. Den gode nyheten er jo i alle fall at det ser ut til å faktisk kunne virke... Det har tatt nærmere ett døgn for den å komme i gang (gjæren blei dumpet kald i en romtemperert vørter), og 2 dager for å gjære ut. Noen av ugjevnhetene her kommer nok fra at det var litt temperatursvingsninger (som jeg hadde håpet at 2 rør i vørteren skulle komensere for, men med hull i det ene røret....) og jeg som har dunket borti testoppsettet når jeg skulle dra ut en dump av verdiene som blei lest av (Ikke gjort denne trådløs enda....):


IMG_1273 by otjervaag, on Flickr

Men det må tydeligvis gjøres ett nytt forsøk med begge rørene operasjonelle! Det er ikke sikkert at det blir det store resultatet, men det er i alle fall gøy å se gjæringsforløpet synes jeg  :yes:
 
Artig eksperiment og glad for at du endelig har fått tid til å teste videre! :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Hei!
Driver å spekulerer litt på det samme temaet ifm. monitorering av gjæring og gjæringstemperatur. Det jeg har så langt er kun logging av temperatur i og utenfor gjæringskaret, og dette gir en klar indikasjon på om gjæren er aktiv eller ikke - men sier ingenting om hvor mye det ahr gjæret/FG.

Det jeg imidlertid har tenkt på er at mengden CO₂ som avgis av vørteren må være direkte proporsjonal med f.ex alkoholinnhold eller FG. Har imidlertid ikke funnet noe sensor (men det fins sikkert, eller kan lages) som kan kobles på gjærlåsen.

For å se på logginga jeg har laget gå hit:
garasjen.net/beer/demo

Skriv inn dato 09-30 og 40 timer, trykk "vis graf". Vørteren ble satt på gjæring om ettermiddagen 30/9, og gjæringen startet neste formmiddag.

Mvh,
Erlend H
 
Erlend H. skrev:
Hei!
Driver å spekulerer litt på det samme temaet ifm. monitorering av gjæring og gjæringstemperatur. Det jeg har så langt er kun logging av temperatur i og utenfor gjæringskaret, og dette gir en klar indikasjon på om gjæren er aktiv eller ikke - men sier ingenting om hvor mye det ahr gjæret/FG.

Det jeg imidlertid har tenkt på er at mengden CO₂ som avgis av vørteren må være direkte proporsjonal med f.ex alkoholinnhold eller FG. Har imidlertid ikke funnet noe sensor (men det fins sikkert, eller kan lages) som kan kobles på gjærlåsen.

For å se på logginga jeg har laget gå hit:
garasjen.net/beer/demo

Skriv inn dato 09-30 og 40 timer, trykk "vis graf". Vørteren ble satt på gjæring om ettermiddagen 30/9, og gjæringen startet neste formmiddag.

Mvh,
Erlend H

Fiffig :) Man kommer langt med bare temperatur-målingen også.

Tenkte du da å mengdemåle avgitt CO2? Så noe slags flowmeter på gjærlåsen?
 
Erlend H. skrev:
Det jeg imidlertid har tenkt på er at mengden CO₂ som avgis av vørteren må være direkte proporsjonal med f.ex alkoholinnhold eller FG. Har imidlertid ikke funnet noe sensor (men det fins sikkert, eller kan lages) som kan kobles på gjærlåsen.

Tipper ein kan bruka ein trykksensor gjennom loket på gjæringskaret for å telja plopp - trykket som pressar lufta ut av gjærlåsen aukar jo jamnt og trutt og så vil det vel falla litt akkurat når gjærlåsen ploppar ?
 
Problemet med den løsningen er at volumet for hver gang det plopper i gjærlåsen kan variere ut fra væskemengden i gjærlåsen, og det kan være vanskelig å få en nøyaktig og repeterbar måling.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Jeg vil tro at man kan bruke vekt / vektceller på hele gjæringskaret. Målenøyaktighet på så stor masse er kanskje et problem, ikke vet jeg :)
 
Jeg vet ikke hvor mye vekta på gjæringskaret endrer seg under gjæringen, men er dere for at det er for lite til at det vil gi noe utslag på vekta.
Er det noen på forumet som har noe formening om dette?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Erlend H. skrev:
Jeg vet ikke hvor mye vekta på gjæringskaret endrer seg under gjæringen, men er dere for at det er for lite til at det vil gi noe utslag på vekta.
Er det noen på forumet som har noe formening om dette?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Med en OG på 1.050 (1,050g/l), FG 1.012 og 20 liter vørter så utgjør vektforskjellen (1,050-1,014)*20=0,72kg. Da er alkoholens innvirkning ikke tatt med i regnestykket :)

Edit: måling av gjærlåsaktiviteten er egentlig ikke en veldig god indikator iom at løst gass i væsken endrer seg ila. gjæringsforløpet :)
 
Et innspill fra sidelinja:
Hva med en litt mer low tech variant basert på et sight glass med oechslevekt pluss kamera eller en annen form for (optisk?) sensor?

Skulle tro det kunne kalibreres til å bli rimelig presist, eller er det noe jeg ikke har tenkt på??
 
Tilbake
Topp