"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Ble inspirert av juleøltråden som foreslo 7 Fjell Vinter. Basert på humler i fryseren, kom jeg opp med denne oppskriften (kopiert og modifisert fra en annen oppskrift på BF). Blir en split batch med WLP001 og WLP007.

Blir nok et godt vinterøl, det der. Masse mørke godsaker.

Én ting - som du sannsynligvis er klar over, men skitt - TF amber malt er mye kraftigere enn andre produsenters, så hvis du har funnet ei oppskrift der det bare står amber malt, er den sannsynligvis basert på et malt med vesentlig lavere EBC-verdi. TF har 125 EBC, mens det "normale" er 65.
 
Nå er oppskrift modifisert til 30 min koking. Regner med at American Imperial Amber vanntilsetning er OK, med nevnte TF Amber Malt?

Jeg ville hatt med noe klorid, også. 2 gram (i tabellens målestokk) skulle hjelpe. Jeg har en slags ide om at det alltid og uansett skal være noe klorid. (Norsk vann har normalt så å si ikke noe.) Men det blir nok ikke galt med bare gips, når det er såpass lite.
 
Jeg ville hatt med noe klorid, også. 2 gram (i tabellens målestokk) skulle hjelpe. Jeg har en slags ide om at det alltid og uansett skal være noe klorid. (Norsk vann har normalt så å si ikke noe.) Men det blir nok ikke galt med bare gips, når det er såpass lite.

Med forbehold, dette har jeg ikke greie på, men i ancient times, så var vel ikke vannet bryggeriene brukte kloret? De som har sittet i en bar over-there og drukket dispenser vann/cola/e.l., vet hvor mye klorid de dytter innpå nå.
 
Med forbehold, dette har jeg ikke greie på, men i ancient times, så var vel ikke vannet bryggeriene brukte kloret? De som har sittet i en bar over-there og drukket dispenser vann/cola/e.l., vet hvor mye klorid de dytter innpå nå.

Dette er ikke snakk om klorforbindelser som brukes til desinfisering, men om klorid fra naturlig forekommende mineraler i berggrunnen, stort sett kalsiumklorid (kjent som veisalt). Sulfat stammer fra kalsiumsulfat.

Mange steder nedover i Europa, kan det være en god del av dette, men i Norge er det svært lite. Og det bør være noe klorid i bryggevannet; det gir en viss rundhet, man sier gjerne at det framhever "maltsødmen", mens sulfatet "tørker ut" ølet, og understreker bitterheta.
 
Sist redigert:
Hei, min første post her.

Har kun laget brygg fra kit før, med malt, humle, gjær fra ferdig oppskrift, dette er mitt brygg nr.7 ,
prøvde nå ut en oppskrift som jeg satte sammen selv:

FG: 1.014 , smaken ble bra synes jeg , klar og fint øl, bitterhet er helt passe synes jeg , men kanske jeg burde ha mer humle
synes den ble litt svak på aroma & smak humle. Forslag mottas med takk. :)

Jeg tenkte kanskje å ta, neste gang :

+ 0 min 20g Ahtanum 3-5% Smakshumle

+ 30g Ahtanum 3-5% Aroma Tørrhumle

_____________________________________________
Neslon Pale Ale V.1.0

OG: 1.059 FG: 1.014 ABV: 5.9 % Ca. 20 ltr Ferdig øl

5500 g Castle Malting Pale Ale Malt EBC 7,0 - 9,0
300 g Castle Malting Cara Blond EBC 17 – 24
Totalt 5.8 kg

Mesking 66 °c 60min
Utmesking 77°c 10min
Skylle vann ca. 77-80°c til kokevolum 30 ltr

Koking 60 min. Sluttvolum ca 25 ltr.
30 min 30g Simcoe 11.5% IBU 28 Bitterhumle
15min 20g Nelson 10.5-12.3% IBU 10 Bitterhumle
15min 5g/1ss Irish Moss
Total IBU 38
0 min 20g Nelson 10.5-12.3% Smakshumle

Gjæring 2 uker 18-21 C Gjær Safale US-05 11.5g ( 1 pakke)
Tørrhumle etter stormgjæring, ca 1 uke
20g Nelson 10.5-12.3% Aroma

Karbonering 158g sukker , 4dl vann 7.5g pr ltr
2 uker romtemperatur 20-24 C
_________________________________________________
Mvh Espen
 
Hei, min første post her.

Har kun laget brygg fra kit før, med malt, humle, gjær fra ferdig oppskrift, dette er mitt brygg nr.7 ,
prøvde nå ut en oppskrift som jeg satte sammen selv:

FG: 1.014 , smaken ble bra synes jeg , klar og fint øl, bitterhet er helt passe synes jeg , men kanske jeg burde ha mer humle
synes den ble litt svak på aroma & smak humle. Forslag mottas med takk. :)

Jeg tenkte kanskje å ta, neste gang :

+ 0 min 20g Ahtanum 3-5% Smakshumle

+ 30g Ahtanum 3-5% Aroma Tørrhumle

_____________________________________________
Neslon Pale Ale V.1.0

OG: 1.059 FG: 1.014 ABV: 5.9 % Ca. 20 ltr Ferdig øl

5500 g Castle Malting Pale Ale Malt EBC 7,0 - 9,0
300 g Castle Malting Cara Blond EBC 17 – 24
Totalt 5.8 kg

Mesking 66 °c 60min
Utmesking 77°c 10min
Skylle vann ca. 77-80°c til kokevolum 30 ltr

Koking 60 min. Sluttvolum ca 25 ltr.
30 min 30g Simcoe 11.5% IBU 28 Bitterhumle
15min 20g Nelson 10.5-12.3% IBU 10 Bitterhumle
15min 5g/1ss Irish Moss
Total IBU 38
0 min 20g Nelson 10.5-12.3% Smakshumle

Gjæring 2 uker 18-21 C Gjær Safale US-05 11.5g ( 1 pakke)
Tørrhumle etter stormgjæring, ca 1 uke
20g Nelson 10.5-12.3% Aroma

Karbonering 158g sukker , 4dl vann 7.5g pr ltr
2 uker romtemperatur 20-24 C
_________________________________________________
Mvh Espen
Hvis du vil ha litt mer bang så ville jeg brukt en annen humle enn ahtanum. Den gir deg ikke spes mye av det ene eller andre, den er litt pinglete.

Du kan prøve å bare bruke nelson, den er snadder, og så gjøre noe sånt som dette
Skal du brygge Single Hop? Look no further
 
Takk for svar,
ok, ikke ahtanum. siden den er litt svak


jeg tror kanskje jeg skal prøve neste gang:

30min. 30g. simcoe
15min. 20g simcoe
0 min 40g Nelson smakshumle.

Tørrhumle 60g simcoe
 
Mange steder nedover i Europa, kan det være en god del av dette, men i Norge er det svært lite. Og det bør være noe klorid i bryggevannet; det gir en viss rundhet, man sier gjerne at det framhever "maltsødmen", mens sulfatet "tørker ut" ølet, og understryker bitterheta.

Da er vannjusteringen justert til CaSO4: 4g, CaCl2: 2g, CaCO3: 2g (per 10 liter). Dette er jo et maltdrevet øl, så hva du skriver er et godt poeng @Finn Berger ;)
 
Da er vannjusteringen justert til CaSO4: 4g, CaCl2: 2g, CaCO3: 2g (per 10 liter). Dette er jo et maltdrevet øl, så hva du skriver er et godt poeng @Finn Berger ;)

Man må jo bare finne ut hva man sjøl liker. Et to til en-forhold mellom sulfat og klorid funker stort sett for meg i øl der humla er viktig, for det er den jo i disse amerikanske ølene. Noen vil ha ganske mye mer sulfat, mens jeg ikke er så happy med det, har jeg funnet ut. Og det er som du sier; malt er viktig i dette ølet. Her er hva BJCP sier om saken: More malt balanced than an American or Double IPA with more American hop intensity than an English Strong Ale style would tolerate. (Beer Judge Certification Program)
 
Må forberede meg til @Jørgen Olsen's kurs om 10 dager fra nå (gleder meg) - og tenkte at jeg koker 40 liter med Bohemian Pils som markering!! Men jegventer til etter kurset. Snart er temp i garasjen under 4 Celsius in mange måneder og da er det fint med noe fat med fersk pils.

Når det gjelder malt, da tror je ikke at Bryggselv selger "Floor Malted Pilsner" fra Weyermann, og at jeg må bestille på nett fra Grimstad. Kanksje dere vet hvor jeg kan kjøpe dette i Oslo område?

Se oppskriften nede - Gjærings profilen er basert på følgende diacetyl rest - dagen som nevnes i oppskriften er kun "indicative", men jeg regner med total 14 dager - jeg pitcher på 10 Celsius:

upload_2020-11-8_15-4-1.png

Ellers ser de slik ut:

upload_2020-11-8_15-4-51.png

Takk på forhand -

Hilsen fra Lommedalen - Nics
 
Må forberede meg til @Jørgen Olsen's kurs om 10 dager fra nå (gleder meg) - og tenkte at jeg koker 40 liter med Bohemian Pils som markering!! Men jegventer til etter kurset. Snart er temp i garasjen under 4 Celsius in mange måneder og da er det fint med noe fat med fersk pils.

Når det gjelder malt, da tror je ikke at Bryggselv selger "Floor Malted Pilsner" fra Weyermann, og at jeg må bestille på nett fra Grimstad. Kanksje dere vet hvor jeg kan kjøpe dette i Oslo område?

Se oppskriften nede - Gjærings profilen er basert på følgende diacetyl rest - dagen som nevnes i oppskriften er kun "indicative", men jeg regner med total 14 dager - jeg pitcher på 10 Celsius:

Vis vedlegget 47807

Ellers ser de slik ut:

Vis vedlegget 47808

Takk på forhand -

Hilsen fra Lommedalen - Nics
Floormalted Bohemian Pils Pilsnermalt 6 EBC / 2,8 Lovibond - Strømmen Hjemmebrygg AS
 
Ja, Strømmen har flere malt- og gjærsorter som Bryggselv ikke fører.

Jeg ville vurdert en humle med høyere alfasyre til bitring, så slipper du å bruke så store mengder. Ellers så ser det greit ut.
 
Jeg har basert denne på en mer «american blonde ale» fra bryggselv. Som jeg liker godt, men lurer litt på hva som vil skje ved å øke humlemengden. Ser denne grei ut?

Hoppy Blonde
Oppskrift


90% pale malt - 11kg

5% caramel hell -0,6kg

5% wheat - 0,6kg


Humle

44g magnum @ 60min

60g cascade @15min

60g mosaic @2min

50g mosaic, 25g cascade - tørrhumle
 
Sist redigert:
Jeg har basert denne på en mer «american blonde ale» fra bryggselv. Som jeg liker godt, men lurer litt på hva som vil skje ved å øke humlemengden. Ser denne grei ut?

Hoppy Blonde
Oppskrift


90% pale malt

5% caramel hell

5% wheat


Humle

44g magnum @ 60min

60g cascade @15min

60g mosaic @2min

50g mosaic, 25g cascade - tørrhumle
Hvor mange liter skal du ha til gjæring?
 
Tilbake
Topp