Ser denne starteren klar ut for dekantering?

Har laget en starter av wlp001 til en citra IPA, sto et døgn ute på magnetrører og satte den inn i kjøleskap for 12 timer siden. Vurderer å brygge i dag eller om jeg bør vente til i morgen.

Ser den klar ut eller blr jeg vente?

y3y6utaq.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Sjansen for at du dekanterer bort de minst flokkulerende cellene nå (ref kreusen på toppen der) er stor, det vil si at ølet ikke vil gjære like langt ut som den ville gjort om alt ble med.

Jamil hvisket inn i øret mitt (podcast) en dag at man bør bruke nesten mer tid på å bunnfelle som å la gjæren formere seg i starteren, så minst 24 timer.

Men om du vil brygge i dag er det mulig å dekantere en del, og satse på at mesteparten av kreusen blir igjen.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
 
Om litt av gjæra som flakser rundt der blir med i vasken så går det nok fint, kommer til å gjære bra ut hvis andre ting er gjort riktig.
 
Det går sikkert bra, men krausen tyder vel på at starteren var langt fra ferdig når den ble satt til kjøling.........
 
Har ikke fått brygget enda pga mye kjør, bør jeg heller ta den ut av kjølen igjen, vente til krausen forsvinner og så sette kaldt igjen? Legger ved oppdatert bilde....
 

Vedlegg

  • image.jpg
    image.jpg
    616,9 KB · Sett: 441
  • image.jpg
    image.jpg
    897,5 KB · Sett: 434
Jeg satte min første starter på lørdag og med samme gjær som du har brukt, wlp001. Min stod på magnetrører siden lørdag kveld halv 8 og frem til ca klokken 13.00 i dag, altså litt over 40 timer. Hadde akkurat samme skumlag som deg, men jeg satte den også i kjøleskapet i dag siden jeg skal brygge i morgen og må dekantere. Slenger meg på tråden din siden jeg har samme "problemstilling".
 
Intercom: Jeg vil si det sånn. Du har avsluttet en starter som ikke var ferdig. Så lenge det skummer, formerer gjæren seg. Jeg har laget mange startere med 001, og alle mister til slutt alt skum og blir lyse brune (kaffe latte).
Litt overrasket at kintils ikke hadde roet seg etter så lang tid, men vi er jo hjemmebryggere med vårt sånn ca utstyr. Er vel en grunn til at det går folk med hårnett og hvit frakk og samler og behandler gjær i proff bryggerier. Kunne godt tenkt meg et kurs hos en av dem.
Hvis du har brukt mrmalty til å beregne gjærmengde, har du nok ikke fått alt det du trodde du ville få. Det er det eneste problemet jeg ser for deg.
 
uqymenuj.jpg


Ser slik ut. Skummet har store bobler og jeg kan ikke se noe lag med gjær under Skummet. Når jeg stanset magnetrøreren så var her ingen CO₂ bobler som steg opp.
Fargen var caffelatte da jeg skrudde av magnetrøreren.

Det får bli som det blir, den stod tross alt 40 timer. Får ta det som en erfaring. Gjæren skal uansett brukes til et blåbærsurøl. Skal stå en uke med denne gjæren og over på sekundær med blåbær og belgian sour mix 1.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
 
Så min tabbe er rett og slett ikke la starteren stå lenge nok? Jeg lagde en 3 liters starter siden OG vil bli drøye 1070, kanskje der var litt mye uansett og at der derfor ikke gjør noe at jeg mistet litt gjær ved å kjøle for raskt... Synes det ser ut som den har bunnfelt litt bedre nå, slenger med nye bilder igjen.

Men til en annen gang bør jeg la starteren stå to døgn varmt før kjøling? Dog ser det ikke ut til å ha hjulpet Kintil stort...
8e9e7ebu.jpg
8udujemy.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
En liten oppdatering. Jeg målte den dekanterte vørteren til 1.004. Denne burde da vel være mer eller mindre ferdig utgjæret da. Rart at jeg hadde såpass med skum. Da jeg dekanterte fulge heldigvis ikke skummet med, men jeg kunne se tvers gjennom det og det var ingenting under skummet.
 
Vel, det ser ihvertfall ut som starteren virket... Var så fornøyd da jeg så det ploppet kontinuerlig i går, og i dag morges stakk jeg for å sjekke hvordan det gikk og da var det eksplodert inni der;) lokket var løftet av, det krever litt kraft... Jeg byttet ut airlocken og fylte opp med vodka igjen, regner med at det går bedre nå som stormgjæringen er over.

Tror dere det er noen fare for infeksjon siden lokket har åpnet seg og skummet har fosset ut av dunken?

ave9u7at.jpg
u8a3a5y4.jpg



Sent from my iPad using Tapatalk
 
Nei, jeg tror ikke det er fare for infeksjon  ;)

Min starter kjørte også godt igang og ser ferdiggjæret ut nå etter 2 dager. Skal nå stå frem til mandag og da skal vørteren over på sekundær med belgian sour mix og blåbær.
Dette var min første starter så jeg vet ikke hvorfor denne hadde såpass med skum.
 
kintii skrev:
Nei, jeg tror ikke det er fare for infeksjon  ;)

Min starter kjørte også godt igang og ser ferdiggjæret ut nå etter 2 dager. Skal nå stå frem til mandag og da skal vørteren over på sekundær med belgian sour mix og blåbær.
Dette var min første starter så jeg vet ikke hvorfor denne hadde såpass med skum.

Ah kult, høres spennende ut  :skitbra:

Jeg satt en ny starter med samme type gjær til en ny øl jeg skal brygge til mandag, denne ble satt på røreplata i går kveld. Skal se om denne ender opp uten skum ila noen dager, og eventuelt oppdatere denne tråden med erfaringer.

Men igjen, virker jo ikke som det er så utroooolig farlig uansett når vegge disse misslykkede starterene våre åpenbart gjør jobben...
 
Intercom skrev:
kintii skrev:
Nei, jeg tror ikke det er fare for infeksjon  ;)

Min starter kjørte også godt igang og ser ferdiggjæret ut nå etter 2 dager. Skal nå stå frem til mandag og da skal vørteren over på sekundær med belgian sour mix og blåbær.
Dette var min første starter så jeg vet ikke hvorfor denne hadde såpass med skum.

Ah kult, høres spennende ut  :skitbra:

Jeg satt en ny starter med samme type gjær til en ny øl jeg skal brygge til mandag, denne ble satt på røreplata i går kveld. Skal se om denne ender opp uten skum ila noen dager, og eventuelt oppdatere denne tråden med erfaringer.

Men igjen, virker jo ikke som det er så utroooolig farlig uansett når vegge disse misslykkede starterene våre åpenbart gjør jobben...

Godt mulig at det ikke gjør noe. Min stod jo i over 40 timer og hadde alikevel skum, den var jo gjæret ned til 1.004 så det burde vel tilsi at det var gjæret det som kunne gjæres. Den stod i et døgn i kjøleskapet men skummet var der alikevel. Men igjen så ser det jo ut som de har gjort jobben sin  ;)
 
Da har denne stått på røreplate i 2,5 døgn og har masse skum den også. Vet ikke om de som sa dette er et tegn på at gjæringen pågår pleier å bruke røreplate? For med denne er det jo veldig vanskelig for skummet å legge seg skulle man tro. Her er bilde tatt nå før jeg setter den i kjøleskapet:

y2u5aqut.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Intercom skrev:
Da har denne stått på røreplate i 2,5 døgn og har masse skum den også. Vet ikke om de som sa dette er et tegn på at gjæringen pågår pleier å bruke røreplate? For med denne er det jo veldig vanskelig for skummet å legge seg skulle man tro. Her er bilde tatt nå før jeg setter den i kjøleskapet:

y2u5aqut.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk

Er dette også med wlp001? Ser veldig lik ut som min gjorde før jeg satte den kjølig etter 42 timer på røreren.
 
Jepp det er wlp001 dette også. Tror vi kan konkludere med at dette er helt normalt, og ikke noe tegn på at gjæringen er fullt aktiv fortsatt:)
 
Tilbake
Topp