"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Dette er jo bare smak og behag, men må jo selv brygge en IPA, igjen
går litt med planene om Citra + Simcoe
ellers har jo Citra, Mosaic, Columbus vært en slager hos meg
gjerne Cryo hvis det er å få tak i
 
Så ikke denne før jeg allerede hadde postet en post, så poster her jeg...

Jeg og dama laga en APA i fjor med Chinook og Citra - den ble veldig god og i år ønsker jeg å gjøre litt oppdateringer på oppskriften - og ønsker å høre med dere om det er noen innspill.

Oppskrift 20 liter

Malt:
5,5kg pilsnermalt
0,5kg caramel pils

Humle:
20g citra (60min)
20g citra (20min)
50g citra (15min)
30g citra (3 min)
80g citra (tørrhumle)

Gjær:
2pk Safale US-05

Ekstra:
Siste 5 min kok tilsetter jeg skall fra 2 stk sitroner

ABV: 6%
IBU: 93.75

Hvorfor diskuterer vi egentlig dette, hvis han vil ha en SH Citra
men å flytte 50g fra 15 min til WP og droppe sitronskall vil være min anbefaling
 
Humle:
20g citra (60min)
20g citra (20min)
30g citra (3 min)
50g citra (WP)
80g citra (tørrhumle)

Gjær:
2pk Safale US-05

Ekstra:
Siste 5 min kok tilsetter jeg skall fra 2 stk sitroner
 
Hvorfor diskuterer vi egentlig dette, hvis han vil ha en SH Citra
men å flytte 50g fra 15 min til WP og droppe sitronskall vil være min anbefaling

Dette er ikke en egen tråd som er startet for å få svar på det Thomas A spurte om. Det må være lov å ha litt løs snipp - og humlekombonasjoner er jo oppskriftrelevant.

@Thomas A : Mengden humle dere har til tørrhumling skal være optimal når det gjelder å framheve de fruktige aromaene - i følge hva jeg leser i den nye humleboka til Scott Janish:). Så hold fast ved den. Eventuelt kan dere legge på litt og fordele det på to tilsetninger.
 
Hei,
Jeg skal brygge en Belgisk Tripel og helst så nært en Westmalle som mulig. Er relativt fersk på å sette sammen oppskrifter selv, så jeg har modifisert en eksisterende jeg fant i Brewfather og tilpasset denne til min plan.
Det jeg stusser litt er mengden humle som er oppgitt. For meg virker dette veldig mye? Jeg vet at stilen går opp til 40 IBU, så 38 er innenfor, men 170 g virker mye. Jeg har brygget Belgisk Tripel fra Bryggselv tidligere, men der var det annen type humle med ca dobbel så høy AA %.
Det er en 25 liter batch og brygges i en Grainfather.
upload_2020-4-22_18-41-9.png
 
Prøver meg på en stout:

BB30, Preboil 27,8, Batch volume 23
ABV 7,4, IBU 41

5 kg Maris Otter
1 kg Flaket bygg
220 g chocolate 1000
130 g black 1400
100 g Roasted Barley 1350
500 g Muscovado-sukker
100 g Eikechips (medium)
70 g EKG 60 min.

Svært usikker på mengden muscovado...
Ønsker hint av vanilje men har aldri brukt eik før. Tenkte å hive den i gjæringskaret i en humlepose men aner ikke hva som er fornuftig mengde.
Innspill?
 
Jeg pleier å tappe om før jeg tilsetter eikechips, 100 g på 23 liter høres mye ut syntes jeg
pleier å bruke 1 g/L, kanskje litt mer
Sukker mengden ser grei ut
 
Ihvertfall få mesteparten av gjæra til å bunnfelle, så overføre så ikke eikechipsa synker til buns og blir begravd i gjær
Det er ihvertfall hva jeg gjør/ har hørt vet ikke om det er riktig,
men mens jeg skriver høres det jo fornuftig ut
 
Det jeg stusser litt er mengden humle som er oppgitt. For meg virker dette veldig mye? Jeg vet at stilen går opp til 40 IBU, så 38 er innenfor, men 170 g virker mye. Jeg har brygget Belgisk Tripel fra Bryggselv tidligere, men der var det annen type humle med ca dobbel så høy AA %.
Du svarer deg selv her egentlig. Men for å gi en pekepinn, humla i en tripel skal i alle fall bitre. Minst 30 IBU da. Så kan du tilsette litt ved flameout for å få en smakskontrast. Til bitterhet spiller det vel liten rolle hva du bruker, men til flameout kan du velge humler som gir fruktighet, blomster, krydder, urter.. Your pick! Om jeg valgte; 1 gr /liter magnum ved 60 min kok. 2 / gr liter mittelfruh/saaz ved flameout.
 
Har 3 kg knust Dark Munich, 2 poser US*05 og veldig mye Northern Brewer. Noen som har forslag til oppskrift på 25 liter?
Kan jeg lage en Single Hop IPA med Northern Brewer?
 
Har 3 kg knust Dark Munich, 2 poser US*05 og veldig mye Northern Brewer. Noen som har forslag til oppskrift på 25 liter?
Kan jeg lage en Single Hop IPA med Northern Brewer?
3 kilo blir vanskelig å bruke opp (antar 20-25 liter batch). Men du har mulighetene åpne, på flere batcher øl. Malten står seg nok bedre enn du mistenker at den gjør. Dunkel weiss og Bayer er nok ølstilene du kan se mot for å bruke mest mulig av malten. Northern Brewer.. Tja. Funker vel best til tidlig tilsetning for bitterhet, eller smakstilsetning i de mørkeste øla. Kan brukes på flere batcher som bitterhumle.
 
3 kilo blir vanskelig å bruke opp (antar 20-25 liter batch). Men du har mulighetene åpne, på flere batcher øl. Malten står seg nok bedre enn du mistenker at den gjør. Dunkel weiss og Bayer er nok ølstilene du kan se mot for å bruke mest mulig av malten. Northern Brewer.. Tja. Funker vel best til tidlig tilsetning for bitterhet, eller smakstilsetning i de mørkeste øla. Kan brukes på flere batcher som bitterhumle.

Ikke noe problem å brygge dunkles med 100% mørkt münchenermalt, så tre kilo går fint. Så er det bare å fylle på med pilsnermalt til ønsket OG. Men siden det skal brukes 05 blir det vel mer noe i retning av en altbier (sjøl om du selvfølgelig trenger altbiergjær for å brygge altbier:p!). Og Northern Brewer er ikke bare bitterhumle; den er visst vanlig som eneste humle i Calfornia Common, f.eks..

Det høres ut som et sånt øl jeg liker, dette:).
 
En jukse-Märzen med US-05 gjæra kaldt? Har du noe pilsner malt, vienna og/eller muligens noe lys Munich å slenge i i tillegg?
 
Ikke noe problem å brygge dunkles med 100% mørkt münchenermalt, så tre kilo går fint. Så er det bare å fylle på med pilsnermalt til ønsket OG.
Ja, klart det går. En kompis her på øya brygget med 100% mørk munich og humleskjemaet fra Vestkyst. Ble jo et godt øl det og. Munich dunkel er jo en ølstil der du får brukt alt uten å bomme på fargen (tenkte ikke på den i går kveld).
 
Tilbake
Topp