@fredrikgfalch bruk en annen gjær enn M44. Mange som klager på MJs gjær, eks. @Miguel ...
Endra oppskrifta nå.
Forslag til gjær som passer?
@fredrikgfalch bruk en annen gjær enn M44. Mange som klager på MJs gjær, eks. @Miguel ...
Endra oppskrifta nå.
Skal du ha en engelsk alegjær, og skal det være en tørrgjær, er det ikke så mye å velge mellom. Et godt alternativ til 04 er Danstar Nottingham.Det er en solid gammel traver. 04 skal visst kunne bli veldig fruktig om du ikke holder temperaturen litt lav. Nottingham er ganske fleksibel når det gjelder gjæringstemperatur.
Andre kommer med bra forslag, jeg bare husket flere som klager på MJs gjærEndra oppskrifta nå.
Samme blir det klart ikke. Det rapporteres dog om at einerlog bidrar med en bitterhet til ølet. Leste meg litt opp igjen på Garshols blogg, og ser at sjølvasten bruker noe humle, Saaz. Altså, at gjernes bruker det. Men ikke mer enn 0,6 g/liter, tilsvarende ca 16 gram på 25 liters batch. Så det er begrenset hvor mye bitterhet det blir utav det. Resten kommer fra einerlogen. I tillegg er forsåvidt min erfaring med Gjerneskveiken at den framhever bitterheten en del.Einerlåg kan nok ikke erstatte humle direkte.
Jeg ville kalt det en APA. Kanskje aller mest på grunn av de amerikanske humlene og US-05.
Ser godt ut. Sikker på at du ikke skal gå for 028? Men 013 blir sikkert bra. Gjære litt kaldt?Prøver meg på en litt uvanlig stout, som egentlig var en Schwartsbier. Men jeg bytter humle og gjær, og tror det blir brukbart. OG 1.050, FG 1.012, IBU 43. 3:1 sulfat og klorid. Meske på 66 + 72.
Malt til 24 liter
2.00 kg pilsnermalt
2.00 kg wienermalt
1.00 kg mørkt münchnermalt
0,30 kg Carafa Special II
0,20 kg Carabohemian 195 EBC
0,20 kg pale choko
0,05 kg røstet bygg
Humle
40 gr Target @ 60
Gjær
wyeast1318/wlp013
Ser godt ut. Sikker på at du ikke skal gå for 028? Men 013 blir sikkert bra. Gjære litt kaldt?
Jeg fikk jo aldri veldig mye erfaring med 1318, og nå tror jeg nok jeg gir den opp og går tilbake til 013, men jeg syns den kunne bli litt ueffent fruktig. Det ville jeg kanskje ikke ønska meg i en staut. Malten din ser veldig bra ut, da.Gjæren er faktisk en blanding av 1318 og 013. Dette blir det fjerde brygget mitt med den blandingen, som ble til ved et uhell. Ingen av dem er ferdig karbonert, så jeg er ikke helt sikker, men den ser ut til å fungere godt - og jeg tror det smaker godt, også. Så den skal jeg nok holde gående. Ellers har jeg wlp004 Irish Ale i skapet - men den passer bedre til en Guinness-type dry stout, som jeg også skal brygge. 028 hadde helt klart vært et fornuftig alternativ; det er en flott gjær. Men jeg har ikke hatt den i huset på ei stund nå.
Tenker å starte lavt (=17 grader), men den skal få stige relativt fort opp til 20-21 grader. Så dette blir ikke en veldig tørr tørr staut, for å si det sånn - mesker på 66, også. Men den blir tørr nok, tenker jeg. Det finnes jo andre typer irsk stout enn Guinness, som Beamish og Murphy's.
Nå veit jeg ikke helt hva denne blir. Men jeg vil gjerne prøve ut denne basismaltkombinasjonen. Ideen er at den blir rundere og med litt mer maltsødme enn med Maris Otter, som jeg ellers villle brukt.