"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Jeg har basert denne på en mer «american blonde ale» fra bryggselv. Som jeg liker godt, men lurer litt på hva som vil skje ved å øke humlemengden. Ser denne grei ut?

Hoppy Blonde
Oppskrift


90% pale malt

5% caramel hell

5% wheat


Humle

44g magnum @ 60min

60g cascade @15min

60g mosaic @2min

50g mosaic, 25g cascade - tørrhumle
Du oppgir maltmengden i prosent og humlen i gram, så det er vanskelig å si noe fornuftig. BS har 11 gram Magnum i en 25 liters batch. Er dette da 100 liter?
 
Du beveger deg over mot vestkyst-IPA med disse humlemengdene. Hvis det er det du ønsker, så er det bare å kjøre på. Men det er et ganske stort sprang fra amerikansk blonde til IPA. En mellomting er Amerikansk pale ale, som ofte har en bitterhet på 30-40 IBU. Tror du godt kan redusere mengden Magnum til 30-35 g. Det blir allikevel ganske bittert.
 
image.jpg Har vært på EC Dahls og hentet gjær. Tenker å brygge Trøndersk Gull med 93.5% Bonsak fairytale pils og 5% Trippel Melanoidin. Resten surmalt. Magnum og tettnang. 0.44 Bu/gu.16 ebc Vil dette gi en maltrik kobberfarger lager? Eller er jeg hel på jordet?
 
Sist redigert:
Vis vedlegget 48002 Har vært på EC Dahls og hentet gjær. Tenker å brygge Trøndersk Gull med 93.5% Bonsak fairytale pils og 5% Trippel Melanoidin. Resten surmalt. Magnum og tettnang. 0.44 Bu/gu. Vil dette gi en maltrik kobberfarger lager? Eller er jeg hel på jordet?
Aner ikke :D.
Men ville bare spørre om hva trippel melanoid er?
Fikk også tak i E.C. Dahls gjær i dag via Ole som var så snill at han hentet til meg da jeg ikke kunne hente selv.
 
Vis vedlegget 48002 Har vært på EC Dahls og hentet gjær. Tenker å brygge Trøndersk Gull med 93.5% Bonsak fairytale pils og 5% Trippel Melanoidin. Resten surmalt. Magnum og tettnang. 0.44 Bu/gu.16 ebc Vil dette gi en maltrik kobberfarger lager? Eller er jeg hel på jordet?
5 % av gristen holder 197 EBC, så det vil jo påvirke fargen. Men kobberfarget? Tror egentlig ikke det. Resten av maltet er jo svært lyst. Spennende prosjekt o_O
 
Vis vedlegget 48002 Har vært på EC Dahls og hentet gjær. Tenker å brygge Trøndersk Gull med 93.5% Bonsak fairytale pils og 5% Trippel Melanoidin. Resten surmalt. Magnum og tettnang. 0.44 Bu/gu.16 ebc Vil dette gi en maltrik kobberfarger lager? Eller er jeg hel på jordet?

Du har en fargebeskrivelse koblet til EBC-tall her: Norbryggs dommerskjema - Norbrygg

Som du ser, ligger du i overgangen mellom gyllengul og ravfarget, og har et stykke igjen opp til kobberfarget.
 
Tenkte å prøve meg på en weizenbock. Med inspirasjon fra Vitus kom jeg frem til følgende - noen innsigelser?

Helles Weizenbock
Stamvørter: ~16,5%
Restsukker: ~4,3%

Mesk - 67 °C
60% kveitemalt ~4,8 EBC
40% pilsnermalt ~3,5 EBC
Farve: ~10 EBC

Humle:
17 IBU Hallertauer ~4% α - 90 min

Gjæres med weissbierslurry på 17 °C i ca. to uker, og modnes omtrent det dobbelte på ca. 4 °C.

Er ukjent med genren, så oppskriften kan ansees som et skudd i mørket.
 
Tenkte å prøve meg på en weizenbock. Med inspirasjon fra Vitus kom jeg frem til følgende - noen innsigelser?

Helles Weizenbock
Stamvørter: ~16,5%
Restsukker: ~4,3%

Mesk - 67 °C
60% kveitemalt ~4,8 EBC
40% pilsnermalt ~3,5 EBC
Farve: ~10 EBC

Humle:
17 IBU Hallertauer ~4% α - 90 min

Gjæres med weissbierslurry på 17 °C i ca. to uker, og modnes omtrent det dobbelte på ca. 4 °C.

Er ukjent med genren, så oppskriften kan ansees som et skudd i mørket.

Ser greit ut for meg, det der. Og skal du gå litt ned i materien, er denne artikkelen som regel standardlesninga som anbefales: https://forum.norbrygg.no/threads/hva-slags-ol-har-du-i-handen-na.3692/page-2165#post-550141
 
Har fått lyst til å brygge en lavalkoholøl og vurderer mild og skotsk øl i det nedre området. Har ingen egenkomponert oppskrift i klassen mørk ale, så da passer jo en av disse fint tenker jeg. Når jeg leser Norbrygg og BJCP sine typedefinisjoner synes jeg det er vanskelig å skille dem fra hverandre. Det er heller ikke åpenbart for meg å se en klar forskjell ut fra oppskrifter jeg leser på nettet. Noen som vil bidra til å opplyse meg, og gjerne komme med forslag på gode referanseøl jeg kan få tak i?
 
Har fått lyst til å brygge en lavalkoholøl og vurderer mild og skotsk øl i det nedre området. Har ingen egenkomponert oppskrift i klassen mørk ale, så da passer jo en av disse fint tenker jeg. Når jeg leser Norbrygg og BJCP sine typedefinisjoner synes jeg det er vanskelig å skille dem fra hverandre. Det er heller ikke åpenbart for meg å se en klar forskjell ut fra oppskrifter jeg leser på nettet. Noen som vil bidra til å opplyse meg, og gjerne komme med forslag på gode referanseøl jeg kan få tak i?

Jeg har tenkt det samme, og ser ingen klare grenser. Sist blei det mild av det, andre ganger har det blitt skotsk:).
 
Tilbake
Topp