"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Endra oppskrifta nå.

Forslag til gjær som passer?

Skal du ha en engelsk alegjær, og skal det være en tørrgjær, er det ikke så mye å velge mellom. Et godt alternativ til 04 er Danstar Nottingham.Det er en solid gammel traver. 04 skal visst kunne bli veldig fruktig om du ikke holder temperaturen litt lav. Nottingham er ganske fleksibel når det gjelder gjæringstemperatur.

M
Skal du ha en engelsk alegjær, og skal det være en tørrgjær, er det ikke så mye å velge mellom. Et godt alternativ til 04 er Danstar Nottingham.Det er en solid gammel traver. 04 skal visst kunne bli veldig fruktig om du ikke holder temperaturen litt lav. Nottingham er ganske fleksibel når det gjelder gjæringstemperatur.

Må ikke være ale gjær. Takk for tips!

Du mesker på 65 grader, altså sikter du mot en noe lavere FG enn i oppskriften. Trolig stopper den der oppskriften der ved 1.012'ish eller enda lavere med Nottingham som ofte har rundt 80% utgjæring. Jekk opp mesketemperaturen til 68-69 grader for å få FG opp til rundt 1.016-17.

Planlegger en helnorsk brunøl, men er litt usikker på hvordan å sette den sammen med disse tre malttypene. Hva tenker folket? Er litt forsiktig med sjokolademalten for å ikke få brenttoner. En annen utfordring er også bitterheten, da jeg ikke har tilgang på norsk humle. Lurer på å bruke einerlog i stedet for. Er det noen som har grunnlag for å gjette på hvor mange IBU einerlogen vil tilsvare? Vil det være nok til å balansere ut ølet?

87 % norsk pale malt 8 EBC
10 % norsk karamellmalt 130 EBC
3 % norsk sjokolademalt 900 EBC

Meske 66 grader
Gjæres med Gjerneskveik på 40 grader.

Einerlåg kan nok ikke erstatte humle direkte.
Samme blir det klart ikke. Det rapporteres dog om at einerlog bidrar med en bitterhet til ølet. Leste meg litt opp igjen på Garshols blogg, og ser at sjølvasten bruker noe humle, Saaz. Altså, at gjernes bruker det. Men ikke mer enn 0,6 g/liter, tilsvarende ca 16 gram på 25 liters batch. Så det er begrenset hvor mye bitterhet det blir utav det. Resten kommer fra einerlogen. I tillegg er forsåvidt min erfaring med Gjerneskveiken at den framhever bitterheten en del.

Sitter her og grubler på en Rye Pale Ale evt Rye APA. Ser for meg gristen:

5kg Maris Otter
1kg Pale Rye Malt
0,5kg Hvetemalt

Høres det ok ut eller jeg for tung på rugen?

Må vel prøve å brygge en NEIPA, jeg også. Inspirasjon fra denne: https://beerandbrewing.com/unlock-the-secrets-of-new-england-style-ipas/ m. oppskrift: https://beerandbrewing.com/weldwerks-brewing-co-juicy-bits-new-england-style-ipa/

OG 1.057, FG 1.011, ABV 6%. Meske på 65 + 72. Batch sparge, 80% effektivitet, 80% utgjæring.

Malt til 24 liter
5,0 kg Maris Otter
0,5 kg hvetemalt
0,5 kg havregryn
0,4 kg Carapils
Humle
20 gr CTZ (15%) @ 60 (gir 25 IBU)
50 gr Citra (13%) @ WP
50 gr Idaho (13%) @ WP
50 gr Athanum (3%) @ WP
20 gr Citra (13%) tørrh. i 8 dager (tilsettes når SG er nede mot 1.020)
20 gr Idaho (13%) tørrh. i 8 dager
20 gr Athanum (3%) tørrh. i 8 dager
30 gr Citra (13%) tørrh. i 4 dager
30 gr Idaho (13%) tørrh. i 4 dager
30 gr Athanum (3%) tørrh. i 4 dager
Gjær
Wyeast 1318 og WLP 013 (Arbeidsuhell, men skitt:p. Skulle egentlig vært bare 1318)

Dere humlehoder som har gjort sånt før: Ser dette greit ut? Det er egentlig mengden humle og humetypene jeg lurer på litt på - og på hva IBU vil bli. Og på hvordan jeg skal tilsette under WP. Hvis noen gidder å sjekke beskrivelsen i den oppskriften jeg lenker til over her: Ser det greit ut? Jeg synes den siste tilsetningen ser rar ut. Betyr det å hive i humla og så starte neskjølingen direkte?

Sist redigert:
Pale Ale eller apa?

OG 1.052
FG 1.009
ABV 5.7%

Mesk: 67/60min
75/10min
Kok: 60min

3.0kg Pale ale
2.5kg Munich Light

20g Magnum 60min
25g Cascade 15min
25g Citra 5min

25g Citra 7dager tørrhumling

US-05

Grainfather og prøver meg på egen oppskrift. Fargen ser lovende ut ihvertfall..

Noen som har noen synspunkter?

Jeg ville kalt det en APA. Kanskje aller mest på grunn av de amerikanske humlene og US-05.

Sist redigert:
Skal brygge ein wit til eit bryllaup, satser på en som dei fleste kan like.
Nokon synspunkt?

27L

Vitals
Original Gravity: 1.051
Final Gravity: 1.009
IBU (Tinseth): 12
Color: 7.5 EBC

Mash
Temperature — 65 °C — 60 min

Malts (6.87 kg)
3.44 kg — Simpsons Finest Lager malt — Grain — 3 EBC - 50.07%
2.36 kg — Castle Malting Chateau Wheat Blanc — Grain — 4.5 EBC - 34.35%
1.07 kg — Wheat Torrified — Grain — 3.3 EBC - 15.57%

Hops (60 g)
20 g — Hallertauer Mittelfrueh 4.5% — Boil — 60 min
40 g — East Kent Goldings (EKG) 5% — Boil — 5 min

Miscs
30 g — Coriander Seed — Boil — 5 min
3 g — Kamomille — Boil — 5 min
50 g — Orange Peel, Sweet — Boil — 5 min

Yeast
1 pkg — White Labs WLP400 Belgian Wit Ale
1.5 L starter — 150 g DME

Fermentation
Primary — 20 °C — 14 days

Prøver meg på en litt uvanlig stout, som egentlig var en Schwartsbier. Men jeg bytter humle og gjær, og tror det blir brukbart. OG 1.050, FG 1.012, IBU 43. 3:1 sulfat og klorid. Meske på 66 + 72.
Malt til 24 liter

2.00 kg pilsnermalt
2.00 kg wienermalt
1.00 kg mørkt münchnermalt
0,30 kg Carafa Special II
0,20 kg Carabohemian 195 EBC
0,20 kg pale choko
0,05 kg røstet bygg
Humle
40 gr Target @ 60
Gjær
wyeast1318/wlp013

Prøver meg på en litt uvanlig stout, som egentlig var en Schwartsbier. Men jeg bytter humle og gjær, og tror det blir brukbart. OG 1.050, FG 1.012, IBU 43. 3:1 sulfat og klorid. Meske på 66 + 72.
Malt til 24 liter
2.00 kg pilsnermalt
2.00 kg wienermalt
1.00 kg mørkt münchnermalt
0,30 kg Carafa Special II
0,20 kg Carabohemian 195 EBC
0,20 kg pale choko
0,05 kg røstet bygg
Humle
40 gr Target @ 60
Gjær
wyeast1318/wlp013
Ser godt ut. Sikker på at du ikke skal gå for 028? Men 013 blir sikkert bra. Gjære litt kaldt?

Ser godt ut. Sikker på at du ikke skal gå for 028? Men 013 blir sikkert bra. Gjære litt kaldt?

Gjæren er faktisk en blanding av 1318 og 013. Dette blir det fjerde brygget mitt med den blandingen, som ble til ved et uhell. Ingen av dem er ferdig karbonert, så jeg er ikke helt sikker, men den ser ut til å fungere godt - og jeg tror det smaker godt, også. Så den skal jeg nok holde gående. Ellers har jeg wlp004 Irish Ale i skapet - men den passer bedre til en Guinness-type dry stout, som jeg også skal brygge. 028 hadde helt klart vært et fornuftig alternativ; det er en flott gjær. Men jeg har ikke hatt den i huset på ei stund nå.

Tenker å starte lavt (=17 grader), men den skal få stige relativt fort opp til 20-21 grader. Så dette blir ikke en veldig tørr tørr staut, for å si det sånn - mesker på 66, også. Men den blir tørr nok, tenker jeg. Det finnes jo andre typer irsk stout enn Guinness, som Beamish og Murphy's.

Nå veit jeg ikke helt hva denne blir. Men jeg vil gjerne prøve ut denne basismaltkombinasjonen. Ideen er at den blir rundere og med litt mer maltsødme enn med Maris Otter, som jeg ellers villle brukt.

Gjæren er faktisk en blanding av 1318 og 013. Dette blir det fjerde brygget mitt med den blandingen, som ble til ved et uhell. Ingen av dem er ferdig karbonert, så jeg er ikke helt sikker, men den ser ut til å fungere godt - og jeg tror det smaker godt, også. Så den skal jeg nok holde gående. Ellers har jeg wlp004 Irish Ale i skapet - men den passer bedre til en Guinness-type dry stout, som jeg også skal brygge. 028 hadde helt klart vært et fornuftig alternativ; det er en flott gjær. Men jeg har ikke hatt den i huset på ei stund nå.

Tenker å starte lavt (=17 grader), men den skal få stige relativt fort opp til 20-21 grader. Så dette blir ikke en veldig tørr tørr staut, for å si det sånn - mesker på 66, også. Men den blir tørr nok, tenker jeg. Det finnes jo andre typer irsk stout enn Guinness, som Beamish og Murphy's.

Nå veit jeg ikke helt hva denne blir. Men jeg vil gjerne prøve ut denne basismaltkombinasjonen. Ideen er at den blir rundere og med litt mer maltsødme enn med Maris Otter, som jeg ellers villle brukt.
Jeg fikk jo aldri veldig mye erfaring med 1318, og nå tror jeg nok jeg gir den opp og går tilbake til 013, men jeg syns den kunne bli litt ueffent fruktig. Det ville jeg kanskje ikke ønska meg i en staut. Malten din ser veldig bra ut, da.

Tilbake
Topp